آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹

چکیده

هدف این پژوهش  که با توجه به نظریه برجسته سازی و ارزش های خبری (انحراف و اهمیت اجتماعی) شومیکر و کوهن و روش تحلیل محتوا انجام شده است، بررسی پوشش خبری کشور های اسلامی و جهان در شبکه های تلویزیونی است. جامعه آماری تحقیق، شش ماه برنامه های شامگاهی این شبکه ها بوده است و نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری احتمالی سیستماتیک انتخاب شده است. آزمون های آماری استفاده شده شامل کای اسکوئر، ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب تعیین رگرسیون بوده است. یافته های این تحقیق نشان می دهند که اخبار کشورهای شمال، همچنان سهم بالایی را در جریان اخبار بین المللی دارند و در جریان بین المللی خبر، اخبار مربوط به کشورهای اسلامی عمدتاً جهت گیری منفی داشته اند. از سویی دیگر، یافته های تحقیق درخصوص برجستگی آیتم های خبری ، نشان می دهد، اگرچه ارزش های خبری (انحراف و اهمیت اجتماعی) در برجستگی آیتم های خبری دارای نقش هستند، ولی ارزش های خبری (انحراف و اهمیت اجتماعی) درصد پایینی از برجستگی آیتم های خبری را تبیین می کنند، یعنی در واقع آنچه که روزنامه نگاران فکر می کنند ارزش خبری دارد، لزوماً به خبر تبدیل نمی شود

Compare reflection of news about Islamic countries and the world on international television networks

تبلیغات