طراحی الگوی مشغولیت تحصیلی: اعتباریابی به روش ترکیبی
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی مشغولیت تحصیلی با رویکرد ترکیبی (کیفی-کمی) است. در بخش کیفی، از راهبرد نظریه داده بنیاد کلاسیک استفاده شد، جامعه آماری پژوهش کارشناسان حوزه آموزش و پرورش بودند. ابتدا نمونه 21 نفره از این جامعه آماری با روش نمونه گیری نظری انتخاب شدند. داده ها با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. یافته های پژوهش منجر به طراحی الگوی عناصر مشغولیت تحصیلی شد. برای غربال مهم ترین شاخص های شناسایی شده، در بخش کمی از تکنیک دلفی فازی استفاده شد. جامعه آماری این بخش خبرگان آموزش و پرورش و روان شناسی بودند که نمونه 18 نفره از آن به روش گلوله برفی گزینش شدند، در این مرحله پرسشنامه ای بر پایه الگوی عناصر مشغولیت تحصیلی طراحی شد و خبرگان آن را تکمیل کردند و بدین گونه داده های بخش کمی به دست آمد و با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تجزیه و تحلیل شد. نتایج هشت عامل مؤثر بر مشغولیت تحصیلی دانش آموزان را نشان داد که به ترتیب، عبارت اند از انگیزه تحصیلی، تلاش و مسئولیت پذیری دانش آموز، اعتمادبه نفس دانش آموز، هدف و برنامه ریزی تحصیلی، خودنظم جویی تحصیلی، خودآگاهی، راهبردهای مطالعه و یادگیری گروهی.Design the Training Pattern Academic Engagement: Validate with Mixed Method
The purpose of this study is to design and validate an educational model with a combination (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the Grounded theory strategy was used, The statistical population was researchers in the field of education. First, a sample of 21 people from this statistical comprehensive were selected by theoretical sampling method. Data were collected by semi-structured interview method. Research in MAXQDA software has become a model for combining educational equipment. Fuzzy Delphi technique was used in a small part to screen the most important identified indicators. The statistical population of this section was education experts, from which 18 people were selected by snowball method. At this stage, a questionnaire was designed based on the pattern of educational activity elements and the experts completed it, thus obtaining quantitative data. It was analyzed by exploratory and confirmatory factor analysis approach by SPSS and Lisrel software. The results showed eight factors affecting students' academic engagement, which include academic motivation, student effort and responsibility, student confidence, purpose and academic planning, academic self-regulation, self-awareness, study strategies, and group learning.