معرفی کتاب
آرشیو
چکیده
متن
مبانى اندیشه سیاسى در اسلام
«یکى از ثمرات تحول سیاسى در دو قرن اخیر در کشورهاى اسلامى که بیدارى مسلمانان را به دنبال داشت این بود که متفکرین و دانشمندان مسلمان توانستند با بازنگرى در مباحث سنّتى در فقه و تفسیر و کلام، اندیشههاى سیاسى اسلام را از نو مورد بحث و بررسى قرار دهند. و مبانى این اندیشه را به قلمرو علوم سیاسى وارد سازند. تحول جدید در بازنگرى اندیشههاى سیاسى اسلام، پاى دانشمندان و صاحبنظران غربى در علوم سیاسى را نیز به میان کشید و غربیها با اهداف، انگیزهها و دیدگاههاى مخصوص به خود، و اندیشمندان مسلمانان با روشها و نقطهنظرات و انگیزههاى تقلیدى یا تدافعى و یا محققانه خاصى، در مطبوعات و مراکز علمى و تحقیقاتى به تحلیل مبانى اندیشههاى سیاسى اسلام پرداختند.»
مطلب فوق که در مقدمه کتاب «مبانى اندیشه سیاسى در اسلام» آمده است درواقع به نوعى بیانگر فعالیت موءلف محترم این کتاب نیز مىباشد چرا که این کتاب به نحوى بررسى و بازشناسى مبانى اندیشههاى سیاسى اسلام با توجه به مسائل و مباحث مربوطه در زمان ما مىباشد. این کتاب علاوه بر آنکه به کار محققان مىآید براى دانشجویان رشتههاى علوم سیاسى و علاقهمندان به این مباحث نیز مىتواند بعنوان یک متن درسى یا منبع علمى مورد استفاد قرار گیرد. کتاب فوق در قطع وزیرى و در حجمى بیش از سیصد و پنجاه صفحه توسط استاد عباسعلى عمید زنجانى نگارش یافته است و داراى یک مقدمه و هشت فصل مىباشد که فصل هشتم، نتیجهگیرى مباحث پیشین است. عناوین فصول هشتگانه به ترتیب عبارتند از:
فصل اول: کلیّات ـ فصل دوم: دین و سیاست ـ فصل سوم: سیرى در اندیشهههاى متفکرین غرب و نهضتهاى انبیاء ـ فصل چهارم: فلسفه سیاسى اسلام ـ فصل پنجم: اندیشه سیاسى در متون اسلام فصل ششم: قدرت سیاسى و توسعه ـ فصل هفتم: مسائل حقوقى بشر در اندیشه سیاسى اسلام ـ فصل هشتم: نتیجهگیرى.
«فلسفه دین» یا «سلسله مباحثى در قلمروشناسى رسالت و هدایت دین»
از جمله مباحث جدّى و مهمى که در گذشته به انحاء مختلف مطرح شده است و امروزه با شدت و قوّت بیشترى به آن پرداخته مىشود این است که حوزه فعالیت دین در کجا و تا کجا است؟ این سوءال براى تمامى پیروان ادیان (مسیحى ـ زرتشتى ـ یهودى) مطرح بوده و هست و براى معتقدین به دین اسلام نیز چنین مىباشد.
کتاب فلسفه دین که ـ بنابر آنچه در پیشگفتار آن آمده ـ قرار است در دو دفتر منتشر شود، درواقع کاوشى اجمالى است در شناسایى حوزه فعالیت دین شریف اسلام.
دفتر نخست فلسفه دین در قطع رقعى و در دویست و ده صفحه و با قیمت 450 تومان متشکل از یک پیشگفتار و یک مقدمه و سه فصل است.
پیشگفتار گزارشى است از محورهاى مباحث اصلى کتاب، و مقدمه مبسوط این دفتر در پى منقّحکردن شاکله، جایگاه و روشهاى تبیین حوزه قلمرو فعالیت دین است. پس از آن فصل اول با عنوان «علت نیاز به دین» بحث فشردهاى در باب وجه نیاز آدمیان به دین دارد و فصول دوم و سوم این دفتر در مقام تحدید و تعیین اجمالى قلمرو فقه ـ بعنوان یکى از قلمروهاى فعالیت دین ـ مىباشند. که در واقع به نوعى بیان فلسفه فقه و بیان فلسفه علم فقه مىباشد.
