آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و تعیین ویژگی های روانسنجی (اعتبار و روایی ) پرسشنامه طرحواره های اولیه یانگ (نسخه سوم فرم کوتاه، 2005) در جامعه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب درسال تحصیلی 98-99 انجام شد. به دلیل محدودیتهای ناشی از همه گیری کرونا نمونه آماری (مرد170 زن 341) به صورت داوطلبانه و از طریق گروه های مجازی دانشجویان بدست آمد. اعتبار پرسشنامه با روش همسانی درونی، روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی، وهنجار پرسشنامه با استفاده از نرم درصدی مشخص شد.تحلیل یافته ها نشان داد پرسشنامه به غیر از حوزه دگرجهت مندی که اعتبار متوسط (67/0) داشت، در بقیه حوزه ها مطلوب (بالاتراز 70/0) است. همچنین باحذف برخی گویه ها پرسشنامه از روایی کافی (بالاتراز 30/0) برخوردار بود. توزیع نمرات درصدی بدست آمده در حوزه های طرد، دگرجهت مندی، گوش به زنگی و مرزهای مختل در حد قابل قبول طبیعی است اما در حوزه خودگردانی چولگی به راست وجود دارد. کلیدواژه ها :طرحواره های ناسازگار اولیه، پرسشنامه طرحواره یانگ، هنجاریابی و تحلیل عاملی تاییدی

Standardization of Young’s Maladaptive Schema Questionnaire in Students of Tehran

The aim of this study was to standardize and determine the psychometric properties (validity and reliability) of the Yang Early Schematic Questionnaire (Third Edition Short Form, 2005) in the student community of Islamic Azad University, South Tehran Branch in the academic year 2019-2020. 511male and female students of the Islamic azad University,Tehran -South Branch, who were members of virtual network( male 170 and female 341), formed the statistical population of this study. Yang answered 90 questionnaire from Yangs early maladaptive schemes. The validity of the questionnaire was determined by internalconsistency medthod construct validity was confirmed by confirmed factor analysis and the norm of the questionnaire was determined by using soft percentage.0/70. Also according to the presented results, it can be said that the maladaptive schemas questionnaire (third edition), ( with the omission of question 11, 90, 69, 67, 48, 22, 15) had sufficient validity of in struments in the study population and the questionnaire is modifled. As a result, by removing some items, the questionnaire had sufficent validity (above 0.30). The distribution of the percentage scores obtained in the areas of exclusion, heterogeneity, deafness, and disturbed boundaries is reasonably normal, but in the areas of self-government there is skewness to the right .Keywords: Primary maladaptive schemas, Young Schematic Questionnaire, Normativeness ,Confirmatory Factor Analysis

تبلیغات