مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی سال 4 زمستان 1393 شماره 14 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

آسیب شناسی اثربخشی دوره های مقدماتی رسته ای نهاجا از دیدگاه دانشجویان و فرماندهان یگان های اجرایی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اثربخشی آموزش آسیب شناسی نهاجا مقدماتی رسته ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 556 تعداد دانلود : 846
این تحقیق با هدف آسیب شناسی دوره های مقدماتی رسته ای از دیدگاه دانشجویان و فرماندهان یگان های اجرایی انجام شده است. پژوهش حاضر بر مبنای دستاوردهای تحقیق از نوع کاربردی بوده و بر مبنای اهداف تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دوره مقدماتی رسته ای دانشگاه هوایی شهید ستاری و فرماندهان یگان های صفی مستقر در تهران می باشند که با روش نمونه گیری غیر احتمالی هدف مند (قضاوتی)، تعداد 100 نفر (از هر طبقه 50 نفر) انتخاب گردیدند. داده های لازم با استفاده از ابزار پرسش نامه جمع آوری گردید و با استفاده از آزمون های آمار استنباطی (کولموگورف – اسمیرنوف و میانگین یک جامعه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند؛ نتایج تحقیق نشان داد که دوره مقدماتی رسته ای دانشگاه هوایی شهید ستاری، در هر سه حوزه رضایت فراگیران، تغییرات رفتاری و نتایج کلیدی دچار آسیب می باشد و در حوزه یادگیری به دلیل قبولی اکثر دانشجویان در آزمون های پایان دوره، آسیبی مشاهده نگردید.
۲.

نقش اعتماد عمومی در توسعه مشارکت شهروندان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اعتماد اعتماد عمومی مشارکت مشارکت شهروندان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 118 تعداد دانلود : 929
اعتماد یکی از عناصر مهم سرمایه اجتماعی است که رکنی جدایی ناپذیر از مجموعه ثروت یک ملت است. در امر مشارکت وجود اعتماد ضروری است. هدف این مقاله بررسی رابطه اعتماد عمومی با مشارکت شهروندان است. با فراتر رفتن میزان اعتماد از محدوده خانواده و نظام خویشاوندی به حوزه های گسترده تر در مقیاس های فرامحلی در قلمروهای روستایی، شهری و ملی، میزان مشارکت نیز در بازتولید و ارتقای اعتماد اجتماعی توسعه یافته در قالب گسترش صداقت، وفاداری، حسن نیت، وظیفه شناسی، وفای به عهد، ثبات در اندیشه و عمل مؤثر خواهد بود. به تعبیری با تقویت اجتماع اخلاقی و تعهد عملی به التزام های اخلاقی در سطوح میان فردی، بین فرد و نهادها و نیز بین نهادی، فرایند اعتماد اجتماعی در سطوح اعتماد افراد نسبت به یکدیگر و نیز اعتماد اجتماعی نسبت به نهادهای اجتماعی و مأمورانی که متولی و عامل در این نهادها هستند، قوت لازم را کسب خواهد کرد و زمینه ساز تعاون و مشارکت اجتماعی خواهد بود. مشارکت همچنین تعامل میان شهروندان و دولت مردان را ثمربخش تر می سازد و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را ارتقاء می دهد. دخالت شهروندان در اداره امور عمومی پاسخگوئی کارگزاران دولتی را افزایش می دهد و آنها را نسبت به انتظارات مردم پاسخگوتر و حساس تر می سازد. از سوی دیگر مشروعیت و پذیرش دولت نیز با مشارکت مردم تحکیم و تثبیت می شود. در این مقاله، با ارائه تعاریفی از اعتماد و بر شمردن ابعاد آن به اهمیت اعتماد در زندگی و جامعه پرداخته می شود. همچنین چگونگی تأثیرگذاری اعتماد بر متغیرهای دیگر بیان شده و تکامل اعتماد و چگونگی تأثیر آن بر مشارکت شهروندان تحلیل شده است.
۳.

امکان سنجی پیاده سازی مدیریت مشارکتی از طریق نظام پیشنهادها در دانشگاه هوایی شهید ستاری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مشارکت مدیریت مشارکتی نظام پیشنهادها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 700 تعداد دانلود : 246
 مدیریت مشارکتی از ایده های تازه ای است که برای هدایت کارآمدتر فعالیت های سازمان مطرح شده است. تأکید اصلی این نوع مدیریت بر همکاری و مشارکت داوطلبانه کارکنان سازمان است. نظام پیشنهادها یکی از سازوکارهای قدرتمند و اساسی شیوه مدیریت مشارکت جو است که در بسیاری از سازمان های بخش های خصوصی و عمومی کاربردی گسترده یافته است. پژوهش پیش رو به بررسی امکان پیاده سازی مدیریت مشارکتی از طریق نظام پیشنهادها در دانشگاه شهید ستاری می پردازد. بدین منظور چهار متغیر آمادگی فردی کارکنان، آمادگی فردی مدیران، آمادگی ساختاری سازمان و آمادگی فرهنگی سازمان بررسی شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نگاه چگونگی جمع آوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته ای است. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری است که از میان آنها تعداد 153 نفر به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد متغیرهای آمادگی فردی کارکنان، آمادگی فردی مدیران و آمادگی فرهنگی سازمان در حد مطلوبی قرار دارند ولی آمادگی ساختاری سازمان در حد مطلوبی نیست. بر این اساس پیشنهادهایی کاربردی ارائه شده است.
۴.

تأثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روان شناختی بر عملکرد شغلی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار شهروندی سازمانی حمایت سازمانی ادراک شده عدالت سازمانی توانمندسازی روان شناختی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 942 تعداد دانلود : 701
اجرای معمولی فعالیت های سازمانی توسط کارکنان نه تنها منجر به توسعه سازمان در محیط به شدت رقابتی کنونی نمی شود، بلکه بقای آن را نیز به خطر می اندازد؛ لذا توجه به نقش رفتار شهروندی سازمانی در توسعه ی بهره وری و کارایی سازمان حائز اهمیت می باشد. هدف این تحقیق بررسی تأثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روان شناختی بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان می باشد. می توان ادعا نمود که در این تحقیق از مدلی خاص و جدید برای بررسی تأثیر همزمان متغیرهای عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روان شناختی بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی استفاده شده است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی کارکنان اداری-مالی و درمانی بیمارستان شهید فقیهی شهر شیراز بوده و روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی می باشد. تجزیه و تحلیل داده های حاصل از 150 پرسشنامه نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی تحت تأثیر مستقیم عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روان شناختی بوده و عملکرد شغلی تحت تأثیر مستقیم عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده، توانمندسازی روان شناختی و رفتار شهروندی سازمانی می باشد. بر این اساس می توان ادعا نمود که رعایت عدالت در توزیع منابع و پاداش های سازمانی، تدارک آمیخته های متنوع از مشوق های مادی و معنوی و تقویت اعتماد به نفس کارکنان، رفتار شهروندی سازمانی و در نتیجه عملکرد شغلی کارکنان را تا حد زیادی بهبود می بخشد.
۵.

بررسی ارتباط بین ویژگی های اطلاعات موجود در سیستم های اطلاعات مدیریت و تصمیم گیری مدیران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سیستم های اطلاعات مدیریت ویژگی های اطلاعات تصمیم گیری سطوح مدیریت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 911 تعداد دانلود : 184
مقارن با عصر اطلاعات و تکنولوژی، در دهه های اخیر موج استفاده و بهره گیری از سیستم های اطلاعات سازمان ها را فراگرفته است و بسیاری از آنها تمایل زیادی برای بهره گیری از این سیستم های اطلاعاتی و ارتباطاتی از خود نشان داده و در جهت بکارگیری آن اقدام نموده اند. هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین ویژگی های اطلاعات در سیستم های اطلاعات مدیریت و بهبود تصمیم گیری سطوح مختلف مدیریت است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران سطوح مختلف بیمارستان مادر و کودک شیراز به تعداد 60 نفر تشکیل داده اند. روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بوده است که روایی آن به روش محتوا و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تایید شده است. به منظور تحلیل داده های مربوط به آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است.  نتایج به دست آمده نشان داد ارتباط معنادار و مستقیمی بین ویژگی های اطلاعات از لحاظ زمان مناسب اطلاعات، محتوای اطلاعات و شکل اطلاعات در سیستم های اطلاعات مدیریت و تصمیم گیری مدیران وجود داشته است.
۶.

تأملی بر بیگانگی از کار زنان در پرتو سقف شیشه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بیگانگی از کار سقف شیشه ای کارکنان زن بانک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 704 تعداد دانلود : 173
بیگانگی از کار یکی از عوامل مخرب عملکرد در سازمان است. از این رو شناسایی عوامل موثر بر بروز این عارضه سازمانی می تواند نقش مهمی در عملکرد سازمانی داشته باشد. هدف  این پژوهش،  مطالعه بیگانگی از کار زنان شاغل با محوریت سقف شیشه ای است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان زن بانک های مسکن و ملی استان گیلان است که نمونه ای به حجم 125 نفر از آنها به صورت تصادفی   به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش دو پرسشنامه بیگانگی از کار و سقف شیشه ای بوده است. برای ارزیابی روایی محتوایی و سازه پرسشنامه از نظرات خبرگان و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و ضریب پایایی این پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 94/0 و 76/0 بوده است. نتایج حاصل از همبستگی پیرسون نشان داد که بیگانگی از کار، همبستگی مثبت و معناداری با سقف شیشه ای  دارد. همچنین یافته های حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی نشان داد مدل پیشنهادی پژوهشگر از برازش مناسبی برخوردار است و بیگانگی از کار از راه سقف شیشه ای تبیین شده است و با شکل گیری و ضخیم شدن سقف شیشه ای بیگانگی از کار زنان شاغل در این بانک ها افزایش می یابد.
۷.

