مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی سال 7 پاییز 1396 شماره 25 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر خلق دانش در دانشگاه های افسری ارتش ج.ا.ا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ساختار سازمانی خلق دانش رسمیت تمرکز تیم گرایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 215 تعداد دانلود : 683
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر خلق دانش در دانشگاه های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، پرداخته است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و از روش توصیفی برای جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، اساتید و اعضای هیئت علمی وزارتی دانشگاه های افسری آجا به تعداد 250 نفر است. نمونه مورد نظر با توجه به جدول مورگان، 148 نفر برآورد شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه عوامل سازمانی خیراندیش (1393) و پرسشنامه خلق دانش نوناکا و تاکوچی (1995) بهره برداری شده است. برای ارزیابی و اطمینان از صحت پرسشنامه، روایی و پایایی آن، تعداد 30 پرسشنامه به صورت آزمایشی توزیع گردید که میزان اعتبار آن از طریق نرم افزار 16 SPSS و با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ ، عدد 96/0 حاصل شد که نشان از اعتبار بالای این پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش، از روش های آمار استنباطی تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. بررسی کلی فرضیه های پژوهش نشان می دهد در سطح 99% ابعاد مختلف ساختار سازمانی، بر خلق دانش تأثیر دارد. همچنین نتایج بررسی تک به تک میزان تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته نشان می دهد که، تشکیل شبکه ها و انجمن های علمی بیشترین میزان تأثیر را برابر 33 درصد بر خلق دانش دارد. نتایج حاکی از آن است که، تیم گرایی و پاداش به تیم با 20 درصد تأثیر بسزایی بر خلق دانش دارد. همچنین در این پژوهش مشاهده شد که دیگر متغیرهای ساختاری شامل پست های رسمی دانشی و انعطاف پذیری، نیز تأثیر مستقیمی بر خلق دانش می گذارند. در مورد متغیرهای رسمیت و تمرکز نیز یافته ها حاکی از تأثیر بالا و معکوس این دو متغیر بر خلق دانش دارند. به عبارت دیگر با کاهش میزان رسمیت و تمرکز، بر میزان خلق دانش افزوده می شود و بالعکس
۲.

رابطه بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای تعهد سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی داخلی تعهد سازمانی رفتار شهروندی سازمانی اثر واسطه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 808 تعداد دانلود : 546
  امروزه سازمان ها جهت کسب مزیت رقابتی پایدار و بهبود عملکرد خود نیازمند داشتن نیروی انسانی ارزشمند می باشند. کارکنانی که با انجام رفتارهای داوطلبانه در مسیر موفقیت سازمان از هیچ کوششی دریغ نکنند.  مفهوم رفتار شهروندی سازمانی دلالت برای این گونه رفتارها داشته و بازاریابی داخلی یکی از عواملی است که می تواند منجر به بروز رفتارهای شهروندی سازمانی گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با تحلیل نقش متغیر واسطه ای تعهد سازمانی می باشد. کارکنان بانک ملی شهرستان اصفهان جامعه ی آماری این پژوهش می باشند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های میدانی تحقیق از طریق پرسش نامه جمع آوری و از روش مدل معادلات ساختاری جهت آزمون فرضیه های تحقیق استفاده گردید. پس از انجام تحلیل عاملی تأییدی مدل های اندازه گیری به آزمون فرضیه های تحقیق اقدام گردید. بر اساس یافته های حاصل از فرضیات اول تا سوم تحقیق تأثیر معنادار بازاریابی داخلی بر رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی و تأثیر معنادار تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی تایید شد. با توجه به نتایج حاصل از فرضیه چهارم تأثیر واسطه ای تعهد سازمانی در رابطه بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی نیز تایید گردید.
۳.

