۱. کاربست آمیخته بازاریابی در کاخ موزه های تهران مطالعه موردی: مجموعه های فرهنگی تاریخی سعدآباد، نیاوران و کاخ گلستان نویسنده: نجلا حریری ملیحه علیین زهرا اباذری منبع: گنجینه اسناد سال بیست و هفتم تابستان ۱۳۹۶ شماره ۲ (پیاپی ۱۰۶) کلید واژه ها: آمیخته بازاریابیکاخ گلستانکاخ سعدآبادکاخ موزهکاخ نیاوران حوزه های تخصصی: مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت جهانگردی آشنایی با موزه های ایران مطالعات هنر گروه های ویژه موزه تعداد بازدید : ۲۱۰ چکیده تعداد دانلود : ۱۷۶ هدف:پژوهش حاضر به تعیین میزان کاربست آمیخته بازاریابی در کاخ موزه های تهران (گلستان، سعدآباد و نیاوران) پرداخته است. روش پژوهش:پژوهش حاضر پیمایشی-تحلیلی است و جامعه آماری آن از بازدیدکنندگان و کارکنان کاخ موزه های بررسی شده انتخاب شدند. تعداد 386 نفر بازدیدکننده و 102 نفر از کارکنان در کاخ موزه های سعدآباد، نیاوران و کاخ گلستان براساس نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته است. یافته ها:با توجه به یافته ها، میانگین کاربست آمیخته بازاریابی از دیدگاه بازدیدکنندگان کاخ موزه ها 59/113، و از دیدگاه کارکنان 76/125 بود که هر دو میانگین از حد متوسط بالاتر است. از بین هفت مؤلفه آمیخته بازاریابی ازلحاظ میزان کاربست از دیدگاه بازدیدکنندگان و کارکنان، مؤلفه شواهد فیزیکی (به ترتیب با میانگین های 99/31 و 47/32) به طور معنا داری بیش از سایر مؤلفه هاست و مؤلفه فرآیند (به ترتیب با میانگین های 42/6 و 36/7) کمترین میانگین را دارد. نتیجه گیری:کاربست آمیخته بازاریابی با توجه به بالاتربودن میانگین های به دست آمده از حد متوسط، شرایط مطلوبی را نشان می دهد. با توجه به غنای بی بدیل گنجینه های موزه ای ایران و اهمیت این مجموعه ها در شناساندن پیشینه تاریخی کشور، این یافته ها نکات امیدبخشی دربردارد که آینده مناسبی را برای ترویج آشنایی و بازدید گردشگران داخلی و خارجی از نقاط دیدنی ایران ترسیم می کند.
۲. بررسی مکانیسم واکنش تخریبی اکسیداسیون در کاغذهای تاریخی نویسنده: مهرناز آزادی بویاغچی مصطفی خواجه محمودی عباس عابد اصفهانی منبع: دانش مرمت و میراث فرهنگی دوره جدید سال چهارم بهار و تابستان ۱۳۹۵ شماره ۷ کلید واژه ها: کاغذاکسیداسیونتغییر رنگتخریب سلولز حوزه های تخصصی: تاریخ گروه های ویژه تاریخ فرهنگ و تمدن یاستان شناسی آثار هنری و بومی ملل مطالعات هنر گروه های ویژه مرمت آثار تاریخی تعداد بازدید : ۲۴۹ چکیده تعداد دانلود : ۲۴۲ مقاله حاضر ترجمه بخشی از کتاب کاغذ و آب (Paper and Water) به کوشش بانیک (Banik) و بروکل (Brückle) (2011) است که این بخش توسط ویس مور (Whitmore) نوشته شده است. در این مقاله فرایند تخریب واکنش اکسیداسیون در کاغذ به تفصیل بیان گردیده و نکات مبهم موجود در آن رفع شده است. هدف از این مقاله ارائه صحیح روند انجام واکنش اکسیداسیون و تخریب کاغذهای تاریخی و علت اصلی زرد شدگی آن ها در طول سالیان متمادی است. بدنه اصلی مقاله، از کتاب ذکر شده مشتق گردیده است. واکنش اکسیداسیون در ابتدا نیازمند یک مولکول واکنشی یا اکسیدانت است که به طرق مختلفی ایجاد می شود. در ادامه این مولکول به وسیله فرایند رادیکالی سبب حذف هیدروژن از زنجیره سلولز می شود. این واکنش های رادیکالی آن قدر ادامه می یابد تا ترکیبات جدیدی حاصل می شوند که خواص متفاوتی نسبت به ساختار اصلی کاغذ و سلولز دا رند. در پایان ترکیبات کربونیل به وجود آمده، که در اکسید بیشتر تبدیل به کربوکسیلیک اسید می شوند، فرایند اسیدی شدن کاغذ را شدت می بخشد و می توانند کاتالیزورهایی برای هیدرولیز شوند.
