آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی و عزت نفس در رابطه بین سبک های تفکر و اضطراب امتحان دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی بود. تمامی دانش آموزان دختر پایه یازدهم دوره متوسطه دوم تبریز که در سال تحصیلی 99-1398 به تحصیل مشغول بودند، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد مطالعه 430 دانش آموز بود که به روش خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های اضطراب امتحان ابولقاسمی و همکاران (1388)، خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران (2000)، سبک تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) و مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1965) بودند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد روابط مستقیم روابط مستقیم خودکارآمدی، عزت نفس و سبک تفکر آزاداندیش، اجرایی، برون نگر و جزئی نگر بر اضطراب امتحان دانش آموزان معنادار است (05 / 0>P). سبک های تفکر تفکر اجرایی، آزاداندیش، برون نگر و کلی نگر با میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی، بر اضطراب امتحان دانش آموزان اثر غیر مستقیم دارند (05 / 0>P). سبک تفکر اجرایی، جزئی نگر، قانون گذار و کلی نگر با میانجی گری عزت نفس، بر اضطراب امتحان دانش آموزان اثر غیر مستقیم دارند (05 / 0>P). مدل پژوهش دارای برازش بوده و تأیید شد. نتایج پژوهش روابط مستقیم و غیر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی، عزت نفس و سبک های تفکر را با اضطراب امتحان دانش آموزان تأیید کرد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر معلمان و مشاوران مدارس می توانند با ارتقای خودکارآمدی تحصیلی و تقویت سبک های تفکر انتزاعی، عینی اضطراب امتحان دانش آموزان را کاهش دهند.

The Mediating Role of Academic Self-Efficacy and Self-Esteem in the Relationship between Thinking Styles and girl Students' Test Anxiety

The present study aims to investigate the mediating role. Academic self-efficacy and self-esteem were assessed in the relationship between learning styles and students' test anxiety. The research method was correlation. All the female students of the 11th grade of the second secondary school of Tabriz who were studying in the academic year of 2019-2020, formed the statistical population of the present study. The study sample consisted of 430 students who were selected by cluster sampling method. Data collection tools were Abolghasemi et al. (1996) test anxiety questionnaires, Midgley et al (2000), Kolb learning style (1985) and Rosenberg self-esteem scale (1965). They were. Data analyze with structural model method were used at a significance level of 5%. The results showed that the direct relationships between self-efficacy, self-esteem and free-thinking, executive, extroverted and partial thinking style are significant on students' test anxiety (p<0.05). Thinking styles Executive, free-thinking, extroverted and holistic thinking mediated by academic self-efficacy have an indirect effect on students' test anxiety (p<0.05). Executive, partial, legislative and holistic thinking mediated by self-esteem have an indirect effect on students' test anxiety (p <0.05). The results of the study confirmed the direct and indirect relationships between academic self-efficacy, self-esteem and thinking styles with students' test anxiety. Teachers and school counselors can reduce students' test anxiety by promoting academic self-efficacy and strengthening experimental, abstract, and objective thinking styles.

تبلیغات