ارزیابی و مقایسه کارایی بیمارستان های دولتی و خصوصی با رویکرد تحلیل پوششی داده ها به منظور بررسی تاثیر مالکیت بر کارایی(مورد مطالعه: بیمارستانهای دولتی و خصوصی مشهد)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارایی بیمارستان های دولتی و خصوصی تحلیل پوششی داده ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 824 تعداد دانلود : 493
امروزه به دلیل افزایش هزینه های بهداشت و درمان، مقایسه عملکرد و کارائی واحدها دارای اهمیت می باشد. هدف از پژوهش حاضر سنجش کارایی نسبی بیمارستان های دولتی و خصوصی شهر مشهد به منظور بررسی تأثیر نوع مالکیت بر کارایی است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و نحوه جمع آوری اطلاعات توصیفی- میدانی می باشد. در این پژوهش کارایی دوازده بیمارستان دولتی و نه بیمارستان خصوصی محاسبه شده است. بدین منظور از روشBCC  ورودی محور اصلاح شده تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است. عوامل «تعداد پرسنل کادر پزشکی» ، «تعداد پرسنل کادرپرستاری» و «تعداد تخت فعال» به عنوان عوامل نهادهای و عوامل «تخت- روز اشتغال کل»، «تعداد اعمال جراحی» و «تعداد مراجعین سرپایی» به عنوان عوامل ستانده ای انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای DEA-Solver و DEA-Frontier استفاده شده است. دوازده بیمارستان در مرز کارایی قرار گرفته، میانگین کارایی فنی 75/0، کارایی تخصیصی 894/0 و کارایی مقیاس 757/0 تعیین شدند. نتایج نشان داد بیمارستان های دولتی دارای کارایی بالاتری می باشند و بیمارستان های خصوصی می توانند با الگو گیری از بیمارستان های دولتی افزایش کارایی داشته باشند.
۴.

تبیین ارتباط رهبری تحول آفرین و عملکرد تیم (گروه های آموزشی) در دانشگاه ها با تاکید بر مولفه اعتماد شناختی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری تحول آفرین عملکرد اعتماد شناختی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 70 تعداد دانلود : 243
امروزه عملکرد مناسب و پایدار سازمان ها، یکی از مهم ترین دغدغه هاست. در این راستا نقش رهبران کلیدی است. هدف این تحقیق بررسی ارتباط رهبری تحول آفرین و عملکرد تیم با تأکید بر اعتماد شناختی می باشد. روش این تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل 294 نفر از اعضای هیأت علمی گروه های آموزشی دانشکده های مختلف  دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین است که به کمک جدول مورگان 161 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده و روایی آن به کمک خبرگان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. رهبری تحول آفرین بر عملکرد تیم (گروه های آموزشی) تأثیر مثبت و معناداری دارد. اعتماد شناختی در میان اعضای تیم بیشتر از اعتماد شناختی به رهبر تیم، بر اثربخشی عملکرد تیم تأثیر دارد. اعتماد شناختی نقش کلیدی در رهبری، ارتقای عملکرد تیم ها و گروه های سازمانی دارد. به عبارتی بدون اعتماد پیروان و زیر دستان به رهبران، آنها تأثیر پایدار چندانی بر عملکرد گروه های سازمانی نخواهند داشت.
۵.

بررسی تاثیر رهبری تغییر بر تعهد به تغییر (مورد مطالعه: کارکنان شرکت ارتباطات و زیرساخت)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری تغییر تعهد سازمانی به تغییر بُعد عاطفی تغییر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 157 تعداد دانلود : 580
 پژوهش ها نشان می دهد که فقدان تعهد به تغییر یکی از عوامل مهم ایجاد ناکارآمدی تغییرات است. تعهد به تغییر نیروی است که منجر به درگیر شدن فرد در فرایندهای لازم برای موفقیت تغییر می شود. به نظر می رسد که رهبری نقش مهمی در ایجاد تعهد به تغییر داشته باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از منظر ماهیت و روش گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه شرکت ارتباطات و زیرساخت می باشد که از روش تصادفی طبقه ای برای نمونه گیری استفاده شده است. در این پژوهش از ابزار پرسش نامه جهت گردآوری داده های تحقیق استفاده شد. هم چنین به منظور اطمینان از روایی ابزار سنجش، دو اقدام (1) مشورت با استادان و صاحب نظران متناسب با زمینه تحقیق و بهره گیری از نظرات آن ها و (2) ارائه توضیحات لازم همراه با تحویل پرسش نامه به پاسخگویان صورت گرفت. به علاوه در این تحقیق برای برآورد پایایی پرسش نامه ها از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برابر 864/0 بوده که نشان دهنده پایا بودن پرسشنامه هاست. از بین 420 نفر جامعه ی آماری تعداد 201 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه مورد تحقیق انتخاب شدند. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS19 و مدل سازی معادلات ساختاری مور تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که رهبری تغییر بر ابعاد مختلف تعهد به تغییر تأثیر مثبت و معناداری دارد.
۶.

