آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

تحقق هر چه بیشتر پژوهش محوری در دانشگاه های افسری آجا، نیازمند بازطراحی الگوی تربیت و آموزش موجود و کاربست راهبرد هایی است که کلیه منابع انسانی (استاد، دانشجو و مدیران/ فرماندهان) درگیر در فرایند تربیت و آموزش می بایست آنها را فراگرفته و حین آموزش و یا کار، اجرا کنند از این رو هدف اصلی این پژوهش نیز طراحی الگوی تربیت و آموزش دانشگاه های افسری آجا با تکیه بر استراتژی سرمایه انسانی پژوهش محور می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، ترکیبی است که با روش تحلیل مضمون انجام شده است. در بخش کیفی با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه عمیق با خبرگان، متغیرهای الگو، احصاء و سپس در بخش کمی و جهت اعتبار سنجی الگو از رویکرد دلفی فازی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه اساتید دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) (اعم از اساتید عضو هیات علمی، نظام مدرسین و مدعو) است که با روش نمونه گیری هدفمند، با تعداد 15 نفر از آنها تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه صورت گرفت. برای تعیین روایی از روش مثلث سازی منابع داده ها و  برای تعیین پایایی از توافق میان دو ارزیاب استفاده شد. به استناد تجمیع آراء نظرات خبرگان دانشگاهی و پس از پیاده سازی مفاهیم حاصل از مطالعات کتابخانه ای و متن مصاحبه ها و حذف کدهای مشابه و تکراری، در مرحله اول، 30 مضمون پایه شناسایی که پس از حذف مجدد کدها، تعداد مضامین پایه به 22 مضمون تقلیل یافت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مضمون فراگیر این پژوهش دارای 22 مضمون پایه است که در قالب 6 مضمون سازمان دهنده اصلی شامل منابع انسانی، پشتیبانی، اداری و اجرایی، فرهنگی و ارزشی، اسناد بالادستی و نیاز سازمانی پژوهش محور بنیان نهاده می شود.

Designing the Education and Training Model of Aja Military Universities Based on Research-Oriented Human Capital Strategy

Realizing as much research-oriented approach as possible in AJA officer universities requires redesigning the existing education and training model and applying strategies that all human resources (teachers, students and managers/commanders) involved in the education and training process and implemented during training or work. This study aims to design the model of education and training of AJA officer universities, relying on research-oriented human capital strategy. In purpose, this research is applied, and in method, it is mixed that has been done with thematic analysis method. In the qualitative part, using library studies and in-depth interviews with experts, variables of model were determined; and in the quantitative part, the fuzzy Delphi approach was used to validate the model. Statistical population includes all professors of Khatam-al-Anbiya Air Defense University (faculty members, lecturers and visiting professors). Through purposeful sampling method, 15 in-depth interviews were conducted until theoretical saturation was reached. To determine validity, the method of triangulation of data sources was used, and to determine reliability, the agreement between two evaluators was used. Based on the summation of opinions of academic experts and after implementing the concepts obtained from library studies and the text of interviews and removing similar and repetitive codes, 22 basic themes based on 6 main organizing themes (including human resources; support, administrative and executive; cultural and value; high level documents and research-oriented organizational needs) were identified

تبلیغات