۳. چیدمان آیکونولوژی: نظریه و روش در تحلیل و تفسیر تصویر؛ در گفتگویی با دکتر بهار مختاریان منبع: چیدمان سال پنجم تابستان ۱۳۹۵ شماره ۱۴ حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه هنر و فلسفه مطالعات هنر گروه های ویژه هنرهای مفهومی مطالعات هنر گروه های ویژه بررسی نمادها تعداد بازدید : ۳۷۴ چکیده تعداد دانلود : ۵۷۰
۴. چیدمان آیکونولوژی: مطالعه ی آیکونوگرافیک رابطه ی تزیینات هندسی و کتیبه «دَر » خاتم به شماره ثبتی (901) موجود در موزه حرم عبدالعظیم حسنی (ع) نویسنده: لیلا شیری لطف ناهید عبدی منبع: چیدمان سال پنجم تابستان ۱۳۹۵ شماره ۱۴ کلید واژه ها: قاجارآیکونوگرافینقوش هندسیکتیبه نگاریحرم عبدالعظیم(ع)خاتم کاری حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه بررسی نمادها تعداد بازدید : ۲۳۸ چکیده تعداد دانلود : ۲۷۱ غنای محتوایی عناصر ساختاری و تزیینی بقاع متبرکه و امامزادگان، واجد اهمیت به سزایی از منظر رویکرد های معناکاوانه همچون روش آیکونوگرافی می باشد. بی تردید در بنای اماکن مقدس بکارگیری نقوش هندسی و دیگر آرایه های تزیینی در کنار کتیبه نگاری ها در ارتباط با مسأله ایمانی هنرمند مسلمان، امری اتفاقی نبوده و از این رو زمینه مهمی را در وادی تحلیل و تفسیر رقم خواهد زد. در پژوهش حاضر با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های معناکاوانه روش آیکونوگرافی به بررسی نقوش هندسی و کتیبه در خاتم موجود در موزه حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) متعلق به دوره قاجار خواهد پرداخت. این مطالعه بر دو پویه توصیف و تحلیل آیکونوگرافیک استوار است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که، هنرمند خاتم کار عهد قاجار در طراحی و گزینش اجزای طرح در تلاشی آگانه کوشیده است باوری های شیعی را با زبان رمزی به تصویر کشیده و ثبت نماید. به نظر می رسد در جهت نیل بدین منظور نقوش هندسی و کتیبه نگاری به طور مکمل و معنادار به کار گرفته شده باشد.