نقش تعدیل کننده اخلاق کاری بر تاثیرگذاری تسهیم دانش بر کارآفرینی سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نقش تعدیل کننده اخلاق کاری تسهیم دانش کارآفرینی سازمانی موسسه اعتباری توسعه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 377 تعداد دانلود : 341
تحقیق حاضر با عنوان تأثیر تسهیم دانش بر کارآفرینی سازمانی با مطالعه نقش تعدیل کننده اخلاق کاری در موسسه اعتباری توسعه می باشد. در مراحل اولیه، ادبیات نظری و مطالعات و تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و فصل ادبیات تحقیق با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده، نگاشته شد. سپس به منظور اندازه گیری متغیرهای تحقیق از روش میدانی و از ابزار پرسش نامه استفاده گردید. سپس پرسش نامه ها در بین افراد نمونه آماری تحقیق که شامل 210 نفر از کارکنان حوزه های مختلف سازمان بوده اند، توزیع گردید. در بررسی فرضیه اصلی تحقیق مشخص گردید که متغیر تعدیل کننده اخلاق کاری نیز وارد مدل گردید. این متغیر را می توان تعدیل کننده رابطه میان دو متغیر کارآفرینی سازمانی و تسهیم دانش در این سازمان درنظر گرفت. به گونه ای که میزان همبستگی بین متغیرهای فوق 0.895 در مدل دوم می باشد و در سطح بالایی می باشد. همچنین ضریب تعیین بیانگر این است که 0.8 درصد از تغییرات متغیر وابسته مؤلفه کارآفرینی سازمانی توسط متغیر مستقل تسهیم دانش پوشش داده می شود.
۷.

تدوین روش شناسی و چارچوب نظری در نقد فلسفی تئوریهای سازمان و مدیریت (مطالعه موردی: نقد تئوری آشوب)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نقد فلسفی روش شناسی تئوری سازمان و مدیریت تئوری آشوب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 945 تعداد دانلود : 937
استفاده و کاربرد صحیح از هر ابزاری مسبوق بر شناخت فلسفی و فرهنگ کاربرد بر آن ابزار خواهد بود. طبق تعریف نقد صحیح عبارتست از ارزیابی خرده گیرانه درباره ی چیزی یا کسی، از آن جهت که قابل نقد می باشد. بر این اساس در نقد فلسفی تعریف را نه به ترازوی صدق و کذب، بلکه به ترازوی شایستگی و ناشایستگی و رسا و کامل بودن مورد سنجش قرار خواهد گرفت. مقاله ی حاضر در صدد ارائه ی چارچوبی جامع در نقد فلسفی تئوری های مدیریت بوده است. از این رو تلاش گردیده پس از ارائه ی رویکردی نوین، جامع و سیستمی، به نقد یکی از تئوری های رایج و مورد توجه در علوم سازمان و مدیریت، یعنی نظریه آشوب پرداخته شود. بر این اساس نظریه بر اساس مدل جامع و سه وجهی بسط یافته، از سه منظر: دیدگاه، پارادایم حاکم و سطح تجزیه وتحلیل مورد مُداقه قرار گرفته است. در حوزه ی دیدگاه سه عامل جامعه، سازمان و انسان مورد نقد قرار گرفته، در حوزه ی پارادایم از سه جنبه هستی شناسی، شناخت شناسی، روش شناسی و ارزش شناسی مورد نقد قرار گرفته و نهایتا سطح تجزیه وتحلیل تئوری مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در انتها نتایج و خروجی های کاربردی در مورد تئوری و روش شناسی پژوهش مورد اشاره قرار گرفته است.
۸.