آسیب شناسی دلایل استرس شغلی کارکنان مراقبت پرواز.(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مراقبت پرواز استرس شغلی ایمنی پرواز و ایمنی مسافران و هواپیما رضایت شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 460 تعداد دانلود : 902
به دلیل اهمیت ایمنی پرواز، شناخت عوامل موثر بر بروز سوانح و رویدادهای هوایی از اهداف مهم صنعت هوانوردی محسوب می شود. در بررسی دلایل وقوع سوانح و رویدادهای هوایی بر نقش عوامل انسانی بسیار تاکید شده است. با وجود این تاکیدها تعداد سوانح در این صنعت کاهش چشم گیری نداشته است. این مهم احتمال وجود عوامل دیگری را در بروز سوانح هوایی مطرح نموده است. از جمله ی این عوامل می توان به وجود استرس و فشارهای روحی و روانی متخصصین مختلف صنعت هوانوردی از جمله مراقبت پرواز اشاره کرد، که با شناسایی میزان استرس می توان راهکارهایی را در خصوص مدیریت به هنگام آن اتخاذ نمود. جامعه آماری پژوهش کارکنان مراقبت پرواز نهاجا [1] شاغل در سطح استان تهران به تعداد 60 نفر می باشند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان 52 نفر انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها، پرسشنامه استرس شغلی فیلیپ. ال. رایس (1992) است که اطلاعاتی در مورد استرس شغلی به ما می دهد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویراست 19 استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که 4/13 درصد از کارکنان دارای استرس شغلی پایین، 7/16 درصد از کارکنان دارای استرس شغلی طبیعی و 9/69 درصد با استرس شغلی بالایی مواجه هستند. بر این اساس ضرورت اجرای برنامه ای جامع در خصوص مدیریت استرس کارکنان، به همراه با رسیدگی به وضعیت ارتقا و امنیت شغلی و برقراری امکان ارتباط موثر کارکنان با مسئولین و فراهم کردن امکانات مشارکت آن ها در تصمیم گیری ها، بایستی در اولویت اول با هدف بهبود وضعیت شغلی کارکنان قرار گیرد.
۸.

الگوی ارزیابی عملکرد دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری بر اساس تکنیک کارت امتیازی متوازن(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد کارت امتیازی متوازن دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 954 تعداد دانلود : 574
ارزیابی عملکرد یکی از مهم ترین اقدامات مدیریتی است و می تواند در مدیریت عملکرد، بالا بردن انگیزه کارکنان، بهبود ارتباطات و تشخیص مشکلات کمک شایانی نماید. هدف این مقاله طراحی و ارائه الگوی ارزیابی عملکرد جامع و متناسب با فعالیت های دانشگاه علوم وفنون هوایی شهید ستاری بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن است. جامعه آماری این تحقیق در فاز طراحی مدل شامل خبرگان حوزه های نظامی، دانشگاهی و دانشجویان سال آخر رشته مدیریت آشنا به فرآیند آموزش دانشگاه بودند که به روش قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدند. همچنین در فاز آزمون مدل از 35 نفر از مجریان امور آموزشی دانشگاه به عنوان جامعه آماری استفاده شد که با توجه به تعداد محدود آنان امکان بررسی نظرات همه وجود داشت لذا نمونه گیری انجام نشد. برای تدوین این مدل، معیارها و شاخص های چهار حوزه کلیدی مدل کارت امتیازی متوازن (معیارهای مالی، مشتریان، فرایندهای داخلی، یادگیری و رشد) از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد نظرسنجی قرار گرفت. تحلیل داده های به دست آمده به روش تحلیل تم انجام شد. بر این اساس مولفه های اصلی مدل عبارتند از: وضعیت بودجه، امکانات و تسهیلات آموزشی، رضایت دانشجویان، شهرت و اعتبار دانشگاه، رضایت یگان های اجرایی، ظرفیت و خدمات، وضعیت کارکنان، استانداردسازی، ارزیابی عملکرد، تکنولوژی آموزشی، توانمندسازی کارکنان، وضعیت اساتید، وضعیت فناوری اطلاعات، وضعیت برنامه ریزی استراتژیک و نوآوری. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان دهنده تایید مدل احصا شده از سوی مجریان آموزش است. بهره گیری از مولفه ها و شاخص های احصا شده در این تحقیق در فرآیند ارزیابی عملکرد آموزشی دانشگاه می تواند ضمن افزایش عینیت و دقت نتایج، منجر به غنای بیشتر فرآیند آموزش و بهبود قابل توجه عملکرد آموزشی دانشگاه گردد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