فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی

فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی

فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی سال دوازدهم تابستان 1401 شماره 4 (پیاپی 48) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

تاثیر دوره های میان رشته ای در نظام آموزش مجازی بر تولید دانش در فضای سایبری در بین دانشجو معلمان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دوره های میان رشته ای نظام آموزش مجازی تولید دانش در فضای سایبری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 709 تعداد دانلود : 832
هدف کلی ازانجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر دوره های میان رشته ای در نظام آموزش مجازی بر تولید دانش در فضای سایبری در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و در زمره تحقیقات شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل همراه با اجرای پیش آزمون و پس آزمون قرار می گیرد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان تهران است. ابتدا با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از بین دانشجویان رشته ها و مقاطع مختلف دانشگاه فرهنگیان به صورت تصادفی ساده و با استفاده از نرم افزار رایانه ای انلاین تعداد 40 نفر به عنوان نمونه ای که در سال تحصیلی 1401-1400در دانشگاه فرهنگیان استان تهران مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته سنجش تاثیر دوره های میان رشته ای است. پس از جمع آوری داده ها، با استفاده از نرم افزار spss25 و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل داده ها انجام شد.نتایج حاصل از تحلیل؛ حاکی از آن است که دوره های میان رشته ای آموزش مجازی بر تولید دانش در فضای سایبری در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بعد تلفیق محتوا، تلفیق مدرسه و فرد، تلفیق مهارت ها و فرایندها و تلفیق گرایی تاثیر دارد.
۲.

تأثیر واقعیت مجازی بر یادگیری، یادداری و بار شناختی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: واقعیت مجازی یادگیری یادداری بار شناختی زیست شناسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 329 تعداد دانلود : 826
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش واقعیت مجازی بر یادگیری، یادداری و بار شناختی در درس زیست شناسی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم شهر اراک بود که به روش نمونه گیری خوشه ای دو مدرسه به تصادف انتخاب و روش جایگزینی کلاس ها در گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی بود. برای اندازه گیری میزان یادگیری و یادداری از آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته و جهت اندازه میزان بارشناختی از مقیاس درجه بندی پاس و ون مرینبوئر استفاده شد. داده ها بااستفاده از تحلیل کوواریانس و اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد یادگیری و یادداری گروه واقعیت مجازی به صورت معناداری بیشتراز گروهی بود که به روش سنتی آموزش دیده بودند. دیگر یافته ها حاکی از کاهش چشمگیر بارشناختی گروه واقعیت مجازی نسبت به گروه کنترل بود. با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که استفاده درست از واقعیت مجازی در محیط یادگیری به کاربران اجازه می دهد یادگیری اثربخش و فراموشی کمتری داشته باشند. بنابراین توصیه می شود از پتانسیل های این فناوری در آموزش دروس مختلف استفاده شود.
۳.

شناسایی نقش والدین در آموزش مجازی: مقطع ابتدایی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش یادگیری آموزش مجازی نقش والدین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 245 تعداد دانلود : 548
تغییر روند آموزش های رسمی از حضوری به غیرحضوری، باعث تغییر در نقش های بازیگران نظام آموزش شده است. والدین، نقش مهمتری نسبت به گذشته دارند. هدف پژوهش، باز تعریف نقش والدین در آموزش مجازی است. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع داده بنیاد است. جهت گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. جامعه پژوهش، را والدین دانش آموزان یکی از مدراس مقطع ابتدایی شهرستان دلیجان، استان مرکزی تشکیل می دادند،که با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند تعداد 15 نفرانتخاب شدند. پس از رسیدن به اشباع نظری داده ها، فرایند تحلیل آنها، در سه مرحله کدگذاری باز و محوری و گزینشی جهت بازتعریف نقش والدین در آموزش مجازی صورت پذیرفت. روایی داده ها از طریق مثلث سازی، تایید مطالب مصاحبه توسط خود والدین، رعایت الزامات مناسب با رویش نظریه نقش والدین در آموزش مجازی و پایایی داده ها نیز با مشارکت متخصصان در تحلیل داده ها و استفاده از فرایند ساخت یافته برای نگارش داده ها تامین شد. در نهایت مدل نقش اصلی والدین در آموزش مجازی با مقوله های اصلی تامین کننده، تسهیل کننده، هدایت کننده و پرورش دهنده شناسایی شد. مدل مذکور که برای مدیریت کارآمد و اثربخش یادگیری در آینده می تواند مبنایی جهت طراحی برنامه درسی در نظام آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.
۴.

رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد شغلی با نقش میانجی چابکی سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: چابکی سازمانی فناوری اطلاعات و ارتباطات عملکرد شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 144 تعداد دانلود : 772
هدف این پژوهش،تعیین رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد شغلی با نقش میانجی چابکی سازمانی می باشد.این پژوهش از نظر هدف کاربردی،روش گردآوری اطلاعات میدانی و توصیفی از نوع همبستگی می باشد.جامعه آماری،کلیه اساتید دانشگاه های آزاد اسلامی شرق استان مازندران به تعداد 254 نفر بودند،که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 153نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزارگردآوری داده ها،پرسشنامه های استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات محمودی (1392)،عملکرد شغلی پاترسون (1970)و چابکی سازمانی ژانگ و شریفی(۲۰۰2) بود.روایی این پرسشنامه ها توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برای فناوری اطلاعات و ارتباطات برابر 96/0،عملکرد شغلی برابر 84/0 و چابکی سازمانی برابر 90/0درصد بدست آمد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای Spss وPls استفاده شد.نتایج نشان داد که بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد شغلی با نقش میانجی گری چابکی سازمانی رابطه وجود دارد.بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد شغلی اساتید رابطه وجود دارد.بین چابکی سازمانی و عملکرد شغلی اساتید رابطه وجود دارد. بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و چابکی سازمانی اساتید رابطه وجود دارد.
۵.

واکاوی تقلب در بین دانش آموزان و دانشجویان در امتحانات مجازی پاندمی کووید 19(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پاندمی کووید-19 تقلب نگرش به تقلب امتحانات مجازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 45 تعداد دانلود : 851
پژوهش حاضر با هدف واکاوی تقلب در بین دانش آموزان و دانشجویان در امتحانات مجازی انجام شد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، توصیفی گذشته نگر و به لحاظ روش از نوع مطالعات زمینه یابی و پس رویدادی است. جامعه پژوهش، دانش آموزان دوره متوسطه (با تعداد 1370 نفر) و دانشجویان دوره کارشناسی شهر اردکان (با تعداد 1130 نفر) بود که به روش نمونه گیری دواطلبانه ۲۲۰ دانش آموز دوره متوسطه و ۲۳۶ دانشجوی دوره کارشناسی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های نگرش به تقلب (روایی صوری مناسب و ضریب پایایی 89/0) و شیوه های تقلب در امتحان (روایی صوری مناسب و ضریب پایایی 78/0) و برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز از آزمونt گروه های مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد کووید-19میزان و نگرش دانش آموزان و دانشجویان به تقلب در امتحانات را افزایش داده است. همچنین میانگین نمرات دانشجویان در میزان و نگرش به تقلب به طور معنی داری از دانش آموزان بیشتر بود (۰۰۱/۰>P). با توجه به افزایش تقلب در امتحانات مجازی در پاندمی کووید-۱۹ ضرورت دارد از روش های کارآمد ارزشیابی در امتحانات مجازی مدارس و دانشگاه ها استفاده شود.
۶.

