مجله اقتصادی

مجله اقتصادی

مجله اقتصادی سال 21 مهر و آبان 1400 شماره 7 و 8

مقالات

۱.

در باب اخلاق بازاریابی عصبی و بازاریابی حسی

نویسنده: مترجم:
تعداد بازدید : 988 تعداد دانلود : 124
در این مقاله چند مورد از موضوعات اخلاقی کلیدی مربوط به ظهور حوزه های مرتبط با بازاریابی عصبی و بازاریابی حسی در سال های اخیر بررسی می شود. حال که این تکنیک های جدید واقعاً توانایی پیش بینی خود را نسبت به سایر تکنیک های سنتی تر از قبیل رویکردهای آزمایش رفتار یا روانشناسی مصرف کننده در بازاریابی به رخ کشیده اند، سؤالاتی پیرامون اخلاق تحریک «دکمه خرید» مغز مصرف کنندگان به وجود آمده است. در اینجا سؤال این است که دقیقاً چه چیزی در مورد «نگریستن به درون ذهن مصرف کننده» بسیار خاص و نگران کننده است؟ من بحث خواهم کرد که در مورد ترس های عمومی پیرامون بازاریابی عصبی، حداقل تاکنون و تا جایی که من می بینم، در آینده نزدیک و قابل پیش بینی اغراق شده است. با این حال، من می خواهم نگرانی هایی را در مورد تأثیر فزاینده بازاریابی حسی بر رفتارمان (با تأکید ویژه بر دنیای بازاریابی موارد غذایی و نوشیدنی) مطرح کنم. در نهایت، من بر این باورم که مصرف کننده در آینده ممکن است از رویکردهای نوظهور الهام گرفته از علوم اعصاب در بازاریابی حسی ترس زیادی داشته باشد. در واقع ممکن است طولی نکشد که همه ما در خصوص طیفی از عادت های غذایی نه چندان سالم به خودمان «تلنگر» بزنیم. همچنین من معتقدم تدوین دستورالعمل های اخلاقی روشن برای کسانی که در این حوزه کار می کنند به یک مسئله بسیار حائز اهمیت تبدیل خواهد شد.
۲.

بررسی تاثیر فساد بر سرمایه گذاری و رشد اقتصادی

تعداد بازدید : 63 تعداد دانلود : 576
فساد پدیده ای است که بسیاری ازکشورها، به ویژه اقتصادهای نوظهور را به ستوه آورده است و عموما به عنوان مانع مهمی برای توسعه اقتصادی در نظر گرفته می شود. بنابراین هدف تحقیق بررسی تاثیر فساد بر سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در نظر گرفته شد که با استفاده از یک مدل اقتصادی باز و مدل رشد درونزا با تحرک سرمایه بین المللی مورد بررسی قرار می گیرد. این مدل به طور خاص، پیش بینی می کند که فساد بر سرمایه گذاری تاثیر منفی و رشد اقتصادی را از طریق ریسک ناشی از فساد مختل می کند.جهت آزمون عملی و تجربی این پیش بینی ها، ۴۲ کشور برای دوره زمانی 1385 تا 1398 به عنوان نمونه تحقیق با تکنیک تخمین زنندهGMM در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد : فساد مانع رشد اقتصادی می گردد و از طریق آن بر سرمایه گذاری در یک اقتصاد باز با منحرف کردن سرمایه گذاری بین المللی تاثیر می گذارد. عدم اطمینان ناشی از فساد، بر کارآفرینی و فعالیت های تولیدی تاثیر می گذارد. بنابراین، بازگشت سرمایه را کاهش داده و ریسک آن را افزایش و فعالیت های سرمایه گذاری را تضعیف می کند.کشورهای غنی تر با دسترسی بهتر به تامین مالی بین المللی سریع تر رشد نموده و کم تر مستعد تاثیرات زیان آور فساد نسبت به اقتصادهای نوظهور می باشند. نهایتا اینکه تعامل بین فساد و سرمایه گذاری و آثار آن بر رشد اقتصادی منفی و معنی دار بوده و این تصور را تایید می کند که کشورهای کم تر سرمایه گذاری شده بیشتر در معرض اثرات سوء فساد قرار دارند. این امر نشان دهد که تاثیر نسبی فساد بر رشد با سطح سرمایه گذاری متفاوت باشد. علاوه بر آن، برای کشورهای با سطوح پایین سرمایه گذاری، انتظار می رود که آثار قابل توجهی از فساد در رشد اقتصادی، مستند به افزایش عدم قطعیت و بی ثباتی باشد.
۳.

