آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۸

چکیده

متن

جامعه‏شناسی‏فرهنگ به ویراستاری دیانا کرانی اولین کتاب از سلسله کتب منتشره انتشارات بلاک ول در موضوع جامعه‏شناسی فرهنگ می‏باشد که به دست مجمع جامعه‏شناسان امریکا فراهم آمده است.
هدف اصلی کتاب پوشش دادن به تمام حوزه‏های جامعه‏شناسی فرهنگ نیست، چرا که این کار عملا دشوار و نیاز به چاپ چندین جلد کتاب دارد؛ در این کتاب سعی شده اصول و حوزه‏های اولیه این عنوان پژوهشی طرح گردند تا امکان بررسی دقیق‏تر آن در مجلدات دیگر این مجموعه فراهم آید.
 همسو با هدف فوق ویراستار اقدام به عرضه یازده مقاله پژوهشی در حوزه فرهنگ کرده است که عبارتند از:
      1.         مقدمه: "برخورد جامعه‏شناسی فرهنگ با جامعه‏شناسی به‏مثابه یک شاخه علمی"؛ به قلم دیانا کرانی
      2.         فرهنگ و همگرایی جوامع ملی"؛ به قلم میشل اس شودسون
      3.         پلورالیسم فرهنگی در بستر تاریخ جامعه‏شناسی:گرایش‏تئوریک‏مختلف"؛ به قلم موراوسکا و اسفون
      4.         گرایش روش‏شناسانه و الگوهای پژوهشی مختلف در حوزه فرهنگ و سیاست"؛ به قلم مابل برزین
      5.         الگوهای فرهنگی ایجاد سازمان"؛ به قلم فرنگ دوبین
      6.         به سوی جامعه‏شناسی مادی انگارانه از فرهنگ"؛ به قلم چاندارا موکرجی
      7.         مطالعات فرهنگی از منظر تولید: کاستیها و قوتها"؛ به قلم ریچارد پترسون
      8.         تولید فرهنگی به مثابه جامعه‏ای در حال تکوین"؛ به قلم دیوید برین
      9.         شکل‏گیری پارادایم تازه‏ای در حوزه مطالعات فرهنگی"؛ به قلم آندرا پرس
     10.       تضادهای روش‏شناسانه در حوزه جامعه‏شناسی فرهنگ"؛ به قلم آنا بولر
     11.       برداشتهای فرهنگی در زمینه انگیزه‏های انسانی و تمایلات آنها در بنای یک تئوری فرهنگی"؛ به قلم استیو درنی
 همان‏گونه که از عناوین مقالات فوق برمی‏آید، مجموعه پیش‏گفته می‏تواند با تبیین ویژگیهای فرهنگ و نشان دادن کارکردهای اجتماعی آن، به آسیب‏شناسی امنیتی جامعه از بعد فرهنگی بپردازد. این گرایش در مقالاتی از قبیل "فرهنگ و همگرایی جوامع ملی" که به بررسی مبانی فرهنگی همگرایی در جهان مبتنی بر ملیت می‏پردازد، یا "پلورالیسم فرهنگی" که به ماهیت تکثرگرایانه فرهنگ اشعار دارد، یا دو مقاله مربوط به "ضرورت توجه به تولید فرهنگی"، بیشتر قابل مشاهده است.
این چنین به نظر می‏رسد که جامعه‏شناسی فرهنگ با دادن تصویری جامعه‏شناختی از فرهنگ، نخستین گام در طریق بررسی عینی فرهنگ در بستر جامعه را برداشته است و مقالات موجود به پژوهشگر امکان آن را می‏دهد تا از نظر محتوایی و مصداقی به کارکردهای منفی و مثبت فرهنگها و خرده فرهنگها در درون جامعه پی ببرد.

تبلیغات