شناسایی و تبیین مؤلفه های اثرگذار بر رفتار اشتراک گذاری دانش در محیط ابری: مورد مطالعه دانشگاه های آزاد اسلامی کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اشتراک گذاری دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رایانش ابری رفتار اشتراک دانش محیط ابری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 714 تعداد دانلود : 132
هدف: هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه های اثرگذار بر رفتار اشتراک گذاری دانش در محیط ابری توسط اعضاء هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی کشور می باشد. روش شناسی: این پژوهش ، آمیخته اکتشافی است در این پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی (بالغ بر 28000 نفر)، در کل کشور مورد بررسی قرار گرفت و برای تعیین حجم نمونه (397 نفر) از روش نمونه گیری چند مرحله ای و فرمول حجم نمونه کوکران استفاده شده است و از مصاحبه ساختارمند، و پرسشنامه الکترونیک به عنوان ابزار پژوهش در دو مرحله کیفی و کمی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از رویکرد معادلات ساختاری (مدل حداقل مربعات جزئی) به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده گردید یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که شش مؤلفه موثر به ترتیب اولویت شناسایی گردیدند که شامل پدیده اصلی به عنوان مؤلفه محوری ب، مؤلفه شرایط علی ، مؤلفه راهبردها ، مؤلفه شرایط زمینه ای شامل فرهنگ سازمانی و زیرساخت های فناوری، مؤلفه شرایط مداخله گر ، مؤلفه پیامد می باشند. نتیجه گیری: به کارگیری این سیستم به بهبود عملکرد اعضای هیئت علمی و افزایش مزیت رقابتی منجر خواهد شد
۷.

فراتحلیل اثر شبکه های مجازی و توسعه حرفه ایی (مطالعه موردی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان همدان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شبکه مجازی توسعه حرفه ای دانشگاه فرهنگیان فراتحلیل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 825 تعداد دانلود : 899
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل پژوهش های انجام شده در زمینه اثر شبکه های اجتماعی برتوسعه حرفه ای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان می باشد. روش این پژوهش فراتحلیل می باشد. جامعه آماری را، کلیه مقالات مندرج در پایگاه های علمی، سیویلیکا؛ نورمگز، اس.آی، دی، علوم انسانی و مقالات نمایه شده در مجلات، بین سالهای 1400-1392 تشکیل داده که از بین آثار انجام شده 34 مورد انتخاب و بعد از بررسی های انجام شده 21 پژوهش بدلیل دارا بودن اطلاعات لازم انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های موردنیاز، عدم سوگیری انتشار، ناهمگنی، اندازه ی اثر، بررسی شد. حساسیت و ضریب اندازه ی اثر با به کارگیری نرم افزار CMA بررسی شد. یافته ها نشان دادند اندازه اثر شبکه مجازی در سه سطح بالا، متوسط و پایین قرار دارند. که بالاترین اندازه اثر(0.597 و 0.562) اندازه اثر متوسط (0.329،0.393،0.422) و پایین ترین اندازه اثر(0.195،0.148)میباشد. بر این اساس بین شبکه های مجازی با توسعه حرفه ای دانشجو معلمان رابطه معناداری وجود دارد. و این مطلب موید تاثیر شبکه های مجازی بر توسعه حرفه ای دانشجو معلمان در دانشگاه ها می باشد.
۸.

نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در استقرار سیستم مدیریت دانش با رویکرد فراترکیب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فن آوری اطلاعات و ارتباطات سیستم مدیریت دانش استقرار فراترکیب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 920 تعداد دانلود : 135
هدف پژوهش حاضر، نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در استقرار سیستم مدیریت دانش با رویکرد فراترکیب در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران می باشد. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نظر هدف بنیادی است که به صورت فراترکیب و با استفاده از مدل هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2007)، گردآوری شد. جامعه آماری، پژوهش های پیشین در دسترس در حوزه مدیریت دانش و ملاک اندازه نمونه آماری، کفایت تئوریک می باشد. در این مطالعه پس از طراحی سؤال پژوهشی، جستجوی سیستماتیک طی سال های (2000 الی 2020) انجام شد. پس از انجام مراحل متاسنتز و بازبینی، تعداد 14 مقاله از 152 مقاله یافت شد. نتایج نشان داد، مؤلفه های توانمندی های فن آورانه با شاخص های (تلسط به نرم افزارهای مرتبط، افزایش راندمان و تعاملات با بهره گیری از شبکه داخلی و توانایی استفاده از اینترنت در جهت اهداف آموزشی و پژوهشی) و مؤلفه زیرساخت های فن آورانه با شاخص های (وجود زیرساخت و تجهیزات به روز فن آورانه، ایجاد پایگاه دانش فن آورانه، ایجاد سازوکارهای بحث مجازی، وجود فیبر نوری و رایانه های شخصی، حمایت های لازم در زمینه فن آوری، مستند سازی تجربه ها و استفاده از اینترنت و اینترانت) قابل استناد است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