نقش میانجی کارکرد خانواده در رابطه ابعاد سرشت و منش شخصیت با مشکلات درون/برون سازی شده (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی کارکرد خانواده در رابطه ابعاد سرشت و منش شخصیت با مشکلات درون و برون سازی شده نوجوانان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهرستان اندیمشک ایران در خلال سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل دادند که از بین آن ها با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 326 نفر (165 دختر و 161 پسر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده این پژوهش شامل مقیاس خودسنجی نوجوانان (اخنباخ و رسکورلا)، شخصیتی سرشت و منش (کلونینجر و همکاران) و سنجش خانواده (اپشتاین و همکاران) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان دادند که سرشت و منش بر مشکلات درونی سازی و برونی سازی شده نوجوانان از طریق کارکرد خانواده تأثیر داشت. بر اساس یافته های پژوهش، می توان نتیجه گرفت کارکرد خانواده در رابطه سرشت و منش و مشکلات درونی و برونی شده نوجوانان نقش واسطه ای ایفا کرد. پیشنهاد می شود که متخصصان سلامت روان، از طریق آموزش و مداخلات در راستای ارتقای کارکرد خانواده با تعدیل ابعاد شخصیتی به پیشگیری، کاهش و بهبود مشکلات درونی و برونی سازی شده نوجوانان بپردازند.The Mediation Role of Family Function in the Relationship of Personality Dimensions of Temperament and Character with Internalized/Externalized Problems
The present research aimed to investigate the mediation role of family function in the relationship of personality dimensions of temperament and character with adolescents internalized and externalized problems. The current research method was correlational studies. The statistical population consisted of all male and female students of the second grade of high school in Andimshek city, Iran, during 2020-2021 academic year, out of which 326 people (165 girls and 161 boys) were selected by multi-stage cluster sampling method. To collect data, the youth self-report scale (Achenbach and Rescorella), the temperament and character inventory (Cloninger et al.), and the family assessment device (Epstein et al.) were used. Structural equation methods were used to analyze the data. The findings showed that the effect of temperament and character on internalized and externalized problems were confirmed through family function. It can be concluded that the family function played a mediation role in relationship to the temperament and character and internalized and externalized problems of adolescents, so it is recommended that psychologists, through training and interventions, improve family function by moderating personality dimensions to prevent, reduce, and improve the adolescents' internalized/externalized problems.