آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

مقدمه: برای رفع نیازهای اقتصادی و همچنین ایجاد کسب وکارهای جدید باید از ظرفیت های کارآفرینی استفاده کرد. هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی پرسشنامه مؤلفه های شناختی-اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ظرفیت کارآفرینانه بود. روش: جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید و خبرگان حوزه در ابتدا قرار گرفت و در نهایت مصاحبه ها از نخبگان و صاحب نظران در حوزه کارآفرینی و کارآفرینی ورزشی بودند. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 17 نفر بود، کارشناسان حوزه ورزش و دانشجویان رشته تربیت بدنی و همچنین مشتریان مراکز سلامت و ورزش بودند. بر این اساس 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد؛ و با نرم افزار Maxqda تحلیل شد. در بخش کمی ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مستخرج از کدهای بخش کیفی بود که با نرم افزار Smart PLS تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: بر مبنای تحلیل داده ها 63 مفهوم اولیه، 14 مقوله اصلی شناسایی شد. مؤلفه های شناسایی شده شامل جذب منابع مالی، زیرساخت های شناختی و حقوقی، تقاضا سازی برای ورزش، گروه های تخصصی در کارآفرینی، آموزش، نهادینه کردن فرهنگ توسعه پایدار، بهبود عوامل محیطی، استفاده از ظرفیت های کارآفرینانه، ترویج و ارتقا کارآفرینی برای ایجاد ظرفیت کارآفرینی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی، سیاسی-شناختی و ساختاری بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر عوامل اجتماعی، شناختی و فرهنگی منجر به الگوسازی موفق کارآفرینی در جامعه و تسهیل فرآیندهای راه اندازی کسب وکار می گردد.

Compilation and validation of a questionnaire of cognitive-social and cultural components related to entrepreneurial capacity in the health center of Kurdistan region of Iraq

Introduction: In order to meet the economic needs and also to create new businesses, one should use entrepreneurial capacities. Purpose: The purpose of the present study was to develop and validate a questionnaire of cognitive-social and cultural components related to entrepreneurial capacity. Method: The statistical population in the qualitative section included professors and experts in the field at the beginning, and finally the interviews were elites and experts in the field of entrepreneurship and sports entrepreneurship. The sample size in this research was equal to 17 people based on the theoretical saturation index, they were experts in the field of exercise and physical education, as well as clients of health and sports centers. Based on this, 370 people were selected as samples. The measurement tool was an open interview and was analyzed based on three stages of open, central and selective coding. and analyzed with Maxqda software. In the quantitative part, the research tool included a questionnaire extracted from the codes of the qualitative part, which was analyzed with Smart PLS software Findings: Based on data analysis, 63 primary concepts, 14 main categories were identified. The identified components include attracting financial resources, cognitive and legal infrastructure, creating demand for sports, specialized teams in entrepreneurship, education, institutionalizing the culture of sustainable development, improving environmental factors, using entrepreneurial capacities, promoting and promoting entrepreneurship for Creating entrepreneurial capacity was economic factors, social factors, cultural, political-cognitive and structural factors. Conclusion: Based on the results of the present study, social, cognitive and cultural factors lead to the successful modeling of entrepreneurship in the society and facilitate the processes of starting a business.

تبلیغات