آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۳

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ترکیب پژوهش های انجام شده درزمینه مداخلات آموزشی و درمانی شناختی و فرا شناختی بر اضطراب با روش فرا تحلیل  بود. بنابراین از شاخص اندازه اثر g هجز به عنوان یک مقیاس مشترک در این پژوهش استفاده شد. جامعه آماری پژوهش های در دسترس مرتبط با مداخلات شناختی و فراشناختی بر اضطراب بود که در بین سال های 1380 تا 1400 در بانک های اطلاعاتی رایانه ای مانند پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز)، پرتال جامع علوم انسانی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) قابل مشاهده بود. بر اساس ملاک های تعریف شده ورود و خروج پژوهش های اولیه، 67 اندازه اثر از 63 مطالعه اولیه توسط نرم افزار CMA مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. میزان اندازه اثر ترکیبی کل با توجه به معیار کوهن بزرگ ارزیابی شد، که بیانگر اثر مثبت انواع مداخلات بر اضطراب بود. در بررسی نقش متغیرهای تعدیل کننده، نتایج اثربخشی مطلوب مداخلات درمانی و آموزشی را بر انواع اضطراب نشان داد، همچنین بین دو جنس در اثربخشی مداخلات، تفاوت معنی داری مشاهده نشد. درنهایت پیشنهاد می شود مداخلات درمانی-آموزشی  شناختی و فراشناختی  یکی از موثرترین نوع مداخلات در بهبود انواع اضطراب است

Meta-Analysis of Cognitive and Meta-Cognitive Educational and Therapeutic Interventions on Anxiety

The current research was conducted with the Meta-analysis method and aimed at combining the researches in the field of cognitive and meta-cognitive educational and therapeutic interventions on anxiety; therefore, the Hedges g effect size index was used as a standard scale in this research. The statistical population was the available research related to cognitive and metacognitive interventions on anxiety, which were available between the years 2001 and 2021 in the computer databases accessible Based on the defined inclusion and exclusion criteria of primary studies, 67 effect sizes from 63 primary studies were analyzed by CMA software. The size of the total combined effect was evaluated according to the large Cohen's criterion, which indicates the positive effect of various interventions on anxiety. In examining the role of moderating variables, the results showed the optimal effectiveness of therapeutic and educational interventions on types of anxiety, and no significant difference was observed between the two sexes in the effectiveness of the interventions. Finally, we can say  that cognitive and meta-cognitive therapeutic-educational interventions are one of the most effective types of interventions in improving all types of anxiety.                     

تبلیغات