۵. Analysis of the Substantive Distinction between Medina (City) and Gharieh (Village) in the Quranic Literature (واکاوی تمایز ماهوی مدینه (شهر) و قریه (روستا) در ادبیات قرآنی) نویسنده: محمدمنان رئیسی منبع: باغ نظر سال سیزدهم مرداد و شهریور ۱۳۹۵ شماره ۴۰ کلید واژه ها: ایمانقرآن کریممدینهقریه حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه هنر و دین علوم اسلامی تفسیر و علوم قرآن تفسیر قرآن معارف قرآن جهان و طبیعت در قرآن مطالعات هنر هنرهای کاربردی معماری کاربردی مطالعات شهرسازی تعداد بازدید : ۱۵۹ چکیده تعداد دانلود : ۱۴۷ قرآن کریم به عنوان مهم ترین متن دینی مسلمانان در حوزه های مختلف دانش بشری دارای ظرفیت های قابل توجهی است که اغلب مورد غفلت قرار گرفته است. از جمله موضوعات طرح شده در این کتاب آسمانی، شهر و مؤلفه های آن است که بر این اساس، تاکنون پژوهش های مختلفی پیرامون شهر اسلامی انجام شده است. در همین راستا، طی این مقاله به بررسی این مسئله پرداخته شده است که آیا قرآن کریم، تمایزات عرفیِ میان شهر و روستا را به رسمیت می شناسد یا خیر؟ به بیان دیگر، در ادبیات قرآنی، شهر چه مؤلفه یا مؤلفه هایی دارد که آن را از قریه (آبادی یا روستا) متمایز می سازد؟ برای این منظور در این مقاله، دو کلیدواژه مدینه (شهر) و قریه (روستا) در قرآن کریم با استفاده از روشی ترکیبی (مرکّب از تحلیل محتوای کیفی و استدلال منطقی) مورد ژرفکاوی قرار گرفته اند. یافته های تحقیق بیانگر آن است که قرآن کریم برخلاف نظریات رایج در حوزه شهرسازی، مؤلفه اصلی در تمایز ماهوی شهر و روستا را ناشی از تفاوت های اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و حتی جمعیتی نمی داند بلکه در ادبیات قرآنی، مؤلفه اصلی در تمایز ماهوی شهر و روستا عبارت است از ایمان به خدای متعال و الزامات حاصل از آن و لذا یک زیستگاه انسانی، هر چقدر هم که به لحاظ جمعیتی و کالبدی بزرگ باشد، چنانچه فاقد این مؤلفه باشد از منظر قرآن فاقد استحقاق لازم برای اطلاق واژه مدینه (شهر) است. این ادّعا در بدنه پژوهش، با تطبیق آیات مختلفِ حاوی واژه های مدینه و قریه پیگیری و اثبات شده است.
۶. چیدمان آیکونولوژی: آیکونولوژی در گستره ی روش شناسی با تأکید بر مباحث میان روش و میان رشته ای؛ در گفتگویی با دکترهادی ربیعی، دکتر علی عباسی، دکتر ناهید عبدی و دکتر بهنام کامرانی منبع: چیدمان سال پنجم تابستان ۱۳۹۵ شماره ۱۴ حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه هنر و فلسفه مطالعات هنر گروه های ویژه بررسی نمادها تعداد بازدید : ۲۰۲ چکیده تعداد دانلود : ۲۲۵
۷. بررسی کارآمدی طرح درس «بافت فرسوده و تاریخی» جهت ورود فارغ التحصیلان رشته شهرسازی به عرصه عمل بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و تاریخی نویسنده: مرتضی هادی جابری مقدم سید حسین میرزاده منبع: مطالعات معماری ایران بهار و تابستان ۱۳۹۵ شماره ۹ کلید واژه ها: طرح درسبافت فرسوده و تاریخیمهارت های عملیتربیت دانشجویان دوره کارشناسیارتباط منسجم حوزه های تخصصی: مطالعات هنر هنرهای کاربردی معماری کاربردی مطالعات هنر گروه های ویژه مرمت آثار تاریخی تعداد بازدید : ۱۷۹ چکیده تعداد دانلود : ۲۵۵ مسائل و مباحث مختلف و مهم ناشی از رویکردهای متفاوت به دوگانه نظر و عمل، و به تعبیری دیگر دانشگاه و حرفه بخش قابل توجهی از ادبیات شهرسازی دو دهه اخیر را به خود اختصاص داده است. میزان ارتباط میان آموزش های دانشگاهی و توانایی های لازم در عرصه های