آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمون الگویی از برخی پیشایندهای اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در سال 1399-1400 بود که تعداد 581 نفر از آنها به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب  شدند. به منظور گرد آوری داده ها از مقیاس های سیاهه فوبیای اجتماعی، مقیاس کمرویی، مقیاس شرم، مقیاس بازداری رفتاری، مقیاس بیان خشم و مقیاس افسردگی استفاده گردید. داده ها با روش مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد مدل فرضی پژوهش با داده های مشاهده شده برازش مطلوب دارد. اثر ضریب مسیرهای استاندارد مستقیم بازداری رفتاری، کمرویی، افسردگی و شرم بر اضطراب اجتماعی معنادار بود، اما ضریب مستقیم برای خشم بر اضطراب اجتماعی معنادار نبود. همچنین یافته ها تائید کننده رابطه غیرمستقیم بازداری رفتاری و کمرویی با نقش میانجی افسردگی و شرم است. یافته های پژوهش بیانگر اهمیت بازداری رفتاری و کمرویی به عنوان عوامل اثر گذار بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با میانجی گری افسردگی و شرم بود. با توجه به نقش عوامل مطرح در مدل پژوهش، می توان از آن در طراحی درمان اضطراب اجتماعی دانشجویان بهره گرفت.

Design and Testing a Model of Some Antecedents of students Social Anxiety

The aim of this study was to design and test a model of some antecedents of social anxiety. This descriptive research used the structural equation modeling (SEM) method. The statistical population was included all the students of Ahvaz Jundishapur University of medical sciences in 2020-2021, of which 581 were selected by multistage cluster sampling method. The tools were Social Phobia Inventory, Shyness Scale, Shame Scale, Behavioral Inhibition system, Anger Expression Inventory and Depression Scale. Data were analyzed by SEM method. Fit indices showed that the research model had a good fit with the data. The effect of the coefficient of direct standard paths of behavioral inhibition, shyness, depression, shame with social anxiety were significant but the direct coefficient for anger on social anxiety was not significant. Also, the findings confirm the significant indirect relationships of behavioral inhibition and shyness with the mediating roles of depression and shame. The research findings showed the importance of behavioral inhibition and shyness as influencing factors on students' social anxiety with the mediation of depression and shame. According to the role of factors in the research model, it can be used in designing the treatment of students' social anxiety.

تبلیغات