این کتاب که از جمله اولین آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى است با پیشگفتار حجةالاسلام آقاى صادقى رشاد ریاست پژوهشگاه، و به قلم علامه گرانقدر استاد محمدتقى جعفرى و با مقدمه آقاى محمدرضا اسدى نگارش یافته است. طرح و نقد و بررسى مباحثى از قبیل «تبیین قلمرو هدایت دین» از نیازهاى جدّى انسان عصر حاضر، عموماً و از نیازهاى حیاتى جوامع اسلامى، خصوصاً مىباشد. دقّت و تأمل وافر در انجام این مهم و رفع این نیاز برعهده عالمان و محققان دینى است که وظیفه نشر و تفسیر و تبلیغ دین را بر دوش دارند. به امید آنکه هر چه زودتر کتاب دوم این مجموعه و کتابهاى دیگرى از این دست، در مسیر پاسخگویى به عطش علمى و دینى موءمنین این روزگار در دسترس مشتاقان و طالبان آن قرار گیرد.
کتاب نقد - ناشر: موسسه فرهنگى اندیشه
سکولاریزم، که براى آن معادلهاى مختلفى در فارسى همچون، دنیوىشدن دین، عرفىشدن دین و جدایى دین از سیاست ساخته شده است، از آن دسته عناوینى است که هنوز مفهوم و ماهیت آن فىحدّنفسه و همچنین در رابطه با دین و جامعه اسلامى ما، وضوح و روشنى نیافته است. در میان این ابهام و اجمال ماهیت و معناى سکولاریزم، هر کسى تفسیرى از آن عرضه مىکند و به نوعى به بیان نسبت آن با دین مىپردازد. در جهان اسلام، این عنوان بطورخاصى اولین بار در جهان عرب اسلامى مورد تحلیل و بررسى قرار گرفته است و پس از آن چند سالى است که در ایران اسلامى مورد بحث و تحلیل و نقادى علمى واقع شده است و هنوز به فراوانى جاى طرح و نقد و بررسى آن احساس مىشود. اولین کتاب «نقد» با عنوان «سکولاریزم» که از سوى موءسسه فرهنگى اندیشه انتشار یافته حاوى هفت مقاله از نویسندگان مختلف است. این مقالات به نقّادى و بررسى تفسیرهاى مختلفى که از این عنوان در جامعه اسلامى ما شده است، مىپردازد.
بهجایگاه کتابنقد «سکولاریزم»ازدو جهتشکلى و
محتوایى مىتوان اشاره نمود. از جهت شکلى، مىباید گفت، انتشار سلسله کتبى با عنوان اصلى «کتاب نقد» از آنگونه اقداماتى است که جاى آن در فضاى علمى ـ دینى ما خالى است و وجود کتابهایى از این قبیل در هر جامعه علمى و علمپسندى، از ضروریات دوام حیات علمى آن مىباشد.
با اینکه مسئله نقد و نقّادى علمى و غیرعلمى در جامعه ما از رونق و رواج برخوردار بوده و هست و مقالات نقدى در موضوعات مختلف در نشریات متنوع به نگارش درمىآید اما چه پسندیده است که انواع «کتابهاى نقد» در علوم مختلف طبیعى و انسانى و دینى و امثالهم پدید آید. حُسن بوجودآمدن کتابهاى نقد با حفظ ضوابط علمى و ادبى و اخلاقى آن است که به طالبین آگاهشدن از نقدهاى مختلف در یک موضوع کمک مىکند که بطور یکجا و متمرکز به مقالات نقدى دسترسى پیدا کنند. اولین کتاب نقد با عنوان «سکولاریزم»» اگر توفیق یابد که به صورت سلسله در موضوعات مختلف منتشر شود، حداقل این دو اثر مذکور را به همراه خواهد داشت. فوائد دیگرى بر وجود این کتب نقد مترتب مىشود که قصد احصاء آنها در اینجا نیست.
اما به لحاظ محتوایى، کتاب نقد «سکولاریزم» متشکل از هفت مقاله از نویسندگان مختلف است که عناوین و نویسندگان آن مقالات به ترتیب عبارتند از:
1. پیدایش سکولاریزم ـ دکتر بخشایشى.
2. حق و تکلیف ـ دکتر بهشتى
3. عرف و مصلحت در ترازوى حکومت اسلامى ـ حسن رحیمپور (ازغدى)
4. دلایل پیدایى و پایایى سکولاریزم ـ حجةالاسلام صادقى رشاد.
5. مبانى و لوازم کلامى سکولاریزم ـ دکتر قراملکى.
6. نقد مقاله معنا و مبناى سکولاریزم ـ دکتر نصرى.
7. ناکامىدرتبیینمعناومبناى سکولاریزم ـ دکتر همّتى.
شهریار
در زبان اصطلاحات سیاسى واژهاى بدنامتر از «ماکیاولیسم» وجود ندارد. بنیاد این برداشت رهنمودهایى است که ماکیاولى در کتاب شهریار به کسانى مىدهد که جویاى قدرتند. ماکیاولى نیرنگبازى و فریب را در بازى قدرت، اصل ضرورى و ناگزیر مىشمارد.