حرفه ای یکی از مقولات مطرح در این میان است. اینکه به چه میزان عناوین مباحث مطرح در یک طرح درس می تواند دانش و مهارت موردنیاز حرفه مندان را در عرصه تجربه عملی پوشش دهد، پرسشی است که در پژوهش حاضر و برای درس نظری «بافت فرسوده و تاریخی» در مقطع کارشناسی مدنظر قرار گرفته است. مطالعه حاضر نشان می دهد ارتباط منسجم و مؤثری میان آموخته های دانشجویان در این درس و عرصه بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده در کشور وجود ندارد. طرح درس «بافت فرسوده و تاریخی» با لحاظ دانش و مهارت موردنیاز در عرصه عمل، می تواند نویدبخش پرورش متخصصانی توانمند جهت مداخله در بافت های ناکارآمد شهری کشور باشد. شایان ذکر است در مرحله اول پژوهش، برای بررسی ادبیات نظری موضوع از روش مطالعه اسنادی و تحلیل محتوا بهره گرفته شد. در مرحله دوم نیز، برای شناخت وضعیت حال حاضرِ آموزش درس «بافت فرسوده و تاریخی» در دانشگاه های کشور و ارزیابی تأثیرگذاری آن بر نحوه عملکرد شهرسازان در دفاتر خدمات نوسازی، روش پرسشنامه مدنظر قرار گرفت.
۸. Intuition in artworks compared to the Kant’s theories in the Critique of Pure Reason (ملاحظة شهود در آثار هنری و مقایسه با مفهوم آن در نقد عقل محض کانت) نویسنده: رضا علیپور مرجان شیخ زاده محمدرضا شریف زاده منبع: باغ نظر سال سیزدهم مرداد و شهریور ۱۳۹۵ شماره ۴۰ کلید واژه ها: آثار هنرینقد عقل محضنقد اول کانتشهود کانتیشهود در آثار هنری حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه هنر و فلسفه تعداد بازدید : ۲۳۲ چکیده تعداد دانلود : ۱۶۷ کشف و شهود از گواراترین و رازآمیزترین جلوه های حیات دینی بشر است. بازشناسی ماهیت و سرشت آن، ارزش معرفتی، سنجه های تشخیص سره از ناسره در میان انبوه دعاوی، باعث دلمشغولی بسیاری از اندیشمندان و خردورزان شده است. اثر هنری با ریشه گرفتن از شهود استعلایی و حسی هنرمند از یکسو و درک آن از سوی مخاطب، جاودان و یگانه می شود. «شهود»، حقیقت ذهن هنرمند و در نهایت حقیقت اثر هنری را آشکار می سازد. مبحث شهود در اندیشة بسیاری از اندیشمندان پرقدر بوده و این مقاله بر مفهوم شهود در ساختار معرفتی کانت تمرکز کرده است. «شهود»، از بنیادی ترین مفاهیم فلسفة «ایمانوئل کانت» است و تا حد یک زیرساخت، نقش محوری در نظام معرفتی کانت ایفا می کند. کانت بر شهود حسی و قرار دادن ذهنیّت به عنوان درون مایة اصلی اثر هنری تأکید دارد و این نگرش، در شکل گیری مکاتب و آثار بزرگ هنری در دوران مدرنیسم و حتی پست مدرن راه گشا بوده است. در بررسی آثار هنری، حضور و مواجهة شهود در مثلثِ اثر هنری، هنرمند و مخاطب را شاهد هستیم. تأثیر شهود در ادراک اثر هنری و روند فهم و درک اثر هنری و آفرینش منسوب به آن نقشی مهم یافته است. این مقاله در نظر دارد منزلت شهود را در پیدایش آثار هنری مشخص و با استناد به تعریف کانت از مفهوم شهود در نقد اول (نقد عقل محض)، جایگاه آن را در آثار هنری تبیین و آشکار کند. فرضیه مقاله بر این استوار است که آثار هنری محصول کشف و شهود بوده و هنرمند با فعل یگانه ذهن خویش، یعنی شهود استعلایی دست به خلق اثر هنری زده است. بر اساس تعریف کانت از مفهوم شهود در نقد اول، شهود چیزی نیست جز آگاهی مستقیم از معنایی که در ذهن حاضر است و در شهود هنری این نگرش کانتی نقشی اساسی دارد و به همراه نبوغ هنرمند به ارتباط و تسخیر مخاطب می پردازد. این پژوهش به شیوة تحلیلی- توصیفی، با بهره گرفتن از کتب و مقالات به تحلیل داده ها پرداخته است.
