مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی سال 3 تابستان 1393 شماره 12 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

رابطه ابعاد شخصیت و هوش هیجانی با استرس شغلی؛ مطالعه موردی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شخصیت برون گرایی روان رنجورخویی هوش هیجانی استرس شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 853 تعداد دانلود : 566
هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه علی ویژگی های شخصیتی (برون گرایی، روان رنجورخویی) و استرس شغلی پرستاران و تعیین نقش تعدیل کننده هوش هیجانی در رابطه این دو متغیر است. در همین راستا، تعداد 214 پرستار بیمارستان لبافی نژاد به عنوان جامعه آماری انتخاب و 138 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. تحقیق حاضر از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است که از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. در این پژوهش جهت تحلیل داده ها، از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه میان مؤلفه های تحقیق و از مدل معادلات ساختاری برای تأیید یا عدم تأیید رابطه علی بین متغیرها استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل مدل (روان رنجور خویی، برون گرایی) با متغیر وابسته استرس شغلی رابطه وجود دارد. این رابطه در خصوص روان رنجورخویی مثبت بوده و با برون گرایی منفی و مستقیم بوده است. همچنین با بررسی اثر تعدیل کنندگی متغیر هوش هیجانی مشخص شد؛ این متغیر در ارتباط با دو متغیر روان رنجورخویی و برون گرایی دارای اثر تعدیل کنندگی است.
۲.

نقش بازاریابی داخلی در تسهیل اقدامات مدیریت دانش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی داخلی مدیریت دانش خلق دانش و تسهیم دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 13 تعداد دانلود : 715
در عصر دانایی محوری، مدیریت دانش به مهم ترین وظیفه سازمان هایی تبدیل شده که به دنبال استفاده بهینه از این سرمایه ارزشمند و ناملموس اند. اجرای موفقیت آمیز پروژه های مدیریت دانش در سازمان به ایجاد زمینه ها و پیش نیازهایی مناسب و تقویت کننده نیاز دارد. ماهیت انسان محور فرایند مدیریت دانش باعث شده توانمندی و مشارکت فعالانه و مشتاقانه کارکنان به یکی از پیش نیازهای اساسی انجام موثر این فرایند تبدیل شود. از سوی دیگر، در سازمان های خدماتی مانند بانک ها عامل انسانی در چگونگی ارائه خدمت و اجرای طرح های بهبود کیفیت خدمات مانند مدیریت دانش نقش بسیار تعیین کننده ای دارد. از این رو بازاریابی داخلی به یکی از اولویت های سازمان های پیشرو برای تامین رضایت و رشد مشتریان داخلی سازمان (یعنی کارکنان) تبدیل شده است. از این رو در این پژوهش نقش و تاثیر بازاریابی داخلی در تسهیل اقدات مدیریت دانش در سازمان تشریح و بررسی می شود که ابعاد این نوع بازاریابی چگونه می توانند انجام اقدامات مدیریت دانش را در سازمان تسهیل کنند. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن نیز شامل 1958 نفر مدیران و کارشناسان بانک اقتصاد نوین در شهر تهران است که با نمونه گیری تصادفی انجام شده 322 نفر آن ها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بازاریابی داخلی و همه ابعاد آن تاثیر قابل توجهی بر تسهیل اقدامات مدیریت دانش در سازمان دارند. بر این مبنا پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه می شود.
۳.

تأثیر مدیریت دانش بر توسعه سازمان یادگیرنده؛ مطالعه موردی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دانش مدیریت دانش سازمان یادگیرنده پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 305 تعداد دانلود : 767
هدف اصلی این  تحقیق  بررسی تأثیر مدیریت دانش بر توسعه سازمان یادگیرنده در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران است. سوال اصلی تحقیق عبارت است از این که آیا مدیریت دانش بر توسعه سازمان یادگیرنده تأثیر دارد. جامعه آماری پژوهش پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران به تعداد 200 نفر است و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی و فرمول کوکران تعداد 132 نفر به عنوان تعداد نمونه انتخاب گردید. ابزار اصلی گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نیومن و پرسشنامه استاندارد یانگ و همکاران بود. این پژوهش از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر هدف، توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS نشان می دهد تمامی مؤلفه های مدیریت دانش بر توسعه سازمان یادگیرنده تأثیر مثبت و معنی داری دارند و انتقال و تسهیم دانش با ضریب تعیین 596/0 و به کارگیری دانش با ضریب تعیین 164/0 به ترتیب دارای بیشترین و کمترین تأثیر بر توسعه سازمان یادگیرنده هستند.
۴.

