مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی سال 8 بهار 1397 شماره 27 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی نقش ابعاد جو اخلاقی بر ضابطه گریزی به نفع سازمان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: جو اخلاقی ضابطه گریزی به نفع سازمان رفتار خیرخواهانه سازمانی رفتار انحرافی سازنده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 364 تعداد دانلود : 905
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد جو اخلاقی بر ضابطه گریزی به نفع سازمان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، جزء تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی در سال 94 است که از میان آن ها، با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی ساده، 242 نفر انتخاب شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بوده است. روایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر متخصصان دانشگاهی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون فرضیات از نرم افزار Smart PLS برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که جو نوع دوست و جو مستقل تأثیر مثبت و معناداری و جو قانونی تأثیر منفی و معناداری بر ضابطه گریزی به نفع سازمان دارد. جو ابزاری و جو حقوقی و اصولی تأثیر معناداری بر ضابطه گریزی به نفع سازمان ندارد.
۲.

نقش میانجی یادگیری سازمانی در تاثیر اقدامات استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی.(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اقدامات استراتژیک منابع انسانی عملکرد سازمانی یادگیری سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 750 تعداد دانلود : 873
هدف تحقیق حاضر بررسی اثر اقدامات استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی است. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارکنان سازمان های دولتی شهر بجنورد هستند که به روش تصادفی طبقه ای اقدام به نمونه گیری از میان آنها شده است، حجم نمونه به تعداد 142 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های معتبر اقدامات استراتژیک منابع انسانی، یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی است. روایی پرسشنامه با نظر اساتید و خبرگان و پایایی پرسشنامه با استفاده ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته های حاصل از تحلیل مسیر نشان می دهد اقدامات استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی و یادگیری سازمانی اثر مثبت دارد، همچنین یافته ها نشان داد که یادگیری سازمانی نیز به عنوان متغیر میانجی بر رابطه اقدامات استراتژیک منابع انسانی و عملکرد سازمانی اثر مثبتی دارد.
۳.

بررسی علل سکوت سازمانی در یک سازمان دولتی.(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سازمان دولتی فضای سکوت سکوت سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 429 تعداد دانلود : 545
 پژوهش حاضر با هدف شناسایی و دسته بندی عوامل مؤثر بر به نام سکوت سازمانی انجام شده است. نیروهای قدرت مندی در سازمان ها وجود دارد که باعث عدم انتشار ایده ها و دانش در بین افراد و سازمان می شود؛ جامعه آماری تحقیق حاضر را کارکنان رده میانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 340 نفر تشکیل می دهند. از این جامعه 181 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای مشخص شدن عوامل سکوت از پرسشنامه برگرفته از تحقیق ژنگ (2008) استفاده شد. روایی محتوایی ابزار سنجش به کمک نظر خبرگان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 87/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون تحلیل عاملی استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد عوامل اصلی موثر بر سکوت سازمانی کارکنان شامل موارد زیر است، عامل اول: عوامل فردی ایجاد کننده سکوت سازمانی (واریانس: 213/22)؛  عامل دوم: عوامل سازمانی ایجاد کننده سکوت سازمانی (واریانس: 602/19)؛ عامل سوم: عوامل اجتماعی ایجاد کننده سکوت سازمانی (واریانس: 623/14)؛ عامل چهارم: عوامل مدیریتی ایجاد کننده سکوت سازمانی (واریانس: 580/10).
۴.

رابطه بین هوش معنوی با روحیه ی علمی دانشجویان پرستاری شهرستان ساوه.(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هوش معنوی آگاهی متعالی روحیه ی علمی قابلیت های علمی تفکر وجودی انتقادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 394 تعداد دانلود : 516
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین هوش معنوی با روحیه ی علمی دانشجویان پرستاری شهرستان ساوه صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ اجرا توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل دانشجویان رشته پرستاری در شهرستان ساوه بود که تعداد آنان در حدود 900نفر تخمین زده شد که از میان آنان با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 269نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. در این پژوهش به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ و دسیکو (2009) و روحیه علمی ساعتچی و همکاران(1389) بهره گرفته شد. روایی محتوا پرسشنامه مورد تائید متخصصین قرار گرفت؛ هم چنین به منظور سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار این ضریب برای هر یک از پرسشنامه ها به ترتیب 95/0 و 96/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرم افزار SPSS21 در بخش استنباطی(آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه) انجام پذیرفت. یافته های پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی و ابعاد آن (تفکر وجودی انتقادی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی و بسط حالت هشیاری) با روحیه ی علمی دانشجویان پرستاری شهرستان ساوه رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
۵.