۹. چیدمان آیکونولوژی: بازنمود زحل و باورهای مربوط به آن در نگاره ها نویسنده: بهار مختاریان عارفه صرامی منبع: چیدمان سال پنجم تابستان ۱۳۹۵ شماره ۱۴ کلید واژه ها: نمادپردازیزحلآیکون نگاریآیکون شناسیکیوانمالبخولیاجهان صغیر و کبیر حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه هنر و فلسفه مطالعات هنر گروه های ویژه هنرهای مفهومی مطالعات هنر گروه های ویژه بررسی نمادها تعداد بازدید : ۳۲۵ چکیده تعداد دانلود : ۳۴۳ این مقاله با به کارگیری روش بینارشته ای آیکون نگاری- آیکونشناسی در مطالعات تاریخ طبیعی، فلسفه، نجوم، دین و هنر در پی ارائهی چگونگی کاربردی کردن روش شناسی های علمی و جهانی در هنر ایرانی- اسلامی است. در این راستا موضوع تاثیر و تاثر زحل را در باورهای تاریخ فرهنگی ایران و بازنمایی آن در نگاره های هنری ایرانی- اسلامی که خود از طریق درک و دریافت جهان بینی سنتی اصل انطباق جهان کبیر و صغیر قابل فهم می شود، برگزیده ایم. سعی ما بر این است تا پس از بررسی تصویری صریح زحل در نگاره های آثار نجومی، با روش آیکون نگاری به طبقه بندی ویژگی های بازنمایی های مرتبط با آن بپردازیم و سپس در پیوند با منابع نوشتاری مرتبط با نجوم و تنجیم و منابع طبی در تبیین صفات و رفتارهای متاثر از زحل در جهان صغیر به بازنمایی های غیر صزیح زحل در برخی از نگاره ها از طریق آیکون شناسی تفسیری از آنها ارائه کنیم. در این راستا، پژوهش پانوفسکی، کلیبانسکی و زاکسل در باره زحل/ کیوان و مالیخولیا الگوی روش شناسی تحقیق در این مقاله قرار گرفته است. هدف از کاربست این روش می تواند ما را نه تنها به فهم مفاهیم کلیدی تاریخ علم و تاریخ فرهنگ رهنمون باشد، بلکه امکان روش شناسی تازه ای در ارتباط تاریخ ایده ها ی فرهنگی در پیوند با آیکون های تصویری در نگاره های هنری فراهم آورد و و ما را در فهم دقیق رابطهی میان ابژه های تاریخی و پدیده ها توانا میسازد.