آسیب شناسی پیاده سازی نظام مدیریت دانش در سازمان بر اساس الگوی چرخه حیات(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت دانش آسیب شناسی اقتصاد ایده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 793 تعداد دانلود : 480
امروزه با توجه به احساس نیاز سازمان ها و تاکید مجامع علمی، شاهد تلاش روز افزون سازمان ها جهت طراحی و به کارگیری پروژه های مدیریت دانش هستیم. با این وجود، اجرا و انجام هر طرحی به ویژه زمانی که در مراحل آغازین خود باشد، مبرا از ریسک و خطر نیست. بدیهی است عدم وقوف از خطرات احتمالی و مدیریت آن موجب شکست سازمان ها خواهد شد. بر این اساس، هدف از نگارش این مقاله شناسایی آسیب های پیاده سازی نظام مدیریت دانش در سازمان بر اساس الگوی چرخه حیات در جامعه آماری است. سؤال اصلی مقاله حاضر عبارت است از این که محورهای آسیب پذیری پروژه مدیریت دانش در جامعه آماری کدام اند؟ جامعه آماری پژوهش کاشناسان و مدیران شرکت پتروشیمی رازی  می باشد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به تعیین نمونه پرداخته شد. روش گردآوری داده ها پرسشنامه حضوری بوده و از روش تحقیق توصیفی- همبستگی استفاده شده است. نتایج مقاله حاکی از وجود آسیب هایی در تمام مراحل چرخه حیات مدیریت دانش است. در پایان پیشنهاداتی برای اجتناب از این قبیل آسیب ها برای مدیران ارائه شده است.
۵.

بررسی تطبیقی کارمندیابی الکترونیکی در ایران و ترکیه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارمندیابی کارمندیابی الکترونیک ایران ترکیه سازمان های نمونه و مدیریت منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 158 تعداد دانلود : 661
هدف این تحقیق بررسی تطبیقی کارمندیابی الکترونیک در ایران و ترکیه است و وبسایت 100 سازمان نمونه ایرانی با وبسایت 100 سازمان نمونه ترکیه ای مقایسه می شوند. در نگاهی دیگر، وبسایت های این سازمان ها مورد تحلیل محتوا قرار گرفته اند. این مقایسه براساس چند مقوله مانند (آگهی، پرکردن فرم، سیاست و اقدامات، چشم انداز و موارد دیگر) صورت گرفته است. نتایج این موضوع را آشکار می سازد که ترکیه بیش تر از ایران در زمینه کارمندیابی الکترونیک فعالیت دارد و تعداد بیش تری از سازمان های آن در وبسایت خود بخشی را تحت عنوان مدیریت منابع انسانی که شامل پر کردن فرم برای استخدام است را دارا می باشند. نتایج بیان گر این موضوع است که 64% سازمان های ایرانی دارای بخشی از کارمندیابی الکترونیک (از طیفی از کم تا زیاد) بودند و در مقابل 67% سازمان های ترکیه ای دارای بخشی از کارمندیابی الکترونیک (در طیفی از کم تا زیاد) بودند. این نکته قابل درک است که 36% سازمان های ایرانی و33% سازمان های ترکیه ای دارای هیچ بخشی از کارمندیابی الکترونیک نبودند. البته این آمار مربوط به وبسایت خود سازمان است.
۶.

انتخاب روش مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره در شرکت ساپکو(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد کارکنان سطوح سازمانی تاپسیس فازی ANP

