مدیریت برند

مدیریت برند

مدیریت برند سال هفتم تابستان 1399 شماره 22 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تأثیرگذاری ادراکی ارتباطات توصیه ای الکترونیکی (eWom) بر شکل گیری تصویر ذهنی برند دانشگاه الزهرا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اعتبار منبع توصیه های الکترونیکی کیفیت توصیه های الکترونیکی کمیت توصیه های الکترونیکی ویژگی دریافت کننده توصیه های الکترونیکی تصویر ذهنی برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 44 تعداد دانلود : 543
هدف این پژوهش، سنجش تصویر ذهنی دانشجویان از برند دانشگاهالزهرا با تأثیرگذاری ادراکی ارتباطات توصیه ای الکترونیکیبا در نظرگرفتن نقش تعدیل کنندگی رتبه ورودی کنکور سازمان سنجش می باشد. هدف این پژوهش کاربردی و روش گرداوری داده ها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری، دانشجویان دوره روزانه مقطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه الزهرا می باشند که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای طبقه ای تعداد 384 پرسشنامه به صورت تصادفی توزیع شد. داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شده است. یافته ها نشان می دهد کیفیت پیام، کمیت پیام، ویژگی های دریافت کننده پیامتأثیر مثبتو اعتبار منبع با توجه به فقدان رتبه بندی اعتبارسنجی در شبکه های اجتماعی تأثیر منفی بر پذیرش توصیه های الکترونیکی داشته است. رتبه کنکور به عنوان متغیر تعدیل گر در مقطع کارشناسی ارشد دارای شدت متوسط و در مقطع دکترا دارای شدت قوی بوده است. بیشترین تأثیر تصویر ذهنی مثبت از برند دانشگاه الزهرا به عنوان متغیر میانجی مربوط به دانشکده الهیات بوده است. تک جنسیتی بودن دانشگاه الزهرا در شکل گیری تصویر ذهنی، مثبت ارزیابی شده است، لذا باید از این امتیاز در کسب مزیت رقابتی و استراتژی برندسازی خود بهره گیرد.
۲.

تأثیر درجه مشتری مداری بازار کالا بر برند کشورهای منتخب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند مشتری مداری بازار کالا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 871 تعداد دانلود : 784
برند کشورها نشانه اعتبار، اصالت و کیفیت کالاهای تولیدی تحت آن برند است و تقویت این برند سبب تمایز تولیدات یک کشور با کالاهای مشابه در بازارهای داخلی و خارجی شده و با ایجاد ذهنیت مثبت در مشتریان، آن ها را نسبت به خرید کالاهای ساخت کشور صاحب برند ترغیب می کند. بنابراین، بررسی عوامل مؤثر بر برند کشورها طی سال های اخیر در مباحث بازاریابی بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار شده است. در این راستا، تحقیق حاضر سعی نمود تأثیر درجه مشتری مداری بازار کالا را بر برند دو گروه از کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته طی دوره 2018-2011 بررسی و تعیین نماید. به منظور دستیابی به این هدف، مدل پژوهش با رهیافت داده های تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیم یافته به تفکیک دو گروه از کشورهای منتخب در دو حالت برآورد گردید. نتایج نشان داد مشتری مداری بازار کالا بر برند هر دو گروه از کشورهای منتخب تأثیر مثبت و معناداری داشته است. با این تفاوت که ضریب تخمینی آن در کشورهای در حال توسعه بزرگ تر است. همچنین، کلیه متغیرهای کنترلی شامل مشوق های اقتصادی و رژیم نهادی، سیستم ابداعات و نوآوری، آموزش و توسعه انسانی، زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و سرمایه طبیعی با ضرایب متفاوت بر برند هر دو گروه از کشورهای منتخب تأثیر مثبت و معناداری داشته اند.
۳.

