آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

مقدمه: مشکلات حسی- حرکتی یکی از ویژگی های برجسته ی اختلالات طیف اوتیسم است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی بر رشد حسی حرکتی کودکان با اختلال اوتیسم عملکرد بالا انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10-6 سال مبتلا به اختلال اوتیسم مراجعه کننده به مراکز توانبخشی اوتیسم شهر تهران در سال 1402 بودند که تعداد 24 کودک اوتیسم با عملکرد بالا با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از آموزش هشت جلسه ای تمرینات ثبات مرکزی با آزمون های نیمرخ حسی2 و تست تبحر حرکتی برونینکز- ازرتسکی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره و از طریق نسخه 22 نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی باعث ارتقای رشد حسی در کودکان با اختلال اوتیسم عملکرد بالا می شود (01/0P<)؛ و نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که مقدار F به دست آمده برای هر سه بعد رشد حرکتی شامل مهارت حرکتی درشت، مهارت حرکتی ظریف و هماهنگی اندام فوقانی معنادار شده است (01/0P<) نتیجه گیری: بر اساس نتایج می توان گفت که تمرینات ثبات مرکزی یکی از روش های کارآمد برای رشد مهارت های حسی و حرکتی کودکان با اختلال اوتیسم عملکرد بالا است که می تواند در مراکز توانبخشی و آموزش ویژه این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

The effect of eight weeks of central stability exercises on sensory-motor development of children with high-functioning autism spectrum disorder

Introduction: Sensory-motor problems are among the outstanding characteristics of autism spectrum disorders (ASD). Aim: The present research was conducted aiming to assess the effectiveness of eight weeks of central stability exercises on the sensory-motor development of children with high-functioning ASD. Method: The research method was semi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population consisted of all 6-10-year-old children with ASD referring to autism rehabilitation centers in Tehran in 2023. Twenty-four high-functioning ASD children were selected by the convenience sampling method and evaluated by the Sensory Profile-2 tests and the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency after eight sessions of central stability exercises. The results were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance (ANCOVA) and SPSS version 22. Results: The results of univariate ANCOVA indicated that eight weeks of central stability exercises culminated in promoting sensory development in children with high-functioning ASD (P<0.01). The results of multivariate ANCOVA indicated that the F value obtained for all three dimensions of motor development, including gross motor skill, fine motor skill, and upper limb coordination, was significant (P<0.01). Conclusion: According to the results, it can be concluded that central stability exercises are among the efficient methods for the development of sensory-motor skills in children with high-functioning ASD, which can be used in special education and rehabilitation centers for these children.

تبلیغات