۱۰. چیدمان آیکونولوژی: دیدگاهی جدید در آیکونولوژی (Iconological) یا تکوین آیکون (Iconogenesis)؛ پروفسور باربارا بارت مترجم: الهام اعتمادی منبع: چیدمان سال پنجم تابستان ۱۳۹۵ شماره ۱۴ حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه هنر و فلسفه مطالعات هنر گروه های ویژه بررسی نمادها تعداد بازدید : ۲۰۴ چکیده تعداد دانلود : ۲۱۰
۱۱. چیدمان نقد هنری: این یک موزه هنر نیست (3)؛ داگلاس کریمپ مترجم: سعیده السادات امامی نیا ابوالفضل جعفری خانه منبع: چیدمان سال چهارم بهار ۱۳۹۵ شماره ۱۳ حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه هنر و فلسفه مطالعات هنر تاریخ هنر تعداد بازدید : ۱۷۹ چکیده تعداد دانلود : ۱۶۹
۱۲. «چیدمان نقد هنری: آرامش آشوبناک» نمایشگاه هست شب، گالری اثر، مهر 1395 نویسنده: فریده آفرین منبع: چیدمان سال پنجم پاییز ۱۳۹۵ شماره ۱۵ حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه موزه تعداد بازدید : ۱۷۰ چکیده تعداد دانلود : ۱۳۳
۱۳. بررسی رابطه هنر و دین از منظر سیدحسین نصر و سیدمرتضی آوینی نویسنده: رفیع الدین اسماعیلی منبع: معرفت فرهنگی اجتماعی سال هفتم بهار ۱۳۹۵ شماره ۲ (پیاپی ۲۶) کلید واژه ها: دینهنرهنر دینیحسین نصرمرتضی آوینی حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه هنر و دین علوم اجتماعی جامعه شناسی جامعه شناسی دین علوم اجتماعی جامعه شناسی جامعه شناسی علم و معرفت و تکنولوژی جامعه شناسی علم تعداد بازدید : ۲۵۰ چکیده تعداد دانلود : ۲۱۹ دین و هنر از آغاز تاریخ همراه و هم عنان هم بوده اند. هنر را با محتوای فرامادی و هویت آسمانی آن، نمی توان جدای از دین فرض نمود. به همین دلیل، رابطه میان آن دو همواره چالش برانگیز بوده است. اندیشمندان و متفکران مسلمان، تلاش زیادی برای بررسی ارتباط میان این دو انجام داده اند. هدف از این مقاله بررسی و مقایسه رابطه دین و هنر از منظر سیدحسین نصر و شهید آوینی می باشد. این مقاله تلاش دارد با بررسی مبانی این دو اندیشمند، دیدگاه های آنان را در این موضوع بیان کند. سیدحسین نصر، با توجه به تعریفی که از سنت و حکمت خالده دارد، تلاش کرده است منشأ هنر اسلامی را مطابق با تعریف سنت، ریشه در آموزه های وحیانی بداند. بر همین اساس، به هنر قدسی اعتقاد دارد که درون هنر سنتی است. شهید آوینی نیز با تأثیرپذیری از فردید و هایدگر، مکتب انتقادی فرانکفورت و به طور جدی تر نگاه حکمی و عرفانی امام خمینی ره، رویکرد جدیدی را در عرصه هنر در ایران پایه ریزی می کند.
