مدیریت برند

مدیریت برند

مدیریت برند سال چهارم زمستان 1395 شماره 8 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی مدل شکل گیری ابعاد هواخواهی برند، مبتنی بر تئوری های هویت-مشتری و ارتباط مشتری-برند(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تئوری ارتباط مشتری-برند تئوری هویت برند-مشتری هواخواهی برند هواخواهی وسواسی برند هواخواهی هماهنگ برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 25 تعداد دانلود : 233
هواخواهی برند، به طور فزاینده به عنوان رابطه غایی مشتری و برند در نظر گرفته می شود. پژوهش ها در حوزه هواخواهی برند بسیار محدود است و بیش تر مطالعات، هواخواهی برند را به عنوان یک متغیر تک بُعدی دیده اند؛ در حالی که مبتنی بر تناقضات موجود در مطالعات پیشین، مشخص می شود که هواخواهی برند، پدیده پیچیده ای است که دارای اجزای متمایز با ارتباطات درونی است؛ به طوری که هر جزء از آن، ارتباطات متفاوتی با دیگر متغیرها دارند. در پژوهش حاضر، بر اساس تئوری عشق اشتنبرگ و مطالعه سوئیم برگ، رویکرد دوگانه ای را به منظور مفهوم سازی سازه هواخواهی برند به کار بردیم و دو بُعد هواخواهی هماهنگ برند و هواخواهی وسواسی برند را در نظر گرفتیم. همچنین از آنجایی که مطالعات گذشته در معرفی پیشران های هواخواهی نگاهی تک بُعدی داشته، در پژوهش حاضر سعی شد تا با تلفیق دو دیدگاه هویت-مشتری و ارتباط برند-مشتری به معرفی پیشران های هواخواهی برند پرداخته شود. بر این اساس، مدل پژوهش معرفی و مورد آزمون قرار گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه های تهران است و نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شده است. آزمون مدل با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده و نتایج آماری، مدل و برازش آن را تایید نموده اند. نتایج حاصل از تئوری هویت برند-مشتری نشان می دهد که مشتریانی که برندها را در رشد تدریجی هویتشان موثر می دانند، به طور فزاینده ای هواخواهی هماهنگ یا وسواسی خود نسبت به برند را افزایش می دهند. نتایج حاصل از تئوری ارتباط برند-مشتری نیز نشان می دهد که شناخت مبتنی بر برند، اثر بیش تری بر بُعد هواخواهی وسواس گونه برند دارد
۲.

تاثیر بازاریابی تجربی بر ارزش تجربی مشتری،با نقش میانجی گری شخصیت برند(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی تجربی ارزش تجربی مشتری شخصیت برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 501 تعداد دانلود : 59
با توجه به نو بودن بحث بازاریابی تجربی و عدم پژوهش های کافی در این زمینه در ایران، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازاریابی تجربی بر ارزش تجربی مشتری، با نقش میانجی گری شخصیت برند انجام شد؛ که برند لادن به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است. شرکت های موفق، از بازاریابی تجربی، به منظور خلق تجربه منحصربه فرد و به یادماندنی برای مشتریان؛ و از استراتژی های شخصیت برند، برای شکل دهی به رفتارهای آنان استفاده می نمایند. با تمرکز بر این دو متغیر، شرکت ها می توانند ارزش ویژه ای را برای مشتریان خود خلق نموده و از این طریق می توانند مزیت رقابتی کسب نمایند. بدین منظور، با توجه به جامعه نامحدود (مصرف کنندگان برند لادن)، 286پرسشنامه به صورت نمونه ی در دسترس، توزیع و جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها، از نرم افزارهای SPSS و XLSTAT استفاده شد. نتایج تحلیل ها نشان داد که سطح هر سه متغیر: بازاریابی تجربی، ارزش تجربی مشتری و شخصیت برند، از نظر مشتریان بالاتر از حد متوسط است؛ و نیز بازاریابی تجربی و شخصیت برند، بر ارزش تجربی مشتری تاثیر مثبتی دارند. لازم به ذکر است که بازاریابی تجربی، هم به طور مستقیم بر ارزش تجربی مشتری اثر گذار است و هم به طور غیرمستقیم و با میانجی گری شخصیت برند.
۳.

تأثیر برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی عجین شدن و رفتار شهروندی سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند کارفرما عجین شدن کارمندان نگهداشت کارمندان رفتار شهروندی سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 377 تعداد دانلود : 702
به دلیل نقش مهمی که کارکنان در موفقیت سازمان ها دارند، سازمان ها استراتژی هایی را برای نگهداشت این کارکنان تدوین می کنند. یکی از این استراتژی ها تقویت برند کارفرمای سازمان است که علاوه بر نگهداشت این نیروها، در عجین شدن بیشتر آن ها با کار و سازمان نیز تأثیرگذار است. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان با در نظر گرفتن نقش متغیرهای میانجی عجین شدن و رفتار شهروندی سازمانی است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی و با استفاده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش 233 نفر از کارکنان  شرکت فناپ اند که با توجه به روش نمونه گیری تصادفی ساده حجم نمونه 146 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه و تجزیه وتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart-PLS 2 انجام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهندۀ تأثیر مثبت و معنادار برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان و عجین شدن آن هاست. همچنین تأثیر عجین شدن بر نگهداشت و رفتار شهروندی سازمانی نیز مثبت و معنادار به دست آمده است، ولی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر نگهداشت کارمندان معنادار نیست. علاوه بر این، با آزمون هایی که انجام شدفقط تأثیر متغیر میانجی عجین شدن در رابطۀ بین برند کارفرما و نگهداشت کارمندان تأیید می شود.
۴.

