آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

وقوع فساد در ورزش پدیده جدیدی نیست با این حال، در سال های اخیر فساد ورزشی شکلی پیچیده و چند وجهی پیدا کرده است. دیگر پذیرفتنی نیست که افرادی منزوی یا سازمان هایی محدود را صحنه گردان اصلی فعالیت-های مفسدانه بدانیم، چرا که فساد خصلتی سیستمیک پیدا کرده است و رفتارهای فاسد معمولا از طریق یک شبکه انجام می شود که تحت پوشش آن به پنهان شدن مسیر وقوع فساد کمک می کند. هدف پژوهش حاضر تحلیل فساد شبکه ای در ورزش با استفاده از رویکرد دلفی فازی است. جامعه تحقیق، 18 نفر از اساتید دانشگاهی می باشد که در زمینه فساد سابقه پژوهش و مطالعه داشته اند. عوامل این پژوهش با مروری بر ادبیات نظری و پیشینه تحقیق شناسایی شده است (12 شاخص). برای تجزیه تحلیل داده ها از روش تصمیم گیری چند معیاره شامل: دلفی فازی استفاده شد. برمبنای یافته های پژوهش حاضر، بیشترین توافق نظر خبرگان درباره ی فساد شبکه ای به شاخص «تنوع مهارت و تخصص اعضاء» اختصاص پیدا کرد و کمترین هم به معیار «انحصار» تعلق گرفت.

Analysis of network corruption in sports with Delphi-Fuzzy

The occurrence of corruption in sports is not a new phenomenon. However, in recent years, corruption in sports has taken on a complex and multifaceted form. It is no longer acceptable to consider isolated individuals or limited organizations as the main perpetrators of corrupt activities, because corruption has found a systemic character. And corrupt behaviors are usually carried out through a network that helps to hide the path of corruption. The purpose of this study is to analyze network corruption in sports. The research population is 18 university professors who have a history of research and study in the field of corruption. The factors of this research have been identified by reviewing the theoretical literature and research background (12 indicators). Multi-criteria decision making method including Fuzzy Delphi was used to analyze the data. Based on the findings of the present study, The highest consensus of experts on network corruption was assigned to the index of "diversity of skills and expertise of members" and the lowest was assigned to the criterion of "monopoly".

تبلیغات