مدیریت برند

مدیریت برند

مدیریت برند سال 9 پاییز 1401 شماره 31 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارائه مدل واکاوی مفهوم تصویر برند مبتنی بر یک مرور نظام مند(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 694 تعداد دانلود : 412
افزایش حجم روزافزون مطالعات مرتبط با مفهوم برند، به ویژه تصویر برند و مفاهیم مشتق شده ی گسترده از آن، هم چنین برخی محتوای متعارض مستخرج پیرامون این مفهوم، به عنوان یک عامل برانگیزاننده و محرک، پژوهشگر را بر آن داشت تا با انجام یک مرور نظام مند در چارچوب پیشاند، تصمیم و پسایند (ADO) در این حوزه به طبقه بندی و تجمیع نتایج حاصل از یافته های سایر نویسندگان با هدف دستیابی به یک مفهوم یکپارچه از تصویر برند بپردازد. بنابراین، براساس الگوی چهار مرحله ای مرور نظام مند، طرح جست جوی مقالات تدوین شد و سپس در پایگاه های معتبر داده این طرح آغاز و پیاده سازی شد. در مرحله بعد، مقالات برتری که با توجه به پرسش اصلی پژوهش واجد شرایط تلقی می شدند، برای بررسی عمیق تر و یافتن پاسخ مناسب پرسش پژوهش بارگیری، انتخاب، غربال و ارزیابی شدند. با مرور نظام مند مقالات پیشین و برای ارزیابی نهایی 33مقاله واجد شرایط انتخاب شد. یافته های پژوهش حاصل از مطالعات پیشین نشان می دهد که سازه اصلی تصویر برند حداقل شامل 53 تم تحت عنوان پیشایند و 20 تم به عنوان پیامد است. این تم ها در قالب شش بعد شناختی، ادراکی- نگرشی، عاطفی، احساسی، ارتباطی و رفتاری در سطوح مختلفی از قبیل سطح مشتری، سطح سازمان، سطح ملی، سطح فراملی طبقه بندی می شوند. آزمون تجربی این مدل مفهومی با هدف تعمیم پذیری به پژوهش های آتی پیشنهاد می شود.
۲.

مدلی برای پیشایندها و پیامدهای ارزش ویژه برند کارمند محور(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 209 تعداد دانلود : 67
تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند کارمندمحور و همچنین پیامدهای آن انجام شده است. در این تحقیق سعی شده است مدلی از پیشایندها و پیامدهای ارزش ویژه برند کارمندمحور ارائه و آزمون شود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و به لحاظ روش از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان بانک صادرات شهر اصفهان بود که نمونه ای از آنها به تعداد 340 نفر انتخاب شد. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شد و با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و با رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق تاثیر مثبت و معنی دار جهت گیری بازار درونی، دانش برند و هویت یابی با برند را بر ارزش ویژه برند کارمندمحور تأیید کرد. همچنین تأثیر ارزش ویژه برند کارمندمحور بر رفتار شهروندی برند، رضایت کارکنان، قصد ماندن در سازمان و تبلیغات توصیه ای مثبت کارکنان تأیید شد. با توجه به تأثیر ارزش ویژه برند کارمندمحور بر نگرش ها و رفتارهای کارکنان، به منظور ارتقای آن در سازمان می توان به توسعه و تقویت پیشایندهای ارزش ویژه برند کارمندمحور شامل جهت گیری بازار درونی، دانش برند و هویت یابی با برند توجه نمود.
۳.

ارائه مدلی برای تبیین انتقام گیری مشتری(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 835 تعداد دانلود : 54
امروزه مردم به طور فزاینده ای در حال انتقام گیری در مورد مسائل مختلف هستند، لذا آشنایی با این قبیل از رفتارهایِ مشتریان و همچنین چگونگی بروز آن ها حائز اهمیت می باشد. ازاین رو هدف از این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه های فرآیند انتقام گیری مشتری و در نتیجه ارائه مدلی برای تبیین آن است. به منظور ارائه مدل و جهت بررسی نظام مند متون از روش کیفی فراترکیب بر اساس مراحل هفتگانه سندلوسکی و باروسو استفاده شده است . جامعه پژوهش حاضر مشتمل بر 87 اثر بازیابی شده از 14 پایگاه اطلاعات علمی است که از این میان بر مبنای برنامه مهارت های ارزیابی حیاتی و انجام فرایند غربال گری 27 اثر به منظور بررسی و تحلیل بیشتر انتخاب شدند. پس از بررسی کامل آثار نهایی به روش تحلیل محتوا، درمجموع 43 کد، 14 مفهوم  از طریق دسته بندی کدها و 5 مقوله (ادراک و شناخت اولیه، عواطف، انگیزش، رفتار و ادراک و شناخت ثانویه) از طریق دسته بندی مفاهیم شناسایی شد که مبنای ساخت مدل پژوهش قرار گرفت و سپس رابطه بین اجزای مدل به صورت گزاره های منطقی تبیین گردید. نتایج این پژوهش یک مدل جامعی را نشان می دهد که ادراک و شناخت اولیه مشتریان از یک رویداد منفی (مثل: نارسایی خدماتی) می تواند سبب بروز عواطف منفی در مشتریان و حرکت آن ها به سمت تمایل به انتقام (تمایل به اجتناب) و بروز رفتارهای انتقامی (اجتنابی) با نقش تعدیل گری ادراک و شناخت ثانویه شود، همچنین این مدل می تواند به عنوان مبنایی برای پژوهش های آتی مورد استفاده قرار گیرد.
۴.

بررسی تأثیر تداعی برند بر اعتماد و وفاداری مشتریان با نقش میانجی تعهد به برند در شعب بانک ملت شهر همدان(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 510 تعداد دانلود : 757
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تداعی برند بر اعتماد و وفاداری مشتریان با نقش میانجی تعهد به برند در شعب بانک ملت شهر همدان می باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی می باشد. برای جمع آوری داده از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جامعه ی آماری این پژوهش تمام مشتریان در شعب بانک ملت شهر همدان است. تعداد این مشتریان بنا بر آمار ارائه شده از سوی اداره برنامه ریزی مدیریت شعب این بانک در شهر همدان و برابر لیست موجود محدود به 282 نفر می باشد. نمونه این پژوهش با استفاده از جدول مورگان 167 نفر به دست آمد. به منظور سنجش تداعی برند، اعتماد به برند و وفاداری مشتری از پرسشنامه انگوک فن و قنتوس (2013) استفاده شد. داده های جمع آوری شده در این پژوهش با استفاده از نرم افزار lisrel موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج فرضیه ها، نشان دهنده تائید تمام فرضیه ها می باشد. همچنین تعهد به برند در این پژوهش ارتباط بین تداعی برند و وفاداری و اعتماد مشتریان را میانجیگری می کند.
۵.

بررسی عوامل مؤثر بر هواداری برند لوکس در صنعت پوشاک(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 426 تعداد دانلود : 977
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر هواداری برند لوکس در صنعت پوشاک صورت گرفته است. این پ ژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مصرف کنندگان برندهای لوکس فعال صنعت پوشاک در کشور ایران می باشد که دارای صفحه در شبکه های اجتماعی هستند. به روش نمونه گیری احتمالی طبقه ای 386پرسشنامه الکترونیکی در میان مصرف کنندگان برندهای هاکوپیان، پیرکاردین، فرس، ژوانی، ای دی ال، زارا، آرمانی، مانگو، پولو توزیع و دریافت گردید. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS  و AMOS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. بر مبنای نتایج تحقیق مشخص شد در صنعت پوشاک، وفاداری به برند لوکس تأثیر مثبت و معناداری بر روی هواداری برند لوکس می گذارد. هویت یابی مصرف کننده با برند لوکس به طور مثبت و معناداری وفاداری به برند لوکس را تحت تأثیر قرار می دهد و همچنین پرستیژ برند لوکس تأثیر مثبت و معناداری بر روی هویت یابی مصرف کننده با برند لوکس می گذارد.
۶.

بررسی نقش میانجی تمایل به خرید الکترونیکی در ارزیابی شناختی از فاصله اجتماعی و شدت استفاده از شبکه های اجتماعی در طی پاندمی COVID-19(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 73 تعداد دانلود : 708
فاصله گذاری اجتماعی یک استراتژی مهم برای کنترل شیوع بیماری همه گیر کووید19 است، بنابراین درک تأثیر رفتاری فاصله اجتماعی ضروری است. این تحقیق به بررسی فاصله اجتماعی به عنوان یک ارزیابی شناختی بر شدت استفاده از سایت های شبکه های اجتماعی در طول  پاندمی کووید19 پرداخته است. این مطالعه بر روی 384 کاربر سایت های شبکه های اجتماعی در ارومیه انجام شده است. مدل با استفاده از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار smartpls به صورت تجربی بررسی شد. نتایج نشان داد که ارزیابی شناختی از فاصله اجتماعی بر شدت استفاده از شبکه های اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار دارد. نقش میانجی تمایل به خرید الکترونیکی نیز بر این رابطه معنادار بود. همچنین نقش تعدیلی جنسیت و سن نیز بر رابطه ارزیابی شناختی از فاصله اجتماعی  و شدت استفاده از شبکه های اجتماعی  تأیید شدند. این یافته ها برای سازمانها، شرکتها و مؤسسات تولیدی و آموزشی قابل توجه است. اهمیت شناسایی زیر مجموعه افرادی که نیاز به حمایت اجتماعی دارند تا برای کنترل فاصله اجتماعی ناشی از بیماری همه گیر به شبکه های اجتماعی جهت خرید، اعتماد کنند را برجسته می کند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