مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی سال 4 پاییز 1393 شماره 13 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تأثیر مدیریت دانش بر توسعه سرمایه انسانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت دانش خلق دانش تسهیم دانش سرمایه های فکری و سرمایه انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 708 تعداد دانلود : 504
در عصر دانایی محوری، سرمایه انسانی به یکی از مهم ترین سرمایه های ارزشمند و ارزش آفرین سازمان های پیشرو تبدیل شده است. چنین سازمان هایی تلاش می کنند برای حفظ جایگاه رقابتی خود پیوسته سرمایه های انسانی خود را توسعه دهند. یکی از روش های مؤثر در این زمینه اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان است. در این راستا پژوهش حاضر به این مسئله اساسی می پردازد که اقدامات مدیریت دانش چگونه و تا چه میزان می توانند به توسعه سرمایه های انسانی سازمان مساعدت کنند. برای بررسی این موضوع تأثیر فرایند مدیریت دانش (چهار مرحله خلق، ذخیره سازی، کاربرد و تسهیم دانش) بر چهار بعد از سرمایه انسانی (خبرگی، مهارت، تجربه و دانش) بررسی می شود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارکنان معاونت مدیریت و توسعه وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در شهر تهران به تعداد 359 نفر تشکیل می دهند. که با نمونه گیری تصادفی انجام شده 186 نفر آن ها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اقدامات مدیریت دانش بر همه ابعاد بررسی شده از سرمایه انسانی تأثیری معنادار و مثبت دارد و اجرای اثربخش اقدامات مدیریت دانش در سازمان به توسعه هرچه بیشتر سرمایه انسانی سازمان می انجامد. در پایان پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه گردیده است.
۲.

بررسی رابطه بین احساس عزت مندی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه هوایی شهید ستاری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پیشرفت تحصیلی عزت نفس احساس خودپذیری احساس پیوندجویی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 437 تعداد دانلود : 448
شناخت عواملی که به پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی منجر می شوند، اهمیت ویژه ای دارد از این رو مطالعه عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی طی سه دهه اخیر بیش از پیش مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است و همواره عوامل متعددی از ساختارهای دانش گرفته تا عوامل فردی و محیطی مورد بررسی قرار گرفته اند. این پژوهش به منظور یافتن همبستگی بین احساس عزت مندی(عزت نفس) با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه هوایی شهید ستاری انجام شده است. در این تحقیق 327 نفر از دانشجویان به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. برای اندازه گیری میزان عزت نفس از پرسشنامه استاندارد کوپر اسمیت و برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل کل دانشجویان استفاده شده است. به منظور آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون، به منظور بررسی چگونگی تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از رگرسیون چند متغیره و برای بررسی اهمیت مؤلفه های عزت نفس از آزمون رتبه ای فریدمن بهره گرفته شده است. یافته ها نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان وجود داشته و تمامی مؤلفه های عزت نفس در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اثر گذار می باشند. همچنین از بین 5 مؤلفه عزت نفس دو مؤلفه احساس شایستگی و احساس خودپذیری بیشترین نقش را در شکل گیری عزت نفس دارا می باشند.
۳.

نقش انگیزه رهبری، کارآمدی رهبری و شبکه های اجتماعی در قصد و نیت رهبری دانشجویان رشته مدیریت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: قصد و نیت رهبری انگیزه رهبری کارآمدی رهبری شبکه های اجتماعی دانشجویان مدیریت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 375 تعداد دانلود : 435
رهبری به عنوان یکی از مهم ترین ارکان، نقش مهمی را در پیشرفت هر سازمانی دارد. در این پژوهش به شناسایی عواملی که بر قصد و نیت رهبری دانشجویان تأثیرگذار است، پرداخته شده است. پرسش نامه پژوهش با توجه به پژوهش های پیشین و بخشی از آن نیز توسط نگارندگان طراحی شد. روایی پرسش نامه با توجه به نظر کارشناسان و نیز تحلیل عاملی در نرم افزار  اس.پی.اس تأیید شد؛  و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. این پرسش نامه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، میان دانشجویان رشته مدیریت دانشگاه های شهر تهران توزیع شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله ی نرم افزار آموس مشخص شد انگیزه رهبری، کارآمدی رهبری و شبکه های اجتماعی بر قصد و نیت رهبری تأثیر مثبت و معنادار دارند؛ همچنین کارآمدی رهبری و انگیزه رهبری؛ شبکه های اجتماعی و انگیزه رهبری؛ شبکه های اجتماعی و کارآمدی رهبری بر یکدیگر تأثیر مثبت و معنادار دارند.
۴.

