آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیرآموزش مبتنی بر ذهنی سازی بر ارتقاء ظرفیت ذهنی سازی و رضایت زناشویی در افراد متاهل ناراضی ایرانی بود. روش: پژوهش حاضر در چارچوب طرح های آزمایشی تک موردی قرار می گیرد. شرکت کنندگان در این مطالعه 3 فرد متاهل و دانشجو دانشگاه تربیت مدرس بودند. هر سه شرکت کننده دوره آموزش مبتنی بر ذهنی سازی را در طول 12 جلسه 1ساعت و 30دقیقه ای سپری کردند. هر یک از شرکت کننده ها 9 مرتبه (سه مرتبه خط پایه، پنج مرتبه طی آموزش و یک دوره پیگیری یک ماهه) به وسیله ی مقیاس-های ذهنی سازی، رضایت زناشویی و کارکردتاملی ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل دیداری درون و برون موقعیتی داده-ها استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش مبتنی بر ذهنی سازی بر ارتقاءظرفیت ذهنی سازی با ضریب تاثیر 36/0 و سطح معناداری (05/0 P<) و بر رضایت زناشویی با ضریب تاثیر 85/0 و سطح معناداری (05/0 P<) مؤثر است. بحث و نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت بسیاری از تعارض های ارتباطی زوجین ، ناشی از نقص در ظرفیت ذهنی سازی و هشیارسازی زوجین در جریان آموزش در کاهش این تعارض ها بسیار مؤثر است. نتایج پژوهش حاضر بر استفاده از آموزش های روانشناختی ذهنی سازی در الگوهای ارتباطی متاهلین ناراضی ایرانی تأکید دارد.

متن

The effectiveness of mentalizing training on mentalizing capacity and marital satisfaction in unsatisfied Iranian married couples

Introduction: This study aimed to investigate the effect of education on mentalization on the promotion of mentalization capacity and marital satisfaction due to dissatisfied Iranian married people. Method: This study was part of a one-case experimental design. Participants in this study were three married students of Tarbiat Modares University. All participants completed a mentalization-based training course after ۱۲ sessions lasting ۱ hour and ۳۰ minutes. Each participant was assessed nine times (three baseline times, five times during training, and one month follow-up period) by the scales of mentalization, marital satisfaction, and Clinical interview. Visual analysis for the inside and outside of the situation was used for data evaluation. Results:. Findings showed that mentalization-based education on the promotion of mentalization capacity with an impact factor of ۰.۳۶ and a significant level (P <۰.۰۵) and on marital satisfaction with an impact factor of ۰.۸۵ and a significant level ( P <۰.۰۵). Discussion and Conclusion: It can be assured that many of the couples' communication conflicts, due to the lack of mental capacity and their awareness during training, are highly effective in reducing these conflicts. The results of the present study emphasize the use of psychological training of mentalization in communication patterns of dissatisfied Iranian married people.

تبلیغات