آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ساختاری نگرش به تصویر بدنی بر اساس پایگاه هویت و سبک دلبستگی با نقش میانجی تایید طلبی در میان دختران نوجوان بود. نوع پژوهش حاضر توصیفی، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دختران نوجوان شهر اصفهان بودند که 567 نفر از آنان به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای مشارکت کردند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های نگرش فرد در مورد تصویر بدنی خود، پایگاه هویت آدامز، سبک های دلبستگی کولینز و مقیاس تاییدطلبی وایزمن و بک استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین داده ها نشان داد که پایگاه هویت موفق، سبک دلبستگی ایمن و تاییدطلبی بر نگرش به تصویر بدنی اثر مستقیم و پایگاه هویت و سبک های دلبستگی با میانجی گری تایید طلبی بر نگرش به تصویر بدنی تاثیر غیر مستقیم داشتند. بنابراین در زمینه نگرش به تصویر بدنی بایستی متغیرهای پایگاه هویت، سبک دلبستگی و تایید طلبی مورد توجه قرار گیرد.

Structural Modeling of Attitudes Toward Body Image with Identity status and Attachment Styles Mediated by Need for Approval

The aim of this study was to determine the structural equation modeling of attitudes toward body image with identity and attachment styles mediated need for approval in adolescent. The research method was descriptive-correlation. The high school students in Isfahan in 2021 were the statistical population of this study, 567 of whom participated in by cluster random sampling method. Data collection instruments included “Multidimensional Body–Self Relations Questionnaire”, “Extended Objective Measure of Ego Identity Status-2nd Version”, “Revised Adult Attachment Scale” and “Need for Approval subscale of Dysfunctional attitude scale”. Structural equation methods were used to analyze the data. The results showed a good fit of the model. The Identity, Attachment styles and Need for Approval directly affected the attitudes toward image; also indirect effect of Identity and Attachment styles through Need for Approval on attitudes toward body image. Therefore, in the field of attitude towards body image, the variables of identity base, attachment style and Need for Approval should be considered.

تبلیغات