آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی برنامه درسی آموزش شیمی برای توسعه پایدار در دوره دوم متوسطه است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت از نوع پژوهش های ترکیبی، از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی، از نظر هدف در زمره پژوهش های توسعه ای است. جامعه آماری در این تحقیق عبارت بودنداز: کتاب های شیمی درسی دوره متوسطه، برنامه های درسی، اسناد مربوط به آموزش شیمی برای توسعه پایدار و اسناد جهانی. در بخش کیفی با روش تطبیقی و به کمک الگوی بردی برنامه درسی کشورهای مختلف (آمریکا، استرالیا، انگلستان، نیجریه، چین، کانادا، فنلاند، برزیل و ایران) را بررسی کرده است. تحقیق حاضر سعی می کند، عناصر اصلی برنامه درسی از جمله منطق، هدف، محتوا، روش های یاددهی- یادگیری و شیوه های ارزشیابی آموزش شیمی برای پایداری را در کشورهای مورد مطالعه بررسی کند. از نتایج بدست آمده برنامه درسی جهت آموزش شیمی برای توسعه پایدار پیشنهاد شد. در بخش کمی به منظور اطلاع از اعتبار الگوی طراحی شده از نظر متخصصان از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد.

Designing a Model in Chemistry Education for Sustainable Development in the Secondary School Curriculum

The current research aims to design a model of chemistry education for sustainable development in the curriculum of in the secondary, by using the views of experts and experts related to the subject. In terms of nature, the current research is a type of mixed research, in terms of the degree of control of variables, it is non-experimental, and in terms of its purpose, it is among developmental research. The statistical population in this research included: high school chemistry textbooks, curricula, documents related to chemistry education for sustainable development and global documents. In the qualitative part, the study of the curricula of different countries (America, Australia, England, Canada, Hong Kong, Finland, Nigeria, Brazil and Iran) on the one hand and the descriptive-analytical method on the other hand led to the identification of the main elements of the curriculum, including Logic, purpose, content, teaching-learning methods and evaluation methods, components and recognition of appropriate curriculum characteristics for chemistry education for sustainable development. Finally, using the findings of the research, a model in chemistry education for sustainable development was developed in the curriculum of current chemistry textbooks. The quantitative results obtained indicate the validity of the designed curriculum .

تبلیغات