آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تدوین و آزمودن اثربخشی آموزش مبتنی بر درمان های موج سوم بر وسوسه مصرف و شدت اعتیاد در افراد تحت درمان با متادون انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل افراد تحت درمان اعتیاد، شاغل در مجتمع چادرملو اردکان در سال 1401 بودند. نمونه پژوهش شامل 60 نفر از این افراد بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه شدت اعتیاد مک للان و همکاران و مقیاس دیداری وسوسه برای مواد فلوستین و لوریا بود. گروه آزمایش، 10 جلسه آموزش مبتنی بر درمان های موج سوم را دریافت کردند. داده ها به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بسته آموزشی تدوین شده باعث کاهش وسوسه مصرف و شدت اعتیاد در بیماران گروه آزمایش شد. بنابراین می توان از این درمان ها به عنوان برنامه مکمل در کنار درمان های دارویی به منظور کاهش نشانه های ترک، پیشگیری از بازگشت بیماری و افزایش کیفیت زندگی بیماران در مراکز درمانی مخصوص اعتیاد بهره برد.

Developing an Educational Package Based on Third Wave Treatments and Evaluating Its Effectiveness on Craving and the Severity of Addiction on Methadone Treatment Patients

The aim of present research was to Developing an Educational Package Based on Third Wave Treatments and Evaluating Its Effectiveness on Craving and the Severity of Addictionon Methadone Treatment Patients. The research method was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group. The statistical population of the research included people undergoing addiction treatment working in Chadormello Ardakan mine in 2022. The research sample consisted of 60 of these people who were selected by purposeful sampling and were randomly divided into two experimental and control groups. The tools of this research included McLellan et al Addiction Severity Index (ASI) and Folstein, Luria Visual Temptation Scale for Substances (VAS). The experimental group received 10 sessions of a training based on third wave treatments. The data were analyzed by covariance analysis. The results of the analysis of covariance showed that the prepared educational package reduced Craving and the severity of addiction in the patients of the experimental group compared to the control group. Therefore, these treatments can be used as a complementary program along with drug treatments in order to reduce withdrawal symptoms, prevent relapse and increase the quality of life of patients in addiction treatment centers.

تبلیغات