آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

امروزه صنعت گردشگری به یکی از صنعت های بزرگ جهان از لحاظ اقتصادی تبدیل شده است و یکی از موضوعات مهم در این صنعت توجه به موضوع انتخاب مسیر گردشگران در فضاهای شهری است، همچنین نزدیکی میان گردشگری و مسیریابی وجود دارد که درصورت عدم توجه به این مسئله سبب سردرگمی، احساس نامطلوب و اجتناب از حضور گردشگران در فضای شهری می شود. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت رضایت مندی گردشگران در فضاهای شهری از فرآیند مسیریابی می باشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پیمایشی و مبتنی بر روش کمی در تحلیل داده ها است. در این راستا به منظور گردآوری داده ها از مشاهدات میدانی، پرسشنامه و بازدید از سایت استفاده شده است. روش نمونه گیری با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده است برای ارزیابی رضایتمندی گردشگران از فرآیند مسیریابی پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات حاصل با روش های آماری تحلیل واریانس یک سویه(آنوا)، آزمون تی وابسته، آزمون فرضیات کلموگروف-اسمیرنف و الویت بندی شاخص ها و سطح معنادرای شاخص ها با استفاده از آزمون دانکن تحلیل گردیده است. به منظور بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب 0.804 نشان دهنده پایایی است. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که جذابیت مسیر در اولویت اول، احساس افراد در مسیر در اولویت دوم و ابزار مسیریابی در اولویت سوم در میزان رضایتمندی گردشگران دارای اهمیت می باشند. این عوامل منجر به حضور طولانی تر و تجربه اندوزی گردشگران در محیط می شود، همچنین آسایش گردشگران در محدوده با نظارت اجتماعی،، وجود تسهیلات و خدمات و نفوذپذیری بصری ایجاد می شود.

Measuring tourists' satisfaction in the wayfinding process(Case Study of Mashhad Street Distance Neighborhood)

Today, the tourism industry has become one of the world's major industries economically, and one of the major issues in this industry is the choice of tourist routes in urban areas, and there is also a close connection between tourism and wayfinding that neglects this issue. Feeling bad and avoiding the presence of tourists in the urban space. The aim of this study is to investigate the level of tourists' satisfaction with wayfinding in urban spaces with the research method is practical in terms of purpose and is based on quantitative method in data analysis . In order to collect data from field observations, questionnaire and visit is used. The sampling method was calculated using the Cochran formula with respect to the population and the questionnaires were completed among the 357 tourists. Data analysis was performed to evaluate tourists' satisfaction with the wayfinding process after data collection. Data were analyzed using one-way ANOVA, dependent t-test, Kolmogorov-Smirnov hypothesis test and prioritization of indices and significance level of indices using Duncan test. The results indicate that the attractiveness of the route in the first priority, the feeling of the people in the route in the second priority and the wayfinding tools in the third priority are important in the satisfaction of the tourists. These factors lead to a longer presence and experience of tourists in the environment, as well as the psychological monitoring of tourists in the area of social surveillance, people's presence, facilities and services, and visual pervasiveness.

تبلیغات