ارزیابی کاربرد فناوری های اطلاعات و ارتباطات توسط ذی اثران در راستای ایجاد سایبرپارک های تخصصی در محیط درون شهری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه، در دنیای مدرن و مجازی مفاهیم و کاربست های جدیدی ظهور کرده است مانند سایبرپارک که از تلفیق دو حیطه سایبر و پارک بوجود می آید. سایبرپارک ها، با هدف های مختلف و در بافت های متنوع به صورت تخصصی در حال رشد و توسعه هستند. یکی از مهمترین آنها، سایبرپارک تخصصی به ویژه در بافت دانشگاه می باشد. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی نحوه استفاده ذی اثران از فناوری های اطلاعات و ارتباطات در فضاهای باز عمومی در دانشگاه در راستای ایجاد سایبرپارک تخصصی است. بنابراین، در این پژوهش سعی شده است از طریق واکاوی ابعاد مختلف فضاهای باز عمومی (نحوه استفاده کاربران از فضاهای باز عمومی، وضعیت فضای باز و وضعیت فناوری های اطلاعات و ارتباطات در محیط دانشگاه) در مجموعه پردیس باغ ملی دانشگاه هنر به عنوان نمونه مورد مطالعه، جنبه های مختلف ایجاد یک سایبرپارک تخصصی آموزشی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته تا گامی برای توسعه آنها برداشته شود. در این راستا، در ابتدا، با بهره گرفتن از بررسی موشکافانه و نظام مند پژوهش های پیشین به شیوه مطالعات کتابخانه ای و اسنادی، چارچوب پژوهش تدوین و گردآوری داده ها به روش میدانی در قالب پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده انجام شده است. نهایتا، با بهره گیری از تحلیل کمی و بکارگیری نرم افزار آماری SPSS و تحلیل کیفی محتوایی و نیز به کمک راهبرد پژوهشی مطالعه موردی، تحلیل های استنباطی داده ها با استفاده از آماره خی دو و وی کرامرز محاسبه شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که لحاظ کردن گروه های سنی کاربران در این زمینه در تحقق ایجاد سایبرپارک تخصصی آموزشی و ارتقای مشارکت ذی اثران بیشترین تاثیرگذاری را خواهد داشت.Evaluating the application of Information and Communications Technology (ICT) by Stakeholders in Order to Create the Specialized Cyberparks in Urban Environment
Today, new concepts and applications have emerged, such as Cyberpark. One of the most important purposes of Cyberparks is the specialized Cyberpark, especially in the context of the university. The main purpose of this study is to evaluate how stakeholders use information and communications technology (ICT) in public open spaces (POS) of the university to create a specialized cyberpark. The components of an educational Cyberpark are POS on campus; educational ICT and university users. In this regard, Central building of University of Art (Bagh-e Melli Campus) - in historical part of Tehran- has been selected as a case study. Using a systematic review of previous research in the form of library and documentary studies, the research framework has been compiled and collected data in the form of questionnaires, interviews, and observations. Inferential analyzes of the data were calculated using quantitative and qualitative analysis. Findings show that most students prefer the open space in front of the Faculty of Visual Arts, Faculty of Architecture & Urban Planning and around the buffet. Participants consider places under renovation and construction undesirable. They use more smart cell phones and laptops, and about a third of them typically spend 4 to 6 hours a day. Overall, the results indicate that in planning for the development of communication infrastructures, taking into account the goals of users of ICT, considering the age groups of users will have the greatest impact on the realization of creating a specialized educational Cyberpark and promoting the participation of stakeholders.