در متن کاوی متن های فارسی، در زمینه چگونگی استخراج ویژگی ها برای دسته بندی و بررسی نظرها در سایت های اجتماعی به منظور تشخیص قطبیت متن، مطالعاتی انجام شده است. هدف این پژوهش، ارائه الگوریتمی برای آنالیز حس متن فارسی، بر اساس شش حس پایه خوشحالی، ناراحتی، ترس، خشم، تعجب و تنفر است. در این پژوهش، آنالیز احساس به روش غیرنظارتی مبتنی بر لغتنامه انجام شده است. تشخیص حس جمله فقط با در نظر گرفتن یک لغت عاطفی دقت زیادی ندارد؛ زیرا عوامل دیگری نیز در جمله مانند تشدیدکننده ها و نفی کننده ها وجود دارند که روی حس متن تأثیر می گذارند. از این رو، الگوریتم به شش روش با در نظر گرفتن ویژگی های متفاوت نوشته شده است. در روش اول الگوریتم قابلیت تشخیص یک لغت عاطفی درون جمله را دارد؛ سپس قابلیت تشخیص تشدیدکننده، نفی کننده و لغات ایست اضافه می شود. نتایج به دست آمده از اجرای الگوریتم ها روی دو نمونه داده، نشان می دهد با در نظر گرفتن ویژگی های بیشتر، دقت الگوریتم نیز افزایش می یابد که در آن عاملِ قسمتی از سخن، بیشترین تأثیر را دارد.