آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

آموزش زبان خارجی بخش اصلی سیستم آموزشی همه کشورهای جهان به ویژه در عصر ارتباطات است. شکی نیست که زبان انگلیسی در دهکده جهانی، زبان میانجی [1] است. به دلیل درک نقش و اهمیت زبانهای خارجی در زمینه دفاع و همکاری نظامی با سایرکشورهای جهان، این پژوهش به بررسی وضعیت آموزش زبان انگلیسی 4 (ELT) در دانشگاه های نظامی می پردازد. بدین منظور، 12 نفر از فرماندهان ارشد ارتش ج.ا. ایران با مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا آشنا با مسائل آموزشی، مقدورات، محدودیت ها موانع و چالش های موجود و فراروی دانشگاه های نظامی در یک مصاحبه نیمه ساختار یافته به سؤالاتی در مورد وضعیت، نقش، اهمیت و ضرورت آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه های نظامی ایران و اقداماتی که می بایستی از جانب فرماندهان ارشد در خصوص بهبود، توسعه و ارتقاء کیفیت آموزش زبان انگلیسی در این دانشگاه ها صورت گیرد پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده های کیفی بدست آمده از مصاحبه ها براساس"تحلیل محتوا 5 " نشان داد وضعیت برنامه آموزش زبان در دانشگاه های نظامی در برخی جنبه ها نسبتاً موفق است ولی تا رسیدن به وضعیت مطلوب هنوز فاصله دارد و برای استاندرسازی و بهبود کیفیت آموزش مبتنی بر سیاست گذاری های کلان آموزشی نیاز به توسعه برنامه ای راهبردی، منسجم و هدفدار و فراهم نمودن مجموعه ای از شرایط است. شش مقوله ی استخراج شده عبارتند از زبان ارتباطات حرفه ای، زبان میانجی نظامی، توانش بین فرهنگی نظامی، فعالیت های همکوشانه، سیاست گذاری آموزش زبان انگلیسی در نیروهای مسلح، و بهبود کیفیت آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه نظامی که هر کدام با توجه به نظریات مطرح در آموزش زبان بحث و بررسی شدند  

Status, Necessity and Application of English Language Teaching in the Iranian Military Setting: Senior Commanders’ Perspectives in Focus

Foreign language teaching is a main part of the educational system in all countries around the world, especially in the era of communication. There is no doubt that English is a lingua franca in the global village. Because of understanding the role and importance of foreign languages in field of defense and military cooperation with other countries of the world, this study investigates the status of English language teaching (ELT) in Iranian military universities. To this end, 12 senior commanders of the Iranian Armed Forces holding master's or doctoral degrees familiar with educational issues, missions, possibilities, limitations, barriers and the existing and future challenges in military universities participated in a semi-structured interview and responded to questions about the status, role, importance, and necessity of teaching English in the Iranian military universities and the measures should be taken by senior commanders regarding the improvement and development of English language teaching and promoting its quality in these universities. Analysis of qualitative data based on "content thematic analysis" indicated that the status of language teaching program in the Iranian military universities is relatively successful in some aspects but they are still far from the desired situation and requires reviewing and providing a set of conditions. Six categories as English Language for Professional Communication, English as an International Language in Military Contexts, English as a Military Lingua Franca, Military Cross-cultural Competence, English Language Training Policy in Military, and English Language Education Quality in Military were extracted from the interviews and discussed and investigated.

تبلیغات