آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

امروزه بافت های فرسوده شهری در اغلب شهرهای کشور به عنوان مساله ای مهم، مورد توجه اکثر برنامه ریزان شهری قرار گرفته است. یکی از راهکارهای عملی در جهت ساماندهی فضایی مطلوب این بافت ها، شناخت قابلیت ها و پتانسیل های موجود آنها در راستای استفاده ی بهینه و شناخت نارسایی های موجود می باشد، عوامل منفی و نامطلوبیت هایی که این بخش از شهر بر فضای شهری وارد نموده، نظم و سازمان ف ضایی شهر را برهم زند و فرایند زوال آنها را تسریع می کند. این امر ضرورت برنامه ریزی راهبردی در این بافت را در جهت دستیابی توسعه ی پایدار آشکار می سازد. با توجه پیشینه ی تاریخی شهر یزد، برخی از محلات آن دارای بافت فرسوده بوده، که در پژوهش حاضر به ارزیابی و تحلیل پتانسیل و نارسایی های بافت فرسوده محله ی سلمان فارسی پرداخته می شود. هدف اصلی این پژوهش، شناخت ویژگی های کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی این محله می باشد که پس از بررسی وضع موجود محله، در جهت برنامه ریزی و ساماندهی بافت آن گام برداشته می شود. نوع پژوهش حاضر از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روش کتابخانه ای جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از مدل  SWOTو نرم افزار ARC GIS  مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشانگر این است که جمعیت محله سلمان فارسی بین سال های 1375- 1385 با نرخ رشد 9/0- از 6589 به 5998 نفر کاهش پیدا کرده است. این کاهش جمعیت ناشی از انتقال جمعیت به محلات جدیدتر می باشد. در نتایج آخرین سرشماری 497 مهاجر خارجی در محله زندگی می کنند، که نتایج آن حاکی از تغییرات اجتماعی در این محله می باشد. پدیده مهاجرت در این بافت ها بویژه مهاجرت افراد بدون حس تعلق باعث نارسایی هایی در ساختار کالبدی محله شده است. نتایج نهایی تحلیل سوات نشانگر این است که نقاط ضعف در محله با 11/3، بیشترین امتیاز و نقاط تهدید با 93/2 با کمترین امتیاز قرار دارند. رویکرد نهایی در این تحقیق رویکرد رشد و شناخت می باشد که در نهایت با توجه به نوع استراتژی راهکارهایی جهت تجدید حیات در بافت این محله ارائه شده است.

Assessment of Revitalization town old texture With regard to sustainable development (Yazd city)

Today, the worn urban tissue as an important issue in most cities of Iran, has been considered by many urban planners. One of the practical solutions for favorable organizing spatial organization of this tissues is recognizing the present capabilities and potentials in order to optimizing the use and recognition of present problems which  this urban tissue enters into urban space, and it disturbs regulation and spatial organization of a city and accelerate declining process of  them.. This reveals the necessity of strategic planning in the tissues in order to achieving to sustainable development. This study according to historical background of Yazd assesses the potential and problems of worn neighborhood of Salman Farsi.  The Main aim of this study is to understand the characteristics of the physical, economic, social and environmental of these areas, thatafter reviewing the current situation of the neighborhood, planning and organization of them was performed. The method of analysis in this research has been both qualitative and quantitative. Regarding the research identity, the method is analytical and descriptive.. Data collected using the library method. Analyzing of data was performed using SWOT model ARC GIS software. The results indicated that the local population between the years of 1375 to 1385 has declined from 6589 to 5998 with a growth rate 0.9-. This reduction of the population is due to the transferring of population to the newer neighborhoods.  the latest results of census shows the number of  foreign immigrants is about  497 in this neighborhood, Which the result is indicative of social change at this stage. In this tissuethe phenomenon of migration, particularly migration of people without a sense of belonging, caused to some physical and structural. The final results of SWOT analysis indicates that the weaknesses in the neighborhood with score of 3.11 is the highest and the lowest score  is for threates by 2.93. Final approach in this study is a developmental and understanding approach, which proposed  regarding to the strategies type, recommended  regeneration strategies for revitalization of the neighborhood.

تبلیغات