اصول اخلاق سازمانی در اسلام(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اخلاق اسلامی سازمان آموزه های دینی نهادینه کردن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 477 تعداد دانلود : 161
اخلاق در کنار دانش و  مهارت از مهم ترین قابلیت های هر مدیر در سازمان به شمار می رود. محیط های سازمانی در رشد اخلاقی افراد نقش اساسی دارند و اخلاق و رفتار مدیران این سازمان ها به شدت بر دیگران و نتایج عملکرد سازمان در حال و آینده تاثیر گذار است. در یک نظام اسلامی انتظار می رود مدیران سازمانی پایبند به اصول اسلامی و اخلاقی در حرفه خود باشند و منجر به توسعه اخلاق اسلامی نه تنها در سازمان بلکه در کل ابعاد جامعه باشند. این پژوهش با هدف تبیین اخلاق اسلامی در سازمان ها از دیدگاه آموزه های دینی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را قرآن، نهج البلاغه و کتب معتبر روایی تشکیل داده اند. همچنین، نمونه آماری را مجموعه ای از آیات و روایات که به طور مستقیم و غیرمستقیم با هدف پژوهش ارتباط داشتند، تشکیل داده اند. شیوه نمونه گیری نیز بدین صورت بوده است که به آیات و روایات ممکن مراجعه و مورد خاص انتخاب شده است. روش گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانه ای بوده و از ابزار فیش برداری استفاده شده است. یافته ها حاکی از آن است که اخلاق سازمانی در اسلام شامل؛ کسب رضای خداوند، اخلاص در کار، نظم کاری، اصل اتقان در کار، حفظ کرامت انسانی، وجدان کاری، رعایت حدّ اعتدال، خوش برخوردی و خوش رویی، رازداری، امانت داری، اتلاف وقت، دلسوزی، اهمیت دادن به کار، انجام هر کاری در وقت خود، جدیّت در اشتغال به هر کاری، پشتکار و عدم یأس، کم فروشی و رشوه خواری می گردد. در راستای به کارگیری نیروی انسانی مقید به رعایت اصول اخلاق سازمانی، آموزش عملی اخلاق به مدیران و کارکنان و در نهایت، تدوین منشور اخلاقی برای سازمان ها، ازجمله پیشنهادها و راه کارهای نهادینه کردن اخلاق اسلامی در سازمان ها می باشند.
۹.

رابطه بین سایش اجتماعی و رفتار سکوت سازمانی در کارکنان پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سایش اجتماعی رفتار سکوت سازمانی نیروی هوایی اصفهان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 584 تعداد دانلود : 263
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سایش اجتماعی و رفتار سکوت کارکنان در پایگاه هوایی اصفهان به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان پایگاه هوایی اصفهان در سال 1394 به تعداد 1800 نفر بودند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 317 نفر با روش نمونه گیری تصادفی از نوع قرعه کشی متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند، جمع آوری داده ها به وسیله پرسشنامه انجام گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین سایش اجتماعی و رفتار سکوت کارکنان، رابطه معنی داری وجود دارد (01/0=p، 415/0=r). که این رابطه در مؤلفه سایش اجتماعی در سطح همکار با احتیاط پذیرفته شد، اما در مؤلفه سایش اجتماعی در سطح سرپرست با قطعیت پذیرفته گردید. هم چنین بین ابعاد سایش اجتماعی و ابعاد رفتار سکوت کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد و ابعاد سایش اجتماعی توان پیش بینی ابعاد رفتار سکوت کارکنان را دارد. هم چنین یافته های تحقیق بیان گر آن بود که بین نظرات پاسخگویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی تفاوت معنی داری وجود نداشت.
۱۰.

