آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش های مداخله فراتشخصی یکپارچه نگر و راه حل - محور بر افکار خودکشی در قربانیان تجاوز جنسی انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی گسترش یافته با دو گروه آزمایش و  یک گروه گواه بود که با استفاده از روش پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری انجام شد . برهمین اساس سه گروه  12 نفری از بین زنان قربانی تجاوز مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه ها گمارده شدند. در ابتدا از شرکت کنندگان پیش آزمون به عمل آمد سپس متغیر مستقل مداخله فراتشخصی روی گروه آزمایش 1 و راه حل –محور روی گروه آزمایش 2بصورت فردی اجرا شد و بعد از خاتمه آموزش، پس آزمون با فاصله یک هفته اجرا شد. و پس از گذشت یک ماه از اجرای پس آزمون، آزمون پیگیری انجام گردید به منظور جمع آوری اطلاعات ازپرسشنامه افکار خودکشی بک استفاده شد و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکررتحلیل گردید یافته ها نشان داد که هر دو روش افکار خودکشی را در مراجعان کاهش می دهد.و مداخله فراتشخیصی نسبت به راه حل محور تأثیر بیشتر و معنادارتری دارد.

Comparison the Effectiveness of Integrated Transdiagnostic and Solution-Focused Intervention Methods on Suicidal Thoughts

     The present study was conducted with the aim of comparison the effectiveness of integrated Transdiagnisticand solution-Focused intervention methods on suicidal thoughts in Sexual Assaultvictims.This semi-experimental research was expanded with two experimental groups and one control group. Based on this, groups of 12 people were selected from among the female victims. At first, the participants were pre-tested, then both experimental groups were treated separately and the participants were treated individually. And after the end of the training, the post-test was conducted with an interval of one week. A month later,the follow –up test  was completed by 3 groups. In order to collect information, Beck's suicidal ideation questionnaire was used. The results of variance analysis with repeated measurements showed that both methods are suitable. But the Transdiagnisticintervention method has a greater and more meaningful effect.

تبلیغات