آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

شهر تبریز در طول تاریخ با توجه به موقعیت جغرافیایی خود یکی از مراکز جاذب گردشگران اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فراغتی و ...، چه در حوزه داخلی و خارجی بوده است. به همین منظور، توجه به زیرساخت های اقامتی یکی از ضرورت های توسعه گردشگری در این شهر است. باوجود نقش محوری ای که موقعیت مکانی هتل ها در چشم اندازهای شهری و  نیز ساخت گردشگری شهری مدرن دارند، این بخش هم در مطالعات شهری و هم در مطالعات گردشگری کمتر موردتحقیق پژوهشگران قرارگرفته است. به همین منظور در این مقاله به صورت کاربردی، با روش توصیفی- تحلیلی در قالب مدل تلفیقی AHP و GIS به تحلیل فضایی و مکان یابی هتل های شهر تبریز پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان داده است، الگوی فضایی منطقه بندی از مکان های مناسب و سازگار هتل های شهر تبریز در نزدیکی مقاصد گردشگری در مجاورت هسته اصلی شهر است. که این الگو، در ادامه این روند بافاصله گرفتن از مرکز شهر به علت تراکم بیشتر کاربری های ناسازگار در مناطق دورتر، کاهش میابد.

Spatial Analysis and Locating Hotels in Urban Structure (Case Study: Tabriz City)

Tabriz city due to its geographical location has historically been one of the most attractive places for tourists in the field of economic, social, cultural, leisure, etc., both in the internal and external domain. For this reason, attention to residential infrastructures is one of the most important necessities of tourism development in the city. Despite the central role of the hotel's location in urban landscapes as well as the structure of modern urban tourism, this area has been less studied by both researchers in both urban studies and tourism studies. For this purpose, in this paper, applied and descriptive analytical method in the form of AHP and GIS compilation model has been applied to spatial analysis and location of hotels in Tabriz city. The results of research have shown that the zoning spatial pattern of suitable and appropriate places for hotels in Tabriz is close to the main tourist attractions of the city which this pattern followed by this trend is further reduced by the distance from the city center due to the increased density of incompatible land-uses in distant regions.

تبلیغات