نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در استقرار سیستم مدیریت دانش با رویکرد فراترکیب (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در استقرار سیستم مدیریت دانش با رویکرد فراترکیب در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران می باشد. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نظر هدف بنیادی است که به صورت فراترکیب و با استفاده از مدل هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2007)، گردآوری شد. جامعه آماری، پژوهش های پیشین در دسترس در حوزه مدیریت دانش و ملاک اندازه نمونه آماری، کفایت تئوریک می باشد. در این مطالعه پس از طراحی سؤال پژوهشی، جستجوی سیستماتیک طی سال های (2000 الی 2020) انجام شد. پس از انجام مراحل متاسنتز و بازبینی، تعداد 14 مقاله از 152 مقاله یافت شد. نتایج نشان داد، مؤلفه های توانمندی های فن آورانه با شاخص های (تلسط به نرم افزارهای مرتبط، افزایش راندمان و تعاملات با بهره گیری از شبکه داخلی و توانایی استفاده از اینترنت در جهت اهداف آموزشی و پژوهشی) و مؤلفه زیرساخت های فن آورانه با شاخص های (وجود زیرساخت و تجهیزات به روز فن آورانه، ایجاد پایگاه دانش فن آورانه، ایجاد سازوکارهای بحث مجازی، وجود فیبر نوری و رایانه های شخصی، حمایت های لازم در زمینه فن آوری، مستند سازی تجربه ها و استفاده از اینترنت و اینترانت) قابل استناد است.The role of information and communication technology in establishing a knowledge management system with a Meta-Synthesis approach
The purpose of this study is the role of ICT in establishing a knowledge management system with a Meta- Synthesis approach in General Department of Education of Mazandaran Province. The method of the present study is qualitative with fundamental purpose, which has been collected in a hybrid and using the seven-step model of Sandlowski and Barroso (2007). The statistical population of this research is the previous available researches in the field of knowledge management and the criterion of statistical sample size is theoretical adequacy. after designing a research question, a systematic search was examined during the years (2000 to 2020). After performing the metasynthesis and review steps, 14 articles out of 152 articles were found. The results showed that the components of technological capabilities (mastery of related software, increasing efficiency and interactions using the internal network and the ability to use the Internet for educational and research purposes) and the component of technological infrastructure (Existence of up-to-date technological infrastructure and equipment, creation of technological knowledge base, creation of virtual discussion mechanisms, existence of optical fiber and personal computers, necessary support in the field of technology, the documentation of experiences and use of internet and intranet) can be cited