بررسی تأثیر کووید-19 بر تحولات تکنولوژیکی مدیریت منابع انسانی و عملکرد کارمندان و ارایه الگوی اقتصادی مدیریت منابع انسانی بعد از گذار از ویروس (مورد مطالعه: اداره کل امور مالیاتی استان سیستان و بلوچستان)

تعداد بازدید : 789 تعداد دانلود : 351
جهان در دو سال اخیر دچار پاندمی بزرگ و فراگیر کرونا با نام علمی کووید-19 شده که بر تمام ابعاد زندگی افراد و جامعه تأثیر گذاشته و کسب وکارها و سازمان ها اولین قشری بودند که تحت تأثیر آن دستخوش تغییرات و تحولات شدند. در این حین به علت رعایت فاصله های اجتماعی و موارد بهداشتی جهانی، وظیفه مدیریت منابع انسانی و تحولات تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش پررنگی یافت. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر تحولات تکنولوژیکی مدیریت منابع انسانی بر عملکرد کارمندان و ارایه الگوی بهینه مدیریت منابع انسانی بعد از گذار از کووید-19 در سازمان مالیات استان سیستان و بلوچستان است. روش تحقیق به کار گرفته شده پیمایشی است و جامعه آماری نیز کلیه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان سیستان و بلوچستان است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده با فرمول کوکران، تعداد 225 نفر از آنها انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از نرم افزار SPSS 18 و روش حداقل مربعات جزئی Smart PLS استفاده گردید. یافته ها نشان داد بیشترین تحولات تکنولوژی در زمینه سیستم الکترونیکی مدیریت آموزش، سیستم الکترونیکی استخدام و انتخاب، مدیریت عملکرد و مدیریت انضباط و تخلفات صورت گرفته و این موارد درصد زیادی از عملکرد کارکنان را تبیین می نماید. در راستای ارائه الگوی بهینه، سیستم نوین مدیریت منابع انسانی مشتمل بر 12 آیتم از طریق متغییر میانجی ایجاد ساخت اجتماعی فناوری با 7 مورد(SCOT)، بر عملکرد آتی کارکنان در دوران بعد از گذار از کووید-19 ارایه گردید.
۴.

تحولات نرخ باروری طی ادوار تجاری در اقتصاد ایران

تعداد بازدید : 939 تعداد دانلود : 960
نرخ باروری در جامعه ایران در سطح پایینی قرار دارد و تداوم این شرایط افزایش متوسط سنی جمعیت را در سال های آتی به همراه خواهد داشت که به نوبه خود منجر به افزایش هزینه های نظام سلامت و تأمین اجتماعی می شود. هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر نرخ باروری در 10 استان منتخب با تأکید بر نقش ادوار تجاری است. به این منظور داده ای 10 استان منتخب طی سال های 1385 تا 1398 موردبررسی قرار گرفتند. نتایج برآورد الگوی پژوهش به روش GMM نشان داد، افرایش نرخ بیکاری زنان به عنوان شاخص تعیین ادوار تجاری اثر منفی و معناداری بر نرخ باروری در این استان ها داشته است که نشان از رفتار مخالف چرخه ای نرخ باروری دارد.
۵.