رابطه کیفیت زندگی کاری و وفاداری کارکنان؛ مطالعه موردی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: وفاداری کیفیت زندگی کاری کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 480 تعداد دانلود : 729
اهمیت کیفیت زندگی کاری و وفاداری کارکنان به تازگی مورد توجه بسیاری از مدیران قرارگرفته است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و وفاداری کارکنان اداره کل کتابخانه های استان ایلام است. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. بر اساس جدول مورگان تعداد 86 نفر از این کارکنان با روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های مربوط به وفاداری کارکنان پرسش نامه ای پژوهشگر ساخته بوده و برای سنجش کیفیت زندگی کاری نیز از پرسشنامه استاندارد والتون استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چندمتغیره استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد کیفیت زندگی کاری کارکنان با 8 بعد پرداخت  منصفانه و کافی، محیط کاری ایمن و بهداشتی، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، قانون گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی کاری، یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان و توسعه قابلیت های انسانی بر وفاداری کارکنان تاثیر دارد.
۵.

تأثیر مدیریت دانش بر توسعه کارآفرینی سازمانی؛ مطالعه موردی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دانش مدیریت دانش کارآفرینی کارآفرینی سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 13 تعداد دانلود : 632
در دنیای رقابتی و پویای امروزین توسعه کارآفرینی سازمانی یکی از مهم ترین راهبردهایی است که می تواند در کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار به سازمان ها کمک کند. هدف اصلی این  تحقیق  بررسی تأثیر مدیریت دانش بر توسعه کارآفرینی سازمانی در دانشگاه های فنی حرفه ای شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های فنی حرفه ای شهر تهران به تعداد 432 نفراست و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و فرمول کوکران تعداد 203 نفر به عنوان تعداد نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نیومن و پرسشنامه استاندارد کارآفرینی سازمانی آن تونیک و هیسریچ است. این تحقیق از نظر نوع استفاده کاربردی و از نظر هدف، تحقیقی توصیفی- همبستگی است. نتایج حاصل از تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS و لیزرل و آزمون های همبستگی نشان داد که بین تمامی مؤلفه های مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین مؤلفه های به کارگیری دانش و خلق دانش به ترتیب با ضرایب 74/0 و 68/0 بیشترین همبستگی را در بین مؤلفه های مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی می باشند.   
۶.

رابطه هوش فرهنگی و توانمندسازی معلمان؛ مطالعه موردی.(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هوش هوش فرهنگی توانمندسازی آموزش و پرورش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 740 تعداد دانلود : 566
هدف اصلی این  تحقیق بررسی رابطه هوش فرهنگی و توانمندسازی معلمان مدارس دخترانه مناطق شهر تهران است. سوال اصلی تحقیق عبارت است از اینکه آیا بین هوش فرهنگی و توانمندسازی معلمان مدارس دخترانه مناطق شهر تهران رابطه  وجود دارد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مدارس دخترانه مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران به تعداد 12680 نفر است و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و فرمول کوکران تعداد 346 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار اصلی گردآوری داده های پژوهش پرسش نامه استاندارد هوش فرهنگی گروه پژوهشی مادسیج و پرسش نامه استاندارد سنجش توانمندسازی بلانچارد بود. پژوهش حاضر از نظر نوع استفاده توصیفی و از نظر هدف، تحقیقی توصیفی- همبستگی می باشد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS و لیزرل و آزمون های همبستگی نشان می دهد بین تمامی مؤلفه های هوش فرهنگی و توانمندسازی معلمان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین عامل رفتاری و عامل انگیزشی در بین مؤلفه های هوش فرهنگی بیشترین همبستگی را با توانمندسازی معلمان مدارس دخترانه شهر تهران داشته اند.
۷.

مدیریت ذن: مدیریت اثربخش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ذن مدیریت ذن مدیریت ژاپنی مدیریت غربی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 39 تعداد دانلود : 20
امروزه مدیران در دنیایی سرشار از پیچیدگی فعالیت می کنند و بواسطه تغییرات سریع آن در معرض شکست قرار دارند. بنابراین، چالش رویاروی آن ها توانایی بکارگیری تمامی استعداد های جسمی و ذهنی برای درک کلیهابعاد هر رویدادو اقدام صحیح در راستای آن است. «ذن [1] »، به عنوان روش منحصر به فرد آموزش جسم و ذهن که بر پایه بیداری و اشراق بنا شده با استفاده از تکنیک های خاص، امکان درک واقعیت به صورت خالص و بی واسطه و سپس اقدام بر پایه دیدگاهی عمل گرایانه را فراهم می آورد. بنابراین، بهره گیری از ذن در حوزه مدیریت، کلید اثربخشی مدیریتی محسوب می شود. به طوری که بدون برخورداری از ذن، شایستگی های عمومی و تخصصی مدیر نه تنها برای سازمان، بلکه برای خود او نیز ارزشمند نخواهد بود. ازاین رو، در مقاله حاضر تلاش شده با ارائه مبانی فلسفه ذن به عنوان نماد فرهنگ شرق، کاربرد آن در مدیریت بررسی شود و از طریق مقایسه مدیریت سنتی منتسب به غرب با مدیریت ژاپنی برخاسته از شرق، درک مفاهیم رمز آلود آن تسهیل و سهم عمده آن در اثربخشی بیشتر عملکرد مدیران ژاپنی به نمایش گذاشته شودتا مدیران بتوانند در صورت هم راستایی ارزش های فرهنگی خود با ارزش های زیربنایی ذن، از مزایای آن بهره مند شوند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