مدیریت برند

مدیریت برند

مدیریت برند سال ششم زمستان 1398 شماره 20 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی مدل آمیختگی مشتری با برند در شبکه های اجتماعی با تأکید بر پیش ران ها و نتایج با استفاده از روش فراترکیب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آمیختگی مشتری شبکه های اجتماعی آمیختگی مشتری با برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 37 تعداد دانلود : 563
در سال های اخیر مشتریان برای انتخاب برندها و هم چنین تصمیمات خرید خود به شبکه های اجتماعی وابسته هستند و با برندهادر شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کرده و با آن ها آمیخته می شوند. آن ها از طریق شبکه های اجتماعی اطلاعات و تجربیات خود در مورد محصولات و خدمات برندها را با دیگر مشتریان به اشتراک می گذارند؛ بنابراین با ظهور شبکه های اجتماعی و توانمندی این شبکه ها برای آمیخته کردن هرچه بهتر مشتریان، پژوهشگران و متخصصان حوزه بازاریابی را بر آن داشته است تا با شناخت آمیختگی مشتری و به کارگیری شبکه های اجتماعی از این فرصت استفاده نمایند. در همین راستا هدف این مطالعه ارائه پیش ران ها و نتایج آمیختگی مشتری با برند در شبکه های اجتماعی در قالب یک مدل می باشد.دراینپژوهشبابه کارگیریرویکردفراترکیب،بهتحلیلنتایجویافته هایپژوهشگران قبلیپرداخته شده استوباانجامگا م هایهفت گانهاینروش،24 متغیر برای پیش ران ها و نتایج مدلآمیختگی مشتری با برند در شبکه های اجتماعی به دست آمده است که در قسمت پیش ران ها در 4 مفهوم و در قسمت نتایج در 2 مفهوم دسته بندی شده اند.سپسرواییوپایاییمدلبه دست آمده، سنجیده و مدل نهایی ارائه شده است. یافته های حاصل از این مطالعه بینش ارزشمندی را از پیش ران ها و نتایج آمیختگی مشتری با برند در شبکه های اجتماعی، در اختیار پژوهشگران دانشگاهی قرار می دهد و برای سازمان ها و برندها ایجاد ارزش می کند .
۲.

واکاوی عوامل موثر بر بازدید مجدد مشتریان از مراکزخرید چندمنظوره با رویکرد پژوهش آمیخته مبتنی بر تاکسونومی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازدید مجدد از مراکزخرید چندمنظوره ادراک ارزش خرید لذت گرایانه ارزش خرید سودمندگرایانه محیط مرکزخرید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 331 تعداد دانلود : 38
ازآنجاکه امروزه جذب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان و مشتریان به مراکز خرید امری مهم در موفقیت و فروش برندهای موجود در مراکز خرید چندمنظوره و سودآوری سرمایه گذاران این مراکز خرید می باشد، بنابراین هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر بازدید مجدد از مراکز خرید چندمنظوره است. این پژوهش از نوع ترکیبی کیفی (پدیدارشناسی) -کمی (تجربی) صورت گرفت که مطالعه اول با روش پژوهش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی و با مصاحبه عمیق بر روی 15 مشارکت کننده و با بررسی تجربه زیسته هر یک از این افراد که از بازدیدکنندگان مراکز خرید چندمنظوره می باشند، به بررسی عوامل موثر بر بازدید مجدد مراکز خرید چندمنظوره پرداخته شد. در مطالعه دوم که با روش پژوهش کمی- تجربی صورت گرفت، دو متغیر در مطالعه اول شامل ارزش خرید و ادراک از مرکز خرید تعیین و با طرح عاملی 2 (ادراک از مرکز خرید: بالا/پایین)*2 (ارزش خرید: سودمندگرایانه/لذت جویانه) و این دو متغیرهای مستقل با استفاده از تحلیل واریانس مورد دست کاری قرار گرفتند. در این مطالعه دریافتیم، دو متغیر مستقل ارزش خرید لذت جویانه و ادراک بالا از مرکز خرید دارای بیشترین تأثیر بر بازدید مجدد از مراکز خرید هستند.
۳.

نگاشت ادراکی شبکه تداعیات برند اپراتورهای داخلی با استفاده از نقشه مفهومی برند(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تصویر برند نقشه مفهومی برند استراتژی برند هویت برند همراه اول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 357 تعداد دانلود : 99
   برند شرکت یکی از مهم ترین دارایی های هر شرکت محسوب می شود، امروزه شرکت ها بودجه های عظیمی را برای توسعه برند خود اختصاص می دهند، استراتژی پردازی برای توسعه برند هر شرکت نیازمند اطلاع از شاخص هایی چون تصویر برند و هویت برند است. نقشه مفهومی برند یکی از ابزارهای مناسب جهت استخراج تصویر برند می باشد. در این پژوهش، هدف پژوهشگر استخراج نقشه مفهومی برند برای شرکت همراه اول بوده است، به این منظور مصاحبه استخراج نقشه مفهومی برند از 92 نفر از مخاطبان همراه اول به عمل آمده است که از این تعداد 77 نفر از مشتریان و 15 نفر غیر مشتری بوده اند. نقشه نهایی به دست آمده نشان دهنده این است که درمجموع همراه اول برندی موردپسند در جامعه می باشد. مخاطبان تداعیاتی چون برند معتبر، برند باپرستیژ، خدمات عالی و حضور اجتماعی پررنگ را برای این برند عنوان کرده اند که نشان دهنده تصویر مثبت این برند در ذهن مخاطبان می باشد. تنها تداعیاتی منفی در مورد برند مفاهیمی چون برند مقلد و پیامک های تبلیغاتی بودند.
۴.

شناسایی عوامل کلیدی ارتقاء برند رهبری با استفاده از روش دلفی فازی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری برند رهبری سرمایه رهبری تفکر راهبردی مهارت حل مسئله

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 152 تعداد دانلود : 196
در دنیای کسب وکار امروز، سازمان ها و شرکت ها یی وجود دارند که شهرت و آوازه آن ها مرهون نام و برند مدیران و رهبران آن ها است. در واقع مدیران و رهبران این شرکت ها در حوزه کسب و کار خود، از شیوه های خاصی برای مدیریت این شرکت ها استفاده می کنند که سبک رهبری آن ها را به یک برند مبدل ساخته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های اثرگذار برند رهبری انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر روش آمیخته، بر مبنای پژوهش های کیفی و کمی و از نوع پژوهش  قیاسی استقر ایی استکه از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش خبر گان هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری 30 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمیپرسشنامه بود که روایی و پایا یی آن ها به ترتیب با استفاده از شاخص روایی محتوای نسبی و آزمون کاپا ی کو هن و روایی محتوایی و پایا یی آزمون مجدد تائید شد. داده های کیفی با نرم افزار اتلس تی و روش کد گذاری و داده های کمی با روش دلفی فاز ی تحلیل شدند. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی مهم ترین مؤلفه های اثرگذار برند رهبری و تعیین اولویت آن هاست. نتایج حاکی از آن هست که سرمایه رهبری، تفکر راهبردی، مهارت حل مسئله، تفکر جانبی و خلاق، مهارت درک و فهم مسائل سازمانی و هوش هیجانی رهبر جزو مهم ترین مؤلفه های اثرگذار بر برند رهبری هستند.
۵.

آمیختگی با برند در خود پنداره در رابطه ی عشق، وفاداری و هواداری از برند (مطالعه موردی: کاربران رسانه ی اجتماعی اینستاگرام)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خود پنداره آمیختگی با برند عشق به برند وفاداری به برند هواداری از برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 886 تعداد دانلود : 165
امروزه داشتن مشتریانی وفادار و حتی هوادار از برند که حتی در شرایط بحران به هواداری از برند بپردازند و با هواداری از برند تصویر برند را در ذهن سایر افراد بهبود بخشند، بسیار حائز اهمیت می باشد. با توجه به افزایش روزافزون کاربران رسانه های اجتماعی و با در نظر گرفتن آن ها به عنوان مشتریان بالقوه کسب وکارها و همچنین ازآنجاکه امروزه یکی از شبکه های اجتماعی محبوب و پرکاربرد برای کسب وکارها بخصوص در ایران، رسانه ی اجتماعی اینستاگرام می باشد، پژوهش حاضر به بررسی آمیختگی با برند در خود پنداره کاربران رسانه ی اجتماعی اینستاگرام با برندهای خدمات زیبایی که با توجه به قابلیت های تصویری اینستاگرام یکی از صنعت های رو به رشد و محبوب در شبکه های اینستاگرامی می باشد، می پردازد.این پژوهش کاربردی، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کاربران رسانه ی اجتماعی اینستاگرام است که با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس، 280 نفر به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند. تجزیه وتحلیل داده ها به روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده است. بر اساس نتایج این پژوهش، توسعه ی آمیختگی با برند در خودپنداره مشتریان، برای صاحبان کسب وکار ایجاد هواداری از برند می کند و همچنین موجب وفاداری به آن برند می شود، بنابراین توصیه می شود صاحبان کسب وکار به توسعه ی برند خود به خصوص در بستر شبکه های اجتماعی پرکاربرد و تأثیرگذار مانند اینستاگرام با توجه به ویژگی های درونی و روان شناختی مصرف کنندگان، بپردازند تا بتوانند از منافع مادی و معنوی این شبکه ها استفاده کنند.
۶.

شناسایی ویژگی های تأثیرگذار برند بر شکل گیری ارتباطات کلامی الکترونیکی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند ارتباطات کلامی الکترونیکی تحلیل مضمون کاربردی رسانه های اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 674 تعداد دانلود : 548
ارتباطات کلامی از مهم ترین عواملی است که رفتار و تصمیمات خرید مصرف کنندگان در حوزه های گوناگون را تحت تأثیر قرار می دهد و برند محصولات و خدمات که هسته مرکزی فعالیت های بازاریابی است، نقش کلیدی در شکل گیری ارتباطات کلامی، به ویژه در شبکه ها و رسانه های اجتماعی، دارد. تاکنون مطالعه ای به بررسی ویژگی های برندهای ایرانی که منجر به شکل گیری ارتباطات کلامی الکترونیکی می شوند، نپرداخته است. لذا این پژوهش برای پاسخ به این خلأ پژوهشی اقدام به شناسایی ویژگی های برندهای مطرح ایرانی که منجر به ایجاد ارتباطات کلامی مثبت در بستر رسانه های اجتماعی می شوند، کرده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون کاربردی به بررسی 38 پست اینستاگرامی در مورد برندهای ایرانی به همراه تمامی نظرات مربوطه پرداخته است و 689 بخش کدگذاری شده را مورد تحلیل قرار داده است. یافته های این پژوهش نشان دهنده 15 ویژگی تأثیرگذار برندهای ایرانی در قالب سه گروه اجتماعی، هیجانی و کارکردی است که بر شکل گیری ارتباطات کلامی مثبت در مورد برندها تأثیرگذار هستند. لذا مدیران برندهای ایرانی با تمرکز بر این ویژگی ها و راهکارهای مربوطه قادر خواهند بود از آوازه برند و سطوح بالاتر فروش و سودآوری برخوردار گردند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