آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

FAR عبارت است از نسبت کل سطح زیر بنای ساختمان به سطح قطعه زمینی که ساختمان در آن واقع شده است. امروزه بدلیل کمبود منابع و برای کاهش هزینه های توسعه شهری و ارائه خدمات مطلوب تر و در عین حال اقتصادی تر توجه به متراکم شدن جمعیت افزایش یافته است و افزایش تراکم ساختمانی یکی از ابزارهای آن می باشد. اما به لحاظ عملی بدلیل نداشتن طرح و برنامه مدون و جامع و ضعف سیستم و ضعف متولیان برنامه ریزی آنچه اتفاق افتاده است سیاست افزایش FAR نه بر مبنای ظرفیتهای پذیرش اجزا سیستم شهری که بر مبنای تقاضا و بدون رعایت آستانه های مربوطه بوده است. روش مورد استفاده تحقیق بر اساس ماهیت آن توصیفی- تحلیلی است و هدف آن بررسی و تحلیل تراکم ساختمانی (FAR) در محله های شهری بر اساس روش LUI می باشد. در این روش برای برآورد FAR شاخص هایی نظیر، حداکثر سطح زیربنا برحسب فوت مربع (FA)، ضرایب حداقل میزان فضای باز (OS)، و ... بهره گرفته می شود. چنانچه شدت استفاده از زمین بیشتر یا کمتر از محدوده ذکر شده باشد، احتمالاً به توسعه بیش از حد (over develop)، یا توسعه کمتر از اندازه کافی (under develop) در اراضی مورد نظر خواهد انجامید. محدوده مورد مطالعه تحقیق، محله گلباد شهر تبریز می باشد. نتیجه بررسی این سیستم در محله گلباد شهر تبریز نشان دهنده کمبودهای اساسی در فضاهایی از قبیل فضای باز (OS)، فضای باز مفید (LS) و فضای تفریحی (RS) و همچنین تعداد پارکینگ کل برای هر واحد مسکونی (TC) می باشد. همچنین امر امکان افزایش تعداد واحد مسکونی در هر جریب با توجه به مساحت محله و اندازه واحدهای مسکونی به دلیل پائین بودن آن نسبت به استاندارد به شرط تامین فضاهای مورد نیاز این سیستم وجود دارد.

Analyzing the building density (FAR) in urban neighborhoods with LUI (A case study of Golbad, Tabriz)

 Building density commonly referred to as floor area ratio (FAR), is defined as the ratio between the total amount of gross floor area of a building and the area of the parcel upon which the building is located on. Research methodology employed is descriptive - analytic. And its goal is the Analysis of Building Density (FAR), in urban neighborhoods with LUI in neighborhood of Golbad in Tabriz. The LUI method relates the number of living units by floor area to recommended amount of site area according to their location and the type and size of housing. It includes useful guidance material as to needed parking space, recreation space, livability space, etc., as related to floor area. The correlation of these elements shows, for each LUI number, the maximum square foot amount of floor area(FA) and the minimum ratios of open space(OS), livability space(LS), and recreation space(RS),for each square foot of site or land area(LA). Also indicated are the minimum numbers of occupant car (OC), and total car (TC), parking spaces per living unit. The LUI number assigned for development of site is determined by the average living unit size and the number of living units for the site that are agreed to by the developer, the local authority, and HUD. It should provide an intensity of development that is appropriate to the characteristic of the sit and its location in the community. The land use intensity range indicated for each building type is the range that has proved to be the most favorable for that building type. Intensities higher or lower than the range indicated tend to over- or under develop a property. The intensity for building type alone on a property or in a group mixed with groups or individual specimens of other building types should usually be within the range indicated. The results of the survey shows that the number of land use intensity and floor area ratio (FAR) in Neighborhood of Golbad neighborhood (Tabriz) are (LUI) 6/4 and 1/06 respectively. For this LUI, the favorable building is 4 story apartments. whilst, the most of the current buildings belong to two story. These land use intensity ranges were lower than the range of development. Also, several lacks are observed in many aspects of LUI such as open space (OS), parking space (PS), recreation space (RS), livability space (LS), number of occupant car (OC), and total car (TC). Therefore, with consideration of the number of LUI, there is still feasibility to increase the number of housing units in per acre.

تبلیغات