شناسایی عوامل نهادی موثر بر بهره برداری از فرصت های کارآفرینی در صنعت گردشگری با محوریت گردشگری ورزشی ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بررسی عوامل نهادی، یکی از روش های استراتژیک بهرهمندی از فرصتهای کارآفرینی صنعت گردشگری ورزشی میباشد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل نهادی موثر بر بهره برداری از فرصت های کارآفرینی در صنعت گردشگری با محوریت گردشگری ورزشی ایران می باشد.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهش های کیفی می باشد که از روش سیستماتیک داده بنیاد و رویکرد گلیزری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.مصاحبه روش اصلی جمع آوری اطلاعات در این پژوهش بود که به صورت هدفمند با 25 نفر از صاحب-نظران، مصاحبه شد. سوالات مصاحبه پیرامون ابعاد تنظیمی قانونی اداری، هنجاری فرهنگی، شناختی آموزشی و هدایت گر حمایتی که بر روی بهره برداری از فرصت های کارآفرینی موثر هستند، تنظیم گردید. همزمان با جمع آوری داده ها و انجام مصاحبه ها، کار تحلیل داد ه ها نیز انجام گرفت. بر اساس نتایج پژوهش در نهایت 74 شاخص از عوامل موثر بر بهره برداری از فرصت های کارآفرینی گردشگری ورزشی در ایران شناسایی شدند که پس انجام مراحل کدگذاری این شاخص ها در 11 عامل محوری طبقه بندی شدند که از این میان 4 بعد نهایی پدید آمد. با توجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که برای بهره برداری از فرصت های کارآفرینی در صنعت گردشگری ورزشی باید از عوامل نهادی شناسایی شده با همگرایی بیشتری استفاده نمود.Identifying institutional factors affecting the exploitation of entrepreneurship opportunities in the tourism industry with a focus on sports tourism in Iran
Investigating institutional factors is one of the strategic ways to take advantage of entrepreneurial opportunities in the sports tourism industry.The purpose of this study is to identify the institutional factors affecting the exploitation of entrepreneurial opportunities in the tourism industry with a focus on sports tourism in Iran. The present research is applied in terms of purpose and is a qualitative research in which the systematic data method and Glaser approach were used to analyze the data.Interview was the main method of data collection in this study, which was purposefully interviewed with 25 experts. Interview questions were regulated on the regulatory-legal-administrative, normative-cultural, cognitive-educational and guidance-support dimensions that affect the exploitation of entrepreneurial opportunities. At the same time as collecting data and conducting interviews, data analysis was performed.Based on the results of the research, finally 74 indicators of factors affecting the use of entrepreneurial opportunities for sports tourism in Iran were identified, which after coding these indicators were classified into 11 central factors, of which 4 final dimensions emerged.According to the research findings, it can be concluded that in order to take advantage of entrepreneurial opportunities in the sports tourism industry, the identified institutional factors should be used with greater convergence.