آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۱

چکیده

در این تحقیق، رفتار مشتریان ارزی بانک سپه با دیدگاه سودآوری با استفاده