تبیین رابطه ساختار جریمه و فرار از پرداخت مالیات (یک تحلیل ریاضی – تطبیقی با قوانین مالیاتی ایران)

تعداد بازدید : 239 تعداد دانلود : 776
مقاله حاضر، ابتدا ترجمه مقاله ای با عنوان Income tax Evasion and the Penalty Structure از رینالد بروک در موسسه پژوهشی DIW برلین می باشد که به ارائه و مقایسه دو مدل الین- سندمو و یت تاکی در خصوص نحوه اعمال جریمه بر فرار مالیاتی پرداخته که مفاد آن با قوانین مالیاتی ایران تطبیق داده شده است.در مدل فرار مالیاتی الین گام_ سندمو (AS)[1]، جریمه بر آن درآمدی تعلق می گیرد که برای فرار از مالیات، مخفی و یا نادرست گزارش شده است[2]. در حالی که در مدل یت تاکی (Y)[3]، جریمه بر مالیاتی که از پرداخت آن اجتناب شده است، تعلق می گیرد. مقاله پیش رو، به مقایسه این دو مدل می پردازد. در مدل Y نسبت به مدل AS ، فرار مالیاتی بیش تر و درآمد مالیاتی کم تر است. اگر دولت در صدد به حداکثر رساندن درآمد مالیاتی مورد انتظار باشد، جریمه های نوع AS را ترجیح می دهد. چنانچه دولت، رفاه مورد انتظار رای دهنده را به حداکثر برساند، می بایست مجازات های نوعY را برگزیند. در این مقاله، یک مدل رای دهی برای تعیین ساختار مجازات درنظر گرفته شده است.تطبیق مدل های فوق با قوانین مالیاتی ایران نشان می دهد که جریمه هایی که برای الزام مؤدیان به انجام تکالیف قانونی در ماده 169 قانون مالیات های مستقیم وضع شده، از نوع AS و برای حداکثرسازی درآمد دولت می باشد در حالی که جرایم ماده 22 قانون مالیات بر ارزش افزوه (آزمایشی) و ماده 37-36 آن، در قانون دائمی، از نوع Y و برای حداکثر سازی رفاه مؤدیان وضع گردید بنابراین فرار مالیاتی در مالیات بر ارزش افزوده بیشتر از مالیات های مستقیم می باشد. [1] Allingham−Sandmo (AS) [2] Evaded income [3] Yitzhaki (y)
۶.

کاربرد زنجیر مارکوف در بانک

تعداد بازدید : 688 تعداد دانلود : 462
در این تحقیق، رفتار مشتریان ارزی بانک سپه با دیدگاه سودآوری با استفاده از روش خودگردان سازی پیش بینی می گردد. داده ها از پایگاه داده موجود در سیستم جامع بانکداری بانک سپه جمع آوری شده اند. جامعه آماری (همچنین نمونه آماری) تحقیق مشتمل بر مشتریانی است که به طور همزمان دارای حساب مدت دار ارزی در بانک بوده و از تسهیلات ارزی نیز استفاده کرده اند که در دوره زمانی تحقیق تعداد آنها 381 نفر می باشد. در ابتدا روش های مختلف تعیین ارزش طول عمر مشتری در سازمان و ضرورت آن بیان شده است، سپس با استفاده از بخشی از داده های مالی و فردی مشتریان ارزی بانک سپه در دوره مالی 1390- 1397 و شناسایی متغیرهای مؤثر بر میزان سودآوری مشتریان در بانک مذکور روش مناسب برای بخش بندی مشتریان، روش خوشه بندی K میانگین تعیین شده است. در مرحله بعد مشتریان مذکور به گروه های مختلف تقسیم شده و سپس با استفاده از ماتریس احتمال انتقال مشتریان در گروه های مختلف و روش خودگردان سازی میزان سودآوری آنها بر اساس شباهت رفتارشان در زمان حال با رفتارشان در دوره های گذشته پیش بینی شده است. در نهایت با مقایسه نتایج بدست آمده با دو روش پایه رگرسیون های ساده و چند متغیره مشخص گردید که عملکرد روش مورد استفاده در تحقیق نسبت به دو مدل پایه دیگر بهتر می باشد .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۱