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 544 تعداد دانلود : 890
مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان، نوعی سنجش نظام یافته و دایمی از چگونگی انجام وظایف وابسته به شغل، به منظور شناسایی نقاط ضروری برای رشد و بهبود منابع انسانی است. بدیهی است روش هایی که برای ارزیابی عملکرد کارکنان در سطوح مختلف سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد باید متفاوت باشد. این تفاوت به علت گوناگونی نیم رخ شغلی و اهداف در سطوح مختلف سازمانی است. بنابراین اگر روش مورد استفاده جهت ارزیابی عملکرد کارکنان نتواند اثربخشی خود را نشان دهد، ارزش خود را از دست خواهد داد. این تحقیق به دنبال یافتن بهترین روش ارزیابی عملکرد در سطح کارکنان شرکت ساپکو است؛ همچنین به دنبال آن روش های ارزیابی عملکرد در سطح کارکنان شرکت ساپکو با توجه به پنج عامل ویژگی های ارزیاب، ویژگی های ارزیابی شونده، فرایند ارزیابی، ابزار ارزیابی و پیامدهای ارزیابی، اولویت بندی شده اند. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه بازیگران فرایندهای ارزیابی عملکرد کارکنان در شرکت ساپکو می باشد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های مقیاس دار و زوجی و مصاحبه های ساختمند انجام شده و برای تحلیل داده ها از روش تاپسیس فازی و ANP استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که روش مدیریت برمبنای هدف و رتبه بندی ثابت بالاترین اولویت را جهت ارزیابی عملکرد کارکنان در شرکت ساپکو دارا هستند.
۷.

نقش اقدامات مدیریت دانش در توسعه عملکرد نوآورانه سازمان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت دانش خلاقیت نوآوری عملکرد نوآورانه سازمان امنیتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 818 تعداد دانلود : 768
در عصر دانایی محوری، نوآوری به یکی از مهم ترین مزیت های رقابتی سازمان های پیشرو تبدیل شده است. از این رو این سازمان ها تلاش می کنند برای حفظ جایگاه رقابتی خود عملکرد نوآورانه خود را توسعه دهند. یکی از روش های موثر در این زمینه اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان است. در این راستا پژوهش حاضر به این مسئله اساسی می پردازد که اقدامات مدیریت دانش چگونه می توانند به توسعه عملکرد نوآورانه سازمان کمک کنند. برای بررسی این موضوع تأثیر سه مرحله اصلی از فرایند مدیریت دانش (یعنی خلق دانش، تسهیم دانش و کاربرد دانش) بر دو نوع نوآوری سازمانی (نوآوری اجرایی، نوآوری در فرایند) بررسی می شود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن نیز شامل 270 نفر مدیران و کارشناسان سازمان نمونه است که با نمونه گیری تصادفی انجام شده 150 نفر آن ها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اقدامات مدیریت دانش با هر دو بعد بررسی شده از نوآوری سازمانی رابطه ای معنادار و مثبت دارند و اجرای اثربخش اقدامات مدیریت دانش در سازمان به توسعه هرچه بیشتر نوآوری در سازمان های امنیتی کمک می کنند. بر این مبنا پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه می شود.
۸.

شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی.(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار شهروندی سازمانی عوامل فردی عوامل مدیریتی عوامل سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 227 تعداد دانلود : 449
امروزه سازمان ها با شناسایی و بهره گیری بهینه منابع تلاش دارند تا زمینه توسعه خود هموارتر سازند. مطالعات اخیر نشان می دهد که ایجاد رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان، منجر به افزایش بهره برداری سایر عوامل سازمانی می شود. این رفتار با ویژگی هایی چون؛ برعهده گرفتن وظایف و مسئولیت های اضافی، پیروی از مقررات، حفظ و توسعه نگرش مثبت، شکیبایی و تحمل مشکلات و در مجموع ارائه رفتارهای داوطلبانه باعث ارتقای اثربخشی و کارایی سازمان می شود. همچنین «رفتار شهروندی سازمانی» اثری نسبی بر کاهش تأثیرات منفی خرده فرهنگ های کارکنان، ترمیم شکاف خواسته های کارکنان با سازمان و اثرات ذهنی یا رفتاری آنان می شود. بر این اساس، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه این رفتار محور اصلی این مطالعه قرار دارد. این پژوهش با رویکردی کاربردی و در قالب روش توصیفی، تلاش دارد تا ضمن شناسایی، عوامل مؤثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی را در بین کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران (منطقه تهران) مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مرتبط با استقرار آن را ارائه دهد. بر این اساس داده های مورد نیاز در قالب ابزار پرسشنامه از جامعه آماری 228 نفر گردآوری و توسط تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان دهنده وجود سه دسته عوامل فردی، مدیریتی و سازمانی و مؤلفه های زیر مجموعه آن در شکل گیری و ایجاد رفتار شهروندی سازمانی در جامعه تحقیق می باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