کاربرد و ملاحظات روش شناختی نگرش سنجی نبضی در پیمایش های سازمانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
با افزایش پیچیدگی های سازمانی بهترین شیوه های پیمایش و نظرسنجی به چالش کشیده شده و تحقیقات پیمایشی تکامل یافته است. شنیدن پیوسته به یک طرح پیمایش اشاره دارد که برای تهیه داده ها از پیمایش ها و طرح های متعدد با دفعات بیشتر نسبت به یک نقطه منفرد در یک دوره دوسالانه، سالانه یا کوتاه تر استفاده می کند. در پی جریان شنیدن مداوم در سازمان، نگاه متخصصان سنجش و اندازه گیری به سنجش های همیشگی یا سنجش های نبضی معطوف شده است. هدف این مطالعه شناخت وضعیت حال و آینده پیمایش های کارکنان در سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی ایران از دیدگاه متخصصان HR سازمان/شرکت بود. به همین منظور پیمایشی به مدت دو ماه در محدوده زمانی تیرماه تا شهریورماه سال 1401 انجام شد. جامعه آماری این مطالعه کلیه سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی ایران بوده است که در سال 1401 فعالیت رسمی داشته اند. به منظور دستیابی به نمونه ای معرّف، از روش نمونه گیری طبقه ای هدفمند برای جمع آوری داده های موردنیاز از شرکت ها و سازمان هایی در صنایع با اندازه های مختلف استفاده شد. نتایج نشان می دهد که پیشرفت ها در تمام جنبه های چرخه سنجش های نبضی، از طراحی و استقرار گرفته تا گزارش دهی و تجزیه وتحلیل و ارائه داده های به موقع و مرتبط تر، سبب شده که سازمان ها از رویکرد پیمایش سنتی خود فاصله گرفته و همسو با رشد فناوری های نوین به سمت پیمایش های نبضی متمایل شوند. بااین حال، پیمایش های سازمان ها و شرکت های ایرانیِ موردمطالعه در مقایسه با سایر کشورهای جهان روند بسیار کندتری دارد.Applying and Methodological Considerations of Organizational Pulse Surveys
To keep up with increasing organizational complexities, the best survey and survey practices have evolved. This is evidenced by the continuous listening strategy, which entails conducting surveys and developing plans more frequently than in a single static event, such as biennial, annual, or short period surveys to provide consistent feedback, data, and insights. The flow of the continuous listening in organizations has steered the focus of psychometric specialists towards the continuous survey or pulse survey model. The objective of this research was to study the current and future status of employee surveys in organizations in Iran, including public and private entities, from the perspective of their Human Resources specialists. For this purpose, a survey was conducted for two months between July and September of 2022. The study targeted organizations in Iran that conducted official activities during 2022. The purposeful stratified sampling method was applied to collect data from organizations and companies of varying sizes & industry sectors. The findings demonstrate that advancements in all facets of the Pulse Survey Cycle, from design to reporting and analysis to providing more timely and relevant data, have motivated organizations to move away from traditional surveying strategies and align with the advancements of newer technologies through Pulse Surveys. Despite the slow evolution of surveys among Iranian organizations and companies, it is evident that they are making gradual advancements, which align with the progress of scientific resources and popular media coverage.