آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

مقدمه: یکی از روش های ارزشیابی در علوم پزشکی آزمون بالینی ساختار یافته عینی (OSCE) است. این تحقیق با هدف بررسی کاربرد و تعیین روایی و پایایی OSCE جابجایی و حمل مصدوم دانشجویان فوریت های پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1390 انجام شد. روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود و نتایج آزمون OSCE جابجایی و حمل مصدوم دانشجویان فوریت های پزشکی با چک لیست های کنترل رفتار یادگیری در ایستگاه های روش و سؤالات چند گزینه ای ایستگاه های پرسش جمع آوری شد. برای تعیین روایی ملاکی و سازه از همبستگی نمرات OSCE با نمرات آزمون نظری و نمره کلی درس جابجایی و حمل مصدوم و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. به دلیل کوچک بودن جامعه آماری، از روش تمام شماری بهره گرفته شد و حجم جامعه مورد بررسی شامل 32 دانشجوی ترم 3 بود که در 8 ایستگاه شرکت کرده بودند. داده ها با نرم افزار 16-SPSS آنالیز شد. یافته ها: میانگین نمرات OSCE 31/28 (81/8 ±) بود. روایی ملاکی همزمان ایستگاه ها با آزمون میان ترم برابر 58/0=r و همبستگی با آزمون نظری پایان ترم معادل 69/0=r بود (001/0> P). در روایی سازه OSCE بیشترین همبستگی درونی نمرات OSCE با نمره کل OSCE در ایستگاه هشتم وجود داشت (63/0=r ،00/0= P). پایایی OSCE باضریب آلفای کرونباخ 53/0=r بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه، کاربرد OSCE را به عنوان ابزاری مناسب از لحاظ روایی ملاکی همزمان و سازه برای ارزشیابی درس جابجایی و حمل مصدوم دانشجویان فوریت های پزشکی پیشنهاد می کند. با وجود در حد متوسط بودن ضریب پایایی OSCE در این مطالعه، می توان پایایی را با استفاده از روش های علمی- آموزشی افزایش داد.

تبلیغات