کتاب شهریار از کتابهاى مرجع در علم سیاست است که توسط نویسنده و متفکر مشهور ایتالیایى یعنى نیکلو ماکیاولى به رشته تحریر درآمده است این کتاب درواقع نامهاى است که ماکیاولى براى نمایاندن بندگى خویش به پیشگاه لورننتسودى پىیرودیچى تقدیم مىدارد. به گفته خود ماکیاولى این کتاب درباره کردار مردان بزرگ بوده و دستاورد دیرینه وى با کار روزگار و پژوهش پیوسته در آثار روزگار باستان مىباشد.
کتاب شهریار داراى 26 فصل بوده و هر فصل به مسئله خاصى پیرامون کردار شهریار (پادشاه) مىپردازد. این کتاب اول بار در سال 1366 در 142 صفحه و در قطع وزیرى توسط داریوش آشورى ترجمه و چاپ شد و چاپ دوم آن در زمستان 1374 در 179 در قطع رقعى توسط انتشارات پرواز با قیمت 500 تومان به چاپ رسیده است.
پویایى ایمان
پل تیلیخ یکى از برجستهترین متکلّمان مسیحى است که به همراه کارل بارث و رودلف بولتمان از بنیانگذاران الهیات معاصر پروتستان محسوب مىگردد.
او بیش از 30 جلد کتاب و صدها مقاله نوشته است. یکى از کتابهاى مشهور او پویایى ایمان نام دارد. مفهوم ایمان یکى از آن مفاهیم کلیدى است که ذهن تیلیخ را به خویش معطوف ساخته است. در نظر تیلیخ ایمان حالت دلبستگى واپسین است. اصطلاح دلبستگى واپسین در دستگاه اعتقادى تیلیخ از مفاهیم بنیادى بشمار مىآید و بدون تبیین کامل آن اموزه ایمان قابل فهم نخواهد بود. تیلیخ در کتاب پویایى ایمان مباحثى همچون ایمان چیست، ایمان چه چیزى نیست، نمادهاى ایمان، انواع ایمان، حقیقت ایمان و حیات ایمان را مورد تفحّص قرار داده است و تلاش مىکند تا تفسیر و تبیین جدیدى از مفهوم ایمان ارائه دهد. این کتاب با تلاش آقاى حسین نوروزى ترجمه و در بهار 1375 در دوهزار نسخه با قطع وزیرى به قیمت 450 تومان توسط انتشارات حکمت به چاپ رسیده است.
درآمدى بر اسلام
سرکار خانم پرفسور آنمارى شیمل یکى از برجستهترین و منصفترین شرقشناسان و اسلامشناسان مىباشد که مىتوان گفت عمرى را در راه معرفى اسلام بویژه عرفان اسلامى قدم و قلم زده و مورد احترام محافل علمى و دانشگاهى عالم است. درآمدى بر اسلام کتابى است که اخیراً از ایشان با ترجمه آقاى دکتر عبدالرحیم گواهى، توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامى در 313 صفحه و در قطع رقعى به قیمت 630 تومان و سههزار جلد به چاپ رسیده است. این کتاب مقدمهاى است براى معرفى اسلام و مسلمانان به خوانندگان و علاقهمندان مغرب زمین. به نظر مىرسد خانم شیمل این کتاب را بیشتر به منظور رفع شبهاتى که این اواخر خصوصاً پس از پیروزى انقلاب اسلامى و عمدتاً توسط صهیونیستها و عوامل وابسته به آنها علیه اسلام (و به ویژه آنچه خودشان به نام بنیادگرایى اسلامى در ایران خواندهاند) به عمل مىآید نوشته باشد.
در این کتاب خانم شیمل مباحثى همچون حضرت محمد(ص)، گسترش اسلام، قرآن و تعالیم آن، حدیث، شریعت اسلامى، کلام و فلسفه، تشیّع و فرقههاى مرتبط با آن، اسلام عرفانى و سلسلههاى تصوّف و... را مورد بحث قرار داده است.
نظریه برخورد تمدنها
ساموئل هانتینگتون، استاد علوم سیاسى دانشگاه هاروارد، در تابستان 1372، با انتشار مقالهاى در فصلنامه امریکایى فارینافیرز، نظریه جدید «برخورد تمدنها» را مطرح ساخت و آن را چارچوب مفهومى با پارادایم تحلیل رُخدادهاى بینالمللى دوره بعد از جنگ سرد، اعلام نمود در این مقاله، وى از احتمال نزدیکى و یا اتحاد تمدنهاى اسلامى و کنفوسیوسى و برخورد آنها با تمدن غرب سخن گفته و هشدار داده است. طرح نظریه این متفکر با نفوذ، واکنش گستردهاى در محافل علمى و سیاسى جهان به دنبال داشت. هانتینگتون با طرح به موقع نظریه برخورد تمدنها موجب گردید تا اهداف، ابزارها و ارزشهاى موءثر در سیاست بینالملل، مورد بازنگرى قرار گیرد. در فصل اول کتاب حاضر، نظریه برخورد تمدنها به صورت کلّى بررسى مىشود؛ در فصل دوم، اصل نظریه هانتینگتون که شامل مقاله برخورد تمدنها و یک مصاحبه و پاسخ او به منتقدانش است آورده مىشود. در فصل سوم نیز طیف وسیعى از آراى منتقدان این نظریه منعکس مىگردد. کتاب «نظریه برخورد تمدنها» توسط آقاى مجتبى امیرى ترجمه و اول بار در سال 1374 به چاپ سپرده شد و چاپ دوم آن در بهار 1375 با قطع وزیرى بهقیمت 700 تومان در دو هزار نسخه توسط انتشارات وزارت امور خارجه به چاپ رسیده است.