استخراج نقشه ارزش های کاربران پیام رسان های موبایلی با استفاده از تکنیک نردبانی (بر اساس تئوری وسیله-هدف)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش پیام رسان های موبایلی رسانه های اجتماعی روش نردبانی رویکرد وسیله-هدف

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 331 تعداد دانلود : 787
در سال های اخیر، رسانه های اجتماعی به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده اند و همین مساله باعث ترغیب مدیران به استفاده از آن ها در فعالیت های بازاریابی شده است. نرم افزارهای پیام رسان موبایلی مانند تلگرام، واتس آپ و وایبر، یک نوع از این شبکه های اجتماعی هستند که به محبوبیت زیادی در بین کاربران دست یافته اند. از آنجا که استفاده از هر نوع رسانه ای در فعالیت های بازاریابی، مستلزم شناخت دقیق آن است، در این مقاله سعی شده تا با بهره گیری از رویکرد تحلیل وسیله- -هدف و ابزار آن یعنی روش نردبانی که جزو روش های پژوهش کیفی محسوب می شود، ویژگی ها، پیامدها و ارزش های غایی مرتبط با پیام رسان های موبایلی استخراج گردد. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که مواردی مثل آرامش، لذت و خوشی، امنیت، حس آزادی، کسب قدرت، رفاه، اعتمادبه نفس، پرانرژی بودن، و... جزو ارزش هایی هستند که علت استفاده از شبکه های اجتماعی را توضیح می دهند. در پایان، برای استفاده بهتر از پیام رسان های موبایلی در بازاریابی، پیشنهاد اتی مطرح شده است
۵.

مدل سازی ارزش ویژه برند برای محصولات تند مصرف، با رویکرد سیستم های دینامیکی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند ارزش ویژه برند سیستم دینامیک آگاهی از برند کیفیت ادراک شده تداعی برند وفاداری به برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 497 تعداد دانلود : 146
امروزه اندازه گیری ارزش ویژه برند، به چالش بزرگ سازمان ها؛ بالاخص در صنعت محصولات تند مصرف تبدیل شده است. با اینکه مقالات و پژوهش های بسیاری در حوزه برندسازی و ارزش ویژه برند وجود دارد، اما تاکنون بررسی های اندکی بر پویایی این سیستم ها تمرکز نموده اند. در این پژوهش، مدل دینامیکی بررسی ارزش ویژه برند از منظر مشتری در محصولات زودمصرف را ارایه کرده و به کار می بریم. هدف این مطالعه، ارایه مدل شبیه سازی شده ایست که این سیر تکامل را معرفی می نماید. مدل بر اساس مفهوم ارزش ویژه برند، که توسط آکر توسعه یافته، ترسیم شده است و با استفاده از الگوی سیستم دینامیک توسعه می یابد. استفاده از مدل های پویایی محاسباتی، در نظر دارد منبع جدید از اطلاعاتی ایجاد کند که قادر باشد دانشگاهیان و مدیران را به طور یکسان به کاربردهای پویای مدیریت برندشان آگاه نماید. در نتیجه، مدلی که به سادگی قابل پیاده سازی است ایجاد شده است که می تواند از طریق روابط علّی متغیرهایی که ارزش ویژه برند را تشریح می کنند، شبیه سازی سناریوهای پیوسته را اجرا نماید
۶.

تاثیر ارتباطات برند مصرف کننده بر بشارت برند تلفن همراه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارتباطات برند مصرف کننده بشارت برند هویت پذیری برند صمیمیت برند اشتیاق برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 578 تعداد دانلود : 422
در جامعه مصرف کننده امروزی، که امکان نشان دادن طرفداری برند برای مصرف کننده، به آسانی وجود دارد، برای صاحبان بازار فهم رفتارهایی که منجر به انتخاب برند می شوند مهم است. هدف این مطالعه، بررسی چگونگی تاثیر ارتباطات برند مصرف کننده بر متغیرهای بشارت برند است که منجر به رفتارهای حمایتی از برند می شود. این مطالعه پیشنهاد می دهد که صاحبان بازار می توانند بشارت برند خود را به وسیله ایجاد اطمینان برند، تعهد برند و هویت پذیری برند ترویج دهند. به طور خاص، این مطالعه به بررسی اثر سه مولفه از مولفه های ارتباطات برند مصرف کننده (صمیمیت برند، اشتیاق برند و هویت پذیری برند) بر روی مولفه های بشارت برند (قصد خرید برند، توصیه مثبت برند، توصیه منفی برند) می پردازد. داده ها از طریق پرسشنامه و از نمونه آماری شامل 350 نفر از دانشجویان، در مورد برند تلفن همراه به دست آمد. فرضیات این پژوهش با استفاده از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل گردید. یافته های این پژوهش نشان داد که ارتباطات برند مصرف کننده، بر روی بشارت برند تاثیر مثبت می گذارد، ولی از راه های گوناگون؛ به طوری که هویت پذیری برند، روی توصیه مثبت و منفی برند؛ تعهد برند، روی قصد خرید و توصیه منفی برند؛ و اطمینان برند، روی قصد خرید و توصیه مثبت برند تاثیر مثبت می گذارد. همچنین مشخص شد که متغیر قصد خرید، روی دو متغیر توصیه مثبت و منفی برند تاثیر مثبت دارد؛ و توصیه مثبت برند نیز روی توصیه منفی برند رقبا تاثیر مثبت دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