بررسی وضعیت موجود مولفه های اخلاق اسلامی در حوزه فرماندهی نیروهای مسلح.ج.ا.ا و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود و توسعه آنها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اخلاق اخلاق اسلامی فرماندهی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 545 تعداد دانلود : 661
 پژوهش حاضر  با هدف بررسی وضعیت موجود مؤلفه های اخلاق اسلامی در حوزه ی فرماندهی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود و توسعه آنها انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 208 نفر از کارکنان پایور، مدیران و فرماندهان  ارشد نظامی نیروهای مسلح ج.ا.ا بوده است که با روش نمونه گیری تمام شماری مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش با روش تحقیق کمی (آزمون های آماری کولموگروف- اسمیرنف، تی تک نمونه ای و فریدمن) استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد که جهت تعیین روایی آن از روش روایی محتوایی، که با توجه به نظرات متخصصین و کارشناسان حوزه اخلاقی این پرسشنامه ها دارای روایی بالا بوده اند، علاوه براین به منظور سنجش قابلیت اعتماد پرسشنامه در بخش کمی از آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آلفای پرسشنامه (952/0) به دست آمد. یافته های پژوهش: 1- دست یابی و تعیین سه مقوله اصلی (اساس فرماندهی اخلاق مدار،ارکان فرماندهی اخلاق مدار، عملکرد فرماندهی اخلاق مدار) 2- تعیین وضعیت سه مقوله اصلی کاربردی کردن اخلاق از دیدگاه کارکنان پایور، مدیران و فرماندهان ارشد نظامی ۳- یافته های آزمون فریدمن حاکی از آن است که به ترتیب اولویت سه مقوله اساس فرماندهی اخلاق مدار، ارکان فرماندهی اخلاق مدار و عملکرد فرماندهی اخلاق مدار اولویت بندی شده اند. نتیجه گیری کلی: با در نظر گرفتن نتایج حاصله و کاربرد استراتژی ها و راهبردهای اخلاقی ارائه شده می توانیم شاهد پیشرفت چشمگیر نیروهای مسلح ج.ا.ا و سازمان های وابسته آنها در حوزه های مختلف اخلاقی و رعایت موازین باشیم.
۱۱.

بازی سازی رفتاری، سازوکاری نوین برای بهسازی رفتار سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازی سازی انگیزش مشارکت پیامدهای رفتاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 761 تعداد دانلود : 313
یکی از چالش های مهم سازمان ها، شکاف مشارکت در محیط کار و نحوه ایجاد انگیزش در کارکنانی است که کم ترین مشارکت و انگیزه را ذاتاً در فعالیت های کاریشان دارند. طبق بررسی هایی که در انجمن نرم افزارهای سرگرمی سال 2014 انجام شده، نزدیک به 71% بازیکنان بیشتر از 18 سال دارند. با توجه به این آمار می توان در سازمان ها از انواع خاص تر بازی ها، به نام بازی سازی رفتاری استفاده کرد. این فناوری نوعی فعالیت واقعی است که از طریق یک سیستم بازی مهارت-محور تعیین می گردد. بازی سازی رفتاری برجسته ترین پیشرفت برآمده از تحولات بازی و سرگرمی می باشد که به افزایش همگرایی معتقد است. این سازوکار معمولاً به فرآیند بهبود خدمات و سیستم به طوری که باعث افزایش انگیزش درونی، استفاده لذت بخش به همراه پشتیبانی تغییر رفتار با به کارگیری عناصر ویژه بازی ها، اشاره دارد. این ابزار یک مفهوم جدید است که از عناصر بازی های دیجیتال در برنامه کاربردی غیر بازی استفاده و راه حلی برای درگیر شدن کارکنان در رفتارهای فردی و اجتماعی پایدار،  پیامدهای رفتاری مرتبط با تغییر رفتار کارکنان، توسعه مهارت ها و ارتقاء نوآوری می باشد. نتایج نشان می دهد که بازی سازی رفتاری موجب انگیزش کارکنان شده و مشارکت شخصی آن ها را تقویت می کند و اگر به صورت هدفمند طراحی گردد منجر به پیامدهای رفتاری اصولی در کارکنان می شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