نظریه سازمانی حکمت گرا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دانش حکمت دیدمان کارکردگرایی تفسیرگرایی ساختار گرای بنیادی انسان گرای بنیادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 230 تعداد دانلود : 339
نظریه های سازمانی متداول، مبتنی بر دیدمان کارکردگرا هستند، دیدمانی که از نظر هستی شناسی بر عینی گرائی و از نظر جامعه شناختی، نظم گراست. با توجه به انتقادهایی که بر این نظریه وارد شده است، گزینه های جایگزین از طرف طرفداران دیدمان های سه گانه دیگر (تفسیر گرایی، انسان گرای بنیادی، و ساختارگرای بنیادی) پیشنهاد شده و یا می شود. شکل گیری حکومت اسلامی در کشورهای اسلامی، نیاز به انتخاب نظریه سازمانی متناظر با مبانی اسلامی را مطرح ساخته است. این مقاله تلاشی است در این خصوص که چیستی نظریه سازمانی اسلامی را با امعان نظر به حکمت اسلامی مطرح کند. حکمت اسلامی، ناظر بر معرفت استوار و عاری از کذب، مصحلت اندیشی، جامع نگری، و اصابه حق از طریق علم و عقل است. بی شک، برمبنای چنین حکمتی، نظریه های سازمانی موجود قابل نقد هستند. از این رو، نظریه پردازی سازمانی مبتنی بر حکمت اسلامی نه یک گزینه، بلکه یک ضرورت استراتژیک است که در این مقاله مبانی اولیه آن ارائه شده است.
۶.

بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: رهبری رهبری خدمتگزار اعتماد سازمانی خدمت فروتنی مهرورزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 426 تعداد دانلود : 587
سازمان های دولتی عموماً برای حفظ و افزایش اعتماد به سبکی از رهبری نیاز دارند که علایق و  نیازهای افراد را در کانون توجه قرار دهد. از طرفی اعتمادسازی یکی از مهم ترین جنبه های ضروری رهبری خدمتگزار می باشد. لذا رهبری خدمتگزار می تواند راه حل مناسبی برای بی اعتمادی کارکنان در سازمان های دولتی محسوب گردد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار و ابعاد آن بر اعتماد سازمانی کارکنان است. جامعه آماری اداره امور مالیاتی استان خوزستان است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 186 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون تی، آزمون کولموگروف و اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی ساده و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج حاکی از تأیید تمام فرضیه های تحقیق بود. به این معنا که تمامی مولفه های رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی تاثیر دارند.
۷.

شناسایی علل ناکارآمدی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی با ارایه مدل به روش AHP(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ناکارآمدی منابع انسانی ناکارآمدی پیاده سازی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 786 تعداد دانلود : 261
جهان معاصر با سرعتی شگفت انگیز در حال تحول است. اگرچه این تحول در تمام دوران وجود داشته است؛ لیکن امروز این تحول چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ سرعت بی سابقه است. در نظام کنونی، ارزشیابی عملکرد فردی و سازمانی یکی از اهداف عمده هر سازمان زنده و فعال محسوب می گردد. بنابراین هدف این تحقیق، شناسایی و اولویت بندی علل ناکارآمدی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی با ارایه مدل به روش AHP فازی است. این تحقیق از حیث نوع و ماهیت، تحقیقی توصیفی- تحلیلی، از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و بر اساس جمع آوری داده ها، پیمایشی است. روش نمونه تصادفی ساده و حجم نمونه  291 نفرمی باشد. در این تحقیق برای تعیین اوزان معیارها و زیر معیارها از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزارExpert Choice  و S.P.S.S انجام گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که ناکارآمدی منابع انسانی حائز رتبه اول و سایر عوامل از جمله ناکارآمدی فرایندهای سازمانی، ناکارآمدی پیاده سازی، ناکارآمدی شاخص های عملکردی، به ترتیب در سایر رتبه ها جا می گیرند.
۸.

بررسی عوامل مؤثر بر نشاط سازمانی در محیط کار کتابخانه ملی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نشاط کارکنان عوامل فردی عوامل سازمانی عوامل جمعیت شناختی کتابخانه ملی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 880 تعداد دانلود : 862
تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تقویت نشاط کارکنان کتابخانه ملی ایران انجام گردید. تحقیق به لحاظ روش انجام از نوع کمی بوده و از نظر نوع استفاده در زمره تحقیقات توصیفی کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر 793 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 246 نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مطالعه منابع، تحقیقات پیشین و پرسش نامه ای محقق ساخته استفاده گردید. سه عامل جمعیت شناختی، فردی و سازمانی به عنوان متغیرهای اصلی از طریق ابزارهای پیش گفته مورد سنجش قرار گرفت و نتایج زیر به دست آمد؛ شدت ضریب همبستگی(ضریب توافقی) بین عوامل جمعیت شناختی و تقویت میزان نشاط کارکنان سازمان مؤید تأثیرگذاری عوامل جمعیت شناختی بر تقویت میزان نشاط کارکنان می باشد؛ در بررسی رابطه عوامل فردی با زیرمؤلفه های باورها و اعتقادات، مثبت اندیشی و سلامت روان و کانون کنترل و تقویت میزان نشاط کارکنان، تحلیل داده ها نشان که عوامل فردی بر نشاط کارکنان تاثیر دارند.  در رابطه با عوامل سازمانی نیز نتایج آمار پرسش نامه بر این نتیجه صحه می گذارد که عامل مذکور بر نشاط کارکنان در جامعه آماری تاثیر دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