بررسی عوامل موثر بر میزان رضایتمندی کاربران از مسیرهای دوچرخه سواری درون شهری؛ مورد مطالعاتی: مسیرهای دوچرخه سواری شهر تهران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
طرح مسأله: رشد شتابان کلان شهرها در جهان، باعث افزایش جمعیت و تمایل به استفاده هرچه بیشتر از خودروها شده است. کلان شهر تهران نیز از این امر مستثنا نیست. استفاده و ترویج دوچرخه سواری به عنوان یکی از پاک ترین شیوه های حمل ونقلی همواره مورد توجه بوده است که موانع و عوامل زیادی بر این موضوع اثرگذار بوده است. هدف: هدف از پژوهش پیش رو بررسی عوامل مؤثر بر میزان رضایتمندی از مسیرهای دوچرخه در شهر تهران براساس نظرات و ترجیحات شهروندان است که از این مسیرها استفاده می کنند. روش: پژوهش به لحاظ نوع کاربردی و با روش ترکیبی (کمی-کیفی) انجام شده است. پس از استخراج شاخص ها از طریق مرور منابع، تعداد 138 پرسش نامه توسط شهروندان تهرانی که از این مسیرها استفاده می کنند، تکمیل شده است. روش تحلیل عاملی جهت استخراج عوامل و رگرسیون چند متغیره جهت بررسی میزان همبستگی بین رضایت شهروندان از مسیرهای دوچرخه و عوامل ذکرشده، به کار گرفته شده است. یافته ها: پس از 44 چرخش واریماکس در مجموع تعداد 14 عامل با واریانس تجمعی بالاتر از 60 درصد استخراج شده است. 2 عامل از عوامل فوق تنها دربرگیرنده یک شاخص بوده است و حذف شده و میان 12 عامل باقی مانده به عنوان متغیر مستقل و میزان رضایت شهروندان به عنوان متغیر وابسته. رگرسیون چندمتغیره برقرار شده است. نتایج: میان رضایت شهروندان و عوامل وضعیت مسیر، عوامل بصری، تأسیسات و تجهیزات، عوامل نهادی، وضعیت ساماندهی، عوامل اجتماعی، مدیریت و برنامه ریزی ترافیک و عوامل زمانی ارتباط مستقیم و معناداری برقرار است، به گونه ای که با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد. بنابراین پیشنهاد می شود مدیران، برنامه ریزان، طراحان و تمامی عوامل مؤثر بر برنامه ریزی شهری، عوامل ذکرشده را به عنوان عوامل مؤثر بر میزان رضایت شهروندان از مسیرهای دوچرخه سواری مورد توجه قرار دهند.Investigating the Factors Affecting the Level of User Satisfaction with Inner-city Cycling Routes (Case Study: Cycling Routes in Tehran)
Problem statement: The rapid growth of metropolises has increased the population and the desire to use cars more. In the meantime, the metropolis of Tehran is not exempt from this problem and has been struggling with its many complications for years. The use and promotion of cycling as one of the cleanest modes of transportation has always been considered as one of the solutions. Many obstacles and factors influence the use of bicycle paths. Therefore, it is necessary to find solutions, with the help of which it is possible to get the most acceptance and satisfaction of citizens from these routes. In this regard, the upcoming research aims to investigate the factors affecting the citizens’ level of satisfaction with bicycle paths in Tehran based on the opinions and preferences of citizens who use these paths. This research is applied in terms of type and follows a mixed-method approach, combining the quantitative and qualitative research methods. At first, indicators were extracted through a review of sources. To measure the level of users’ satisfaction with the cycling paths, a number of 138 questionnaires were completed by Tehrani citizens who use these cycling routes. The factor analysis method was used to extract factors and multivariate regression to check the correlation between citizens' satisfaction with bike paths and the mentioned factors. After 44 Varimax rotations, a total of 14 factors with a cumulative variance higher than 60% were extracted. Two of the above factors included only one index and were removed. A multivariate regression was established among the remaining 12 factors as independent variables and citizen satisfaction as dependent variables. A direct and meaningful relationship exists between citizens' satisfaction and road condition factors, visual factors, facilities and equipment, institutional factors, organizational status, social factors, traffic management and planning, and time factors. Therefore, it is suggested that managers, planners, designers, and all staff affecting urban planning pay attention to the factors influencing citizens' satisfaction with cycling routes.