ساخت اجتماعى واقعیت
کتاب «ساخت اجتماعى واقعیت» توسط پیترل. برگر و توماس لوکمان نوشته و با تلاش آقاى فریبرز مجیدى ترجمه شده است و اول بار در سال 1375 به تیراژ سههزار نسخه در قطع وزیرى و 283 صفحه به قیمت 750 تومان توسط شرکت انتشارات علمى و فرهنگى به چاپ رسیده است. این کتاب رساله نظرىِ منظمى درباره جامعهشناسى شناخت است و داراى سه بخش مىباشد. هسته اصلى بحث در بخشهاى دوم و سوم («جامعه به منزله واقعیت عینى» و «جامعه به منزله واقعیت ذهنى») نمایان مىشود اوّلى شامل درک بنیادین ما از مسائل جامعهشناسى شناخت، و دومى کاربرد این درک بر سطح آگاهى ذهنى و در نتیجه، ساختن پلىنظرى براى مسائل روانشناسى اجتماعى است. بخش اول «بنیادهاى شناسایى در زندگى روزمره» شامل چیزى است که شاید بتوان آن را، بر حسب تحلیلى نمود شناسانه از واقعیت زندگانى روزمره، به عنوان پیشدرآمدهایى فلسفى براى ورود به بحث اصلى توصیف کرد.
هیچ انگار تمام عیار
نیچه را بسیارى چون متفکرى مىشناسند که ارزش خودسازى فردى را در برابر ساختارهاى سیاسى قرار مىدهد، و بدینسان اندیشه او را با فردگرایى لیبرالى سازگار مىکنند. کتاب «هیچ انگار تمام عیار» که مقدمهاى است بر اندیشهى سیاسى نیچه در پى آن است که بگوید اندیشه نیچه را نمىتوان به سادگى در فلسفههاى سیاسى لیبرالیسم ادغام کرد. این کتاب توسط کیت اَنسل ـ پیرسون نوشته شده است و با تلاش آقاى محسن حکیمى ترجمه و در قطع 320 صفحه رقعى و سه هزار نسخه به قیمت 850 تومان توسط انتشارات خجسته به چاپ رسیده است. کتاب مذکور داراى بخشهاى ذیل مىباشد بخش اول مسأله نیچه، بخش دوم باستانىها و مدرنها، بخش سوم انسان و اَبَراسان و بخش چهارم مسأله نیچه در حال حاضر.
مقدمهاى بر ایدئولوژیهاى سیاسى
مقدمهاى بر ایدئولوژیهاى سیاسى کتابى است که توسط مدرّسان بخش علوم سیاسى دانشگاه کوونیز، بلفاست و مایکل کینى مدرّس دانشگاه شفیلد به نگارش درآمده است. موءلفان کتاب حاضر به کندوکاو در پیشینه، زمینههاى تاریخى و سیاسى، و فراز و نشیبهاى ایدئولوژیهاى عمده سیاسى مىپردازند. هدف آنها نه تأیید یا رد ایدئولوژیهاى مورد بحث که نقّادى در نظام فکرى و عقیدتى و محکزدن منسجمانه هر یک از آنهاست؛ و گرچه در بسیارى جاها به مقایسه آن ایدئولوژیها مىپردازند، به شناخت و معرفى نظر دارند، نه تبلیغ یا تخطئه، به مفهوم ایدئولوژى تنها به عنوان مقولهاى نظریهپردازانه برخورد نمىکنند، بلکه به ریشهیابى تکتک ایدئولوژیهاى موجود و مطرح در جهان دست مىزنند؛ و تمرکز را نه بر جهات صرفاً فلسفى مقوله ایدئولوژیى، که بر جنبههاى سیاسى ـ اجتماعى هر یک از ایدئولوژیها مىگذارند. کتاب مذکور براى اولین بار با تلاش آقاى م. قائد ترجمه و در 395 صفحه رقعى به قیمت 890 تومان و 3030 نسخه توسط نشر مرکز به چاپ رسیده است.