مدل ساختاری اعتیاد به بازی های آنلاین براساس سیستم های مغزی-رفتاری: نقش میانجی گر همجوشی شناختی و اجتناب تجربه ای
آرشیو
چکیده
مقدمه: اعتیاد به بازی های آنلاین یک نگرانی رو به رشد است که میزان شیوع آن در بین نوجوانان و جوانان حدود ۲/۱ تا ۵/۸ درصد برآورد می شود. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گر همجوشی شناختی و اجتناب تجربه ای در رابطه سیستم های مغزی رفتاری با اعتیاد به بازی های آنلاین انجام شد. روش : پژوهش از لحاظ روش در زمره پژوهش های توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دوره ی اول متوسطه منطقه آموزش و پرورش بستک هرمزگان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای تعداد ۳۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های سیستم های بازداری/فعال ساز رفتاری (۱۹۹۴)، همجوشی شناختی (۲۰۱۴)، پذیرش و عمل- نسخه دوم (۲۰۱۱) و اعتیاد به بازی های آنلاین (۲۰۰۲) پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از مدل سازی ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که سیستم فعال ساز رفتاری و سیستم بازداری رفتاری به ترتیب با مقدار ضریب ۴۶/۰ و ۴۲/۰ به صورت مستقیم با اعتیاد به بازی های آنلاین ارتباط معناداری دارند (۰۰۱/۰< P). همچنین، سیستم فعال ساز رفتاری و سیستم بازداری رفتاری به ترتیب با مقدار ضریب ۱۷/۰ و ۱۵/۰ با میانجی گری اجتناب تجربه ای و سیستم بازداری رفتاری با مقدار ضریب ۲۱/۰ با میانجی گری همجوشی شناختی به صورت غیرمستقیم با اعتیاد به بازی های آنلاین ارتباط معناداری دارند(۰۰۱/۰< P). نتیجه گیری: متخصصان به منظور کاهش اعتیاد به بازی های آنلاین باید از یک سو جهت شناسایی حساسیت سیستم های بازداری/فعال ساز رفتاری، رگه های شخصیتی را مورد ارزیابی قرار داده و از سوی دیگر ضمن چالش های شناختی و گذشته نگر به دنبال کاهش سوءگیری های شناختی باشند.Designing and Testing the Structural Model of Online Games Addiction Based on Brain-Behavioral Systems: The Mediating Role of Cognitive Fusion and Experiential Avoidance
Introduction: Online games addiction is a growing concern which the prevalence is estimated at 1.2 to 8.5 percent among teenagers and young adults.
Aim: The present study was conducted with the aim of investigating the mediating role of cognitive fusion and experiential avoidance in the relationship between brain-behavioral systems and addiction to online games.
Method: In terms of method, the research was among descriptive-correlation researches of structural equations type. The statistical population included all the students of the first year of high school in the education and training region of Hormozgan Bastak in the academic year of 2021-2022 which 350 people were selected as a sample using the multi-stage cluster random sampling method. They responded to the questionnaires of behavioral inhibition/activation systems (1994), cognitive fusion (2014), acceptance and action - second edition (2011) and online games addiction(2002). Structural modeling was used to analyze the data.
Results: The results showed that the behavioral activation system and the behavioral inhibition system have a significant direct relationship with the online games addiction with coefficient values of 0.46 and 0.42, respectively (P < 0.001). Also, the behavioral activation system and the behavioral inhibition system are significantly related to online game addiction indirectly with the mediation of experiential avoidance with a coefficient value of 0.17 and 0.15, respectively and the behavioral inhibition system with the mediation of cognitive fusion with a coefficient value of 0.21,. (P < 0.001).
Conclusion: In order to reduce online games addiction, experts should evaluate personality traits on the one hand in order to identify the sensitivity of behavioral inhibition/activator systems, and on the other hand, seek to reduce cognitive biases along with cognitive and retrospective challenges.