۱۴. چیدمان آیکونولوژی: آیکونولوژی و نسبت آن با دانش تطبیقی؛ در گفتگویی با دکتر بهمن نامور مطلق منبع: چیدمان سال پنجم تابستان ۱۳۹۵ شماره ۱۴ حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه هنر و فلسفه مطالعات هنر گروه های ویژه بررسی نمادها تعداد بازدید : ۲۰۹ چکیده تعداد دانلود : ۱۹۹
۱۵. چیدمان مرمت: حفظ میراث بهترین دفاع نرم؛ در گفتگویی با دکتر محمدمهدی حجت تهیه، تدوین و تنظیم کننده: محبوبه آذرزاده نویسنده: نیلوفر صالحی ابرقویی منبع: چیدمان سال چهارم تابستان ۱۳۹۴ شماره ۱۰ حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه مرمت آثار تاریخی تعداد بازدید : ۱۶۶ چکیده تعداد دانلود : ۱۵۸
۱۶. چیدمان معماری: مرمت آباد نویسنده: کیارش اقتصادی منبع: چیدمان سال چهارم پاییز ۱۳۹۴ شماره ۱۱ حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه مرمت آثار تاریخی تعداد بازدید : ۱۶۵ چکیده تعداد دانلود : ۱۶۱
۱۷. چیدمان مرمت: در تکاپوی نگاهداشت و بازتولید ارزش های شهری؛ در گفتگویی با دکتر اسکندر مختاری طالقانی تهیه، تدوین و تنظیم کننده: محبوبه آذرزاده نویسنده: نیلوفر صالحی ابرقویی منبع: چیدمان سال چهارم تابستان ۱۳۹۴ شماره ۱۰ حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه مرمت آثار تاریخی تعداد بازدید : ۲۰۲ چکیده تعداد دانلود : ۱۹۰
۱۸. مروری بر روش پرتونگاری ایکس در آثار سفالین نویسنده: اعظم رمضانی چرمینه منبع: دانش مرمت و میراث فرهنگی دوره جدید سال سوم بهار و تابستان ۱۳۹۴ شماره ۵ کلید واژه ها: پرتونگاری ایکسپرتوی ایکسظروف سفالیروش تکمیلی حوزه های تخصصی: مطالعات هنر هنرهای کاربردی هنرهای صناعی تزئینی وغیره ایران و اسلام سفال، کاشی و ... مطالعات هنر گروه های ویژه مرمت آثار تاریخی تعداد بازدید : ۲۱۹ چکیده تعداد دانلود : ۲۲۰ پرتونگاری ایکس، ثبت تصویر حاصل از عبور پرتوی ایکس از میان شئ مورد بررسی برفیلم یا وسایل ثبت کننده ی دیگر است و می تواند اطلاعاتی ارزشمند در ارتباط با ساختمان اشیای سفالی دهد کهممکن است حصول این اطلاعات و تشخیص آن ها از راه های دیگر دشوار باشد. مزایای بالا از جمله غیرمخرب بودن، سرعت نسبی بالا و هزینه ی پایین روش پرتو نگاری سبب استفاده ی گسترده ی آن به خصوص در ارتباط با آثار سفالی است. این مقاله مروری بر روش پرتو نگاری ایکس داشته و چگونگی کاربرد آن در مورد ظروف سفالی را مورد بررسی قرار می دهد. هر چند که با وجود توانایی این روش در شناسایی ساختار رسی، روش های فرم دهی، ترک ها و درمان ها نتایج نشان دهنده ی این مهم است که پرتونگاری ایکس می تواند روش تکمیلی مطلوبی در کنار سایر مطالعات انجام شده بر آثار سفالی، مورد استفاده قرار گیرد.
۱۹. بررسی ضرورت ها و تردیدها در تدوین مبانی نظری برای مرمت آثار کاشی کاری ایرانی (مسائل مربوط به مطالعات کالبدی) نویسنده: رضا وحیدزاده پروین سلیمانی زهره مطلبی رقیه موحدی مهرآبادی نازیلا احسانی امرئی منبع: دانش مرمت و میراث فرهنگی دوره جدید سال سوم بهار ۱۳۹۴ «ویژه نامه حفاظت از آرایه های معماری» حوزه های تخصصی: مطالعات هنر گروه های ویژه مرمت آثار تاریخی تعداد بازدید : ۲۰۳ چکیده تعداد دانلود : ۱۹۶
۲۰. حفظ و مرمت کاشی های هفت رنگ مسجد ظهیریه ی تبریز ایران نویسنده: امیر ثناجو محمد امینیان منبع: دانش مرمت و میراث فرهنگی دوره جدید سال سوم پاییز و زمستان ۱۳۹۴ شماره ۶ حوزه های تخصصی: مطالعات هنر هنرهای کاربردی هنرهای صناعی تزئینی وغیره ایران و اسلام سفال، کاشی و ... مطالعات هنر گروه های ویژه مرمت آثار تاریخی تعداد بازدید : ۱۸۹ چکیده تعداد دانلود : ۱۹۰