آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

دانشگاه به عنوان یک موقعیت اجتماعی مهم، نه تنها زمینه ساز کسب تجربه مستمر علمی است بلکه به واسطه ایجاد موقعیت ها و تعاملات گسترده و متنوع نقش مهمی در شکل گیری منش دانشجویان ایفا می کند. این پژوهش با هدف بررسی چگونگی نقش آفرینی دانشگاه در شکل دهی به منش دانشجویان انجام شده است. این مطالعه با رویکرد ترکیبی (کمّی-کیفی) انجام شد. در بخش کمّی، با استفاده از نمونه گیری تصادفی، دیدگاه 290 دانشجوی دانشگاه های شهر تهران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد احصا شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های محقق ساخته بوده است. داده های کمّی با استفاده از نرم افزارهای آماری تحلیل شدند. در بخش کیفی، مصاحبه های عمیق با مدیران و کارشناسان حوزه آموزش عالی انجام گرفت. داده های کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفتند یافته ها نشان داد که منش اخلاقی پیش بینی کننده معناداری برای فهم عملکرد تحصیلی و پرورش فضیلت ها و نگرش های اخلاقی و اجتماعی دانشجویان است. تحلیل داده ها منجر به شناسایی چهار بعد اصلی در ارتقای منش دانشجویان شد. این ابعاد شامل: 1) نگرش های توانمندسازی و فضیلت محور، 2) نگرش های شخصیتی، 3) نگرش های اجتماعی و 4) نگرش های اخلاقی است. همچنین، نقش محوری دانشگاه در ایجاد محیطی برای تعامل، یادگیری و رشد این نگرش ها مشخص شد محیط دانشگاه بر توسعه اخلاقی دانشجویان تأثیرگذار است.

The role of universities in shaping students’ character; Designing a model for developing empowering, personality, social, and ethical attitudes

University, as a crucial social context, not only facilitates continuous scientific experience but also plays a pivotal role in shaping students' character through diverse interactions and situations. This study aims to examine how universities help contribute the formation of students' character. This study employs a mixed-method approach (quantitative-qualitative). The quantitative phase involves a random sampling of 290 undergraduate and graduate students from Tehran universities, using researcher-developed questionnaires. Quantitative data are analyzed using statistical software. The qualitative phase consists of in-depth interviews with higher education managers and experts, analyzed through thematic analysis. Findings reveal that moral character significantly predicts students' academic performance and the development of ethical and social virtues and attitudes. The data analysis identifies four main dimensions in enhancing students’ character: 1) Empowering and virtue-oriented attitudes (including intellectual growth, mindfulness, and self-efficacy); 2) Personality attitudes (including extraversion, agreeableness, and conscientiousness); 3) Social attitudes (including novelty-seeking, harm avoidance, and active agency), and 4) Ethical attitudes (including moral education, learning from experience, and cultivation of human values). The university's central role in creating an environment for interaction, learning, and growth of these attitudes is also highlighted.

تبلیغات