آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

فضاهای فرهنگی-اجتماعی در تعاملات اجتماعی و ارتقاء فرهنگ شهروندی نقش مؤثری دارد. لذا توجه به کیفیت فضاهای فرهنگی- اجتماعی شهر در راستای دستیابی به توسعه فرهنگی با توجه به دارا بودن وجهه اجتماعی- فرهنگی و تقویت روح اجتماعی شده و شهرگرایی ضرورتی اساسی است. از این رو ارتقاء کیفی این دسته فضاها بیش از سایر انواع فضاها موجب ایجاد جامعه شهری سالم و شکوفا خواهد شد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی شاخص های کیفیتِ فضاهای فرهنگی-اجتماعی کلانشهر اصفهان است. روش این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری پژوهش را 75 نفر از مدیران و متخصصان در زمینه مزبور را شامل می شود که با استفاده از پرسشنامه شاخص ها شناسایی و امتیاز بندی شده است. با استفاده از روش تحلیل عاملی، 4 عامل مؤثر مشخص گردید که این عوامل جمعاً 18/91 درصد از واریانس را تبیین و محاسبه می نمایند. نتایج مستخرج از این تحلیل نشان می دهد که عامل کالبدی با درصد واریانس44/65 اولویت اصلی و عملکرد اجتماعی با 33/12 درصد از واریانس، اقتصادی با 37/8 و زیست محیطی با میانگین وزنی 02/5 درصد از واریانس به ترتیب تأثیر گذارترین عوامل بر کیفیت فضاهای فرهنگی می باشد. 

Identifing and assessing the socio-cultural spaces (Case Study: Isfahan Metropolis

Socio-cultural spaces in social interaction and promotion of an effective citizenship. Therefore, socio-cultural spaces of the city in order to achieve the development of culture as having a reputation Strengthening socio-cultural and social spirit and urbanism is a necessity.Therefore, improving the quality of this category of spaces over other types of spaces to create healthy urban and community will flourish. The aim of the research is to identify and assess the socio-cultural spaces of the metropolis. The research is based on practical purpose and is based on cross-sectional nature. The sample included 75 executives and experts in the field shall be Using Index has been identified and ratings. Using factor analysis, four factors were identified that a total of 91/18% of the variance, and is calculated. The results obtained from this analysis show that physical factor with the percentage of variance 65/44 Main priorities and social performance 12/33% of the variance, Economic and environmental 8/37& 5/02 percent of the variance-weighted average Were the most influential factors is the quality of cultural spaces.

تبلیغات