آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

مدیریت یکپارچه شهری، یکی از راهبردهای توسعه حمل ونقل پایدار و سازگار با محیط زیست است. این رویکرد کمک می کند تا بتوان به نیازهای حمل ونقلی روزافزون شهرها به صورت امن تر، مقرون به صرفه تر، قابل اعتمادتر و پایدار پاسخ داد و نقش این سکونتگاه ها در اجرای سیاست ها و تحقق اهداف توسعه پایدار در سطوح مختلف جهانی، ملی و محلی افزایش یابد. ازاین رو، امروزه دستیابی به سیستم حمل ونقل عمومی یکپارچه، یکی از مهم ترین راهبردها و اهداف مهم مدیریت شهرها است و هماهنگی بین خطوط مختلف حمل ونقل عمومی لازمه آن است. یکپارچگی را می توان هماهنگی بین اجزای سیستم حمل ونقل و خرده سیستم های موجود تعریف کرد. بنابراین یکپارچه سازی درون سیستمی به هماهنگ سازی سیستم حمل ونقل با سیستم های دیگر نیز می پردازد. هدف پژوهش حاضر، سنجش تأثیر مدیریت یکپارچه شهری بر توسعه حمل ونقل و ترافیک در کلان شهر اهواز است. تحقیق حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی با رویکرد پیمایشی است. جهت گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی (پرسشگری) استفاده شده است. در تجزیه وتحلیل داده و اطلاعات از فنون آماری آزمون مدل سازی معادله ساختاری واریانس محور و مدل سازی معادل ساختاری کوواریانس محور استفاده شده است. یافته ها و نتایج نشان می دهد که شاخص های ارزیابی کلیت مدل معادله ساختاری درمجموع بیانگر این است که داده ها مدل نظری این پژوهش را حمایت می کنند. به عبارت دیگر، برازش داده ها به مدل برقرار است و شاخص های برازش دلالت بر مطلوبیت مدل معادله ساختاری دارند. همچنین، تقویت مدیریت یکپارچه حمل ونقل شهری منجر به افزایش یا تقویت توسعه حمل ونقل و ترافیک و تضعیف آن موجب کند شدن روند توسعه حمل ونقل و ترافیک شهری در کلان شهر اهواز می شود.

Measuring the Effect of Integrated Urban Management on the Development of Transportation and Traffic in Ahvaz Metropolis

Integrated urban management is one of the sustainable and environmentally friendly transportation development strategies. This approach helps to respond to the ever-increasing transportation needs of cities in a safer, more cost-effective, more reliable, and sustainable manner and to increase the role of these settlements in the implementation of policies and the realization of sustainable development goals at different global, national, and local levels. Therefore, today, achieving an integrated public transportation system is one of the most important strategies and goals of city management, and coordination between different public transportation lines is necessary. Integration can be defined as the coordination between the components of the transportation system and existing sub-systems. Therefore, intra-system integration deals with the coordination of the transportation system with other systems as well. The aim of the current research is to measure the effect of integrated urban management on the development of transportation and traffic in the Ahvaz metropolis. The current research is applied in terms of purpose and descriptive in nature with a survey approach. Two library and field methods (questionnaires) were used to collect information. In data and information analysis, the statistical techniques of variance-based structural equation modeling and covariance-based structural equation modeling were used. The findings show that the overall evaluation indices of the structural equation model indicate that the data support the theoretical model of this research. In other words, the fit of the data to the model is established and the fit indices indicate the desirability of the structural equation model. Moreover, the strengthening of the integrated management of urban transport leads to the increase or strengthening of the development of transport and traffic, and its weakening will slow down the development of urban transport and traffic in the Ahvaz metropolis.

تبلیغات