پدیدارشناسی هویت در تجربه زیسته مخاطبان برندِ محصولاتِ صنعتی با رویکرد رابطه ای به مدیریت برند(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت برند هویت برند رویکرد رابطه ای محصولات صنعتی پدیدارشناسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 467 تعداد دانلود : 774
مفهوم هویت در شکل گیری و تکامل رویکردهای مدیریتی به برند همواره متغیر بوده است، از رویکردهای مبتنی بر هویتِ تجویزی گرفته تا رویکردهای معاصرتر نظیر رویکردهای رابطه ای به مدیریت برند که در آن مفهوم هویت برند در طی ارتباطِ ماندگارِ برند و مخاطبانش و در تجربه زیسته آنان شکل می گیرد. پژوهش حاضر در پی یافتن این پرسش ها که در رابطه برند-مصرف کننده، چه متغیرهای مستقل و پنهانی بر احراز هویت برند توسط مصرف کننده در تجربه زیسته به یادماندنی از برند و در نتیجه احساس تعلق به آن اثرگذارند؟ و متغیرهای مذکور تحت چه روابطی این مهم را محقق می سازند؟ در دو گام انجام گرفت. در گام اول برای دستیابی به ماهیت شکل گیری مفهوم هویت در رابطه برند-مصرف کننده و استخراج مضامین، مقوله ها و روابط بین آن ها و دستیابی به مدلی مفهومی در این حوزه، از روش پدیدارشناسی تفسیری و ابزار مصاحبه های نیمه ساختاریافته به واسطه 21 نفر از مشارکت کنندگان بهره گرفته شد و در گام دوم نیز، به منظور تعمیم نتایج و تجزیه وتحلیل آن ها، داده های مذکور در قالب ابزار پرسشنامه در اختیار 384 مشارکت کننده قرار داده شده و موردنظر سنجی قرار گرفت و در ادامه به کمک نرم افزارهایی نظیر اس پی اس اس و آموس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت که در طی آن با تائید مدل ساختاری پژوهش، این نتیجه حاصل شد که شکل گیری مفهوم هویت در تجربه زیسته مخاطبان برند و در ارتباط مصرف کننده-برند دست کم به 5 مضمون و 25 مقوله وابسته است که در طی روابطی منجر به برساخته شدن مفهوم هویت در رابطه برند-مصرف کننده می شوند؛ بنابراین پیشنهاد می شود مدیران برند، طراحان محصولات برند، بازاریابان و سایر متخصصین مربوط به این حوزه ها، به نتایج حاصل از این پژوهش برای خلق برندهای پایا و هویت مدار، به مثابه ابزاری برای رهایی از دیدگاه تک بعدی و تجویزی به مقوله هویت بنگرند.
۴.

طراحی مدل مفهومی خونسردی برند(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند خونسردی مدل مفهومی خونسردی برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 875 تعداد دانلود : 284
این پژوهش با هدف معرفی مدل پیشنهادی خونسردی برند انجام شده و با استفاده از روش ترکیبی برای مفهوم سازی خونسردی برند و شناساییمؤلفه هااستفاده کرده است. بر این اساس پس از مطالعه ادبیات موجود و طراحی مدل مفهومی و استخراج و دسته بندی شاخص های خونسردی برند و با دریافت نظرات 31 تن از اساتید، دانشجویان دوره دکتری بازرگانی و کارشناسان خبره و به کمک فنون آمار استنباطی و اجرای آزمون های آماری به کمک نرم افزار آماری SPSS22 به نتایج زیر دست یافته است. بر اساس نتایج پژوهش هفت مؤلفه اصلی و جمعاً 56 مؤلفه فرعی مورد تائید خبرگان قرار گرفتند.مؤلفه اصلی اول: ویژگی های منحصربه فرد برند شامل: خاطره انگیز؛ ویژگی های ارزشی، ارتباطات عاطفی، پر انرژی، معتبر، آگاهی اجتماعی، استقلال؛ مؤلفه اصلی دوم: خلاقیت و نوآوری در برند؛ مؤلفه اصلی سوم: سیاست های کلان سازمانی؛ مؤلفه اصلی چهارم: زیبایی شناسی؛ مؤلفه اصلی پنجم: ادراکات سازمانی؛ مؤلفه اصلی ششم: فناوری و مؤلفه اصلی هفتم: شخصیت برند.در این بین بر اساس آزمون تحلیل واریانس دو مؤلفه اصلی ویژگی های منحصربه فرد برند و خلاقیت و نوآوری در برند بیشترین نقش را در تبیین خونسردی برند بر عهده دارند.
۵.

نقش بازاریابی پارتیزانی در رفتار حین خرید مصرف کنندگان محصولات الکترونیک (موردمطالعه: مشتریان نسل وای شهر تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی پارتیزانی اثر غافلگیرکننده اثر انتشار اثر هزینه کم آگاهی از برند تمایل به خرید نسل وای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 875 تعداد دانلود : 417
امروزه استفاده از شیوه های خلاقانه، غیرمنتظره و فارغ از هر قید و بند مرسوم، با جذب حداکثر مخاطبان و با صرف کمترین هزینه، بیشترین سودآوری را ایجاد می کند. لذا هدف این پژوهش شناخت تأثیر بازاریابی پارتیزانی بر آگاهی از برند و تمایل به خرید محصولات الکترونیک (موبایل، تبلت، کامپیوتر) در مشتریان نسل وای شهر تهران می باشد. بدین منظور محرک های اصلی بازاریابی پارتیزانی (بازاریابی احساسی، بازاریابی محیطی، بازاریابی ویروسی، بازاریابی همهمه ای و بازاریابی در کمین گاه) مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- پیمایشی بوده و از نظر هدف و زمان یک پژوهش کاربردی و مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی افرادی است که دارای ویژگی های مربوط به نسل وای در شهر تهران می باشند؛ که براساس جدول مورگان 384 نفر برآورد گردید. بر اساس نتایج به دست آمده بازاریابی پارتیزانی بر آگاهی از برند و همچنین آگاهی از برند بر تمایل به خرید محصولات الکترونیک مشتریان نسل وای در شهر تهران تأثیر مثبت و معنی داری دارد؛ و از میان ابزارهای بازاریابی پارتیزانی، بازاریابی ویروسی بیشترین تأثیر مثبت و بازاریابی در کمین گاه کمترین مقدار تأثیر مثبت معنی دار را دارا می باشد
۶.

بررسی برخی از پسایندهای اجتماع برند و تأثیر آن بر وفاداری رفتاری (مطالعه موردی: خدمات اینترنت 2020 استان اصفهان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اجتماع برند تعلق به برند توصیه برند به سایرین قصد خرید مجدد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 707 تعداد دانلود : 473
امروزه تغییراتی که در جامعه و اقتصاد رخ داده به وضوح در توسعه اجتماعات منعکس شده است. این اجتماعات با گسترش شبکه های اجتماعی و بازاریابی نوین پا به عرصه وجود گذاشته و تحت سیطره فناوری ارتباطات در حال گسترش هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی برخی از پسایندهای اجتماع برند و تأثیر آن بر وفاداری رفتاری (تمایل به خرید مجدد از برند و تمایل به توصیه مشتریان) در شرکت مخابرات ایران است. جامعه آماری آن بیش از یکصد هزار نفر شامل کاربران خدمات اینترنت 2020 شرکت مخابرات ایران در استان اصفهان هستند که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر محاسبه شده است. داده های موردنیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. فرضیه های موردنظر پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری تجزیه وتحلیل شده است. به طورکلی نتایج مدل سازی نشان می دهد که مشتریان طیف متنوعی از روابط را با اجتماعات برند برقرار می کنند. این روابط می توانند مثبت یا منفی باشند. نتایج پژوهش نیز حاکی از آن است که اجتماع برند تأثیر مثبت بر روابط مشتری/ محصول، مشتری/ برند، مشتری/ شرکت و مشتری/ مشتریان دیگر دارد که به نوبه خود تأثیر مثبتی بر تعلق به برند داشته و همچنین تأثیر مثبتی بر تعهد به برند دارند. رابطه مشتری/ شرکت با تعهد به برند تائید نشد اما تأثیر مثبت تعهد و تعلق بر تمایل به توصیه برند به دیگران و قصد خرید مجدد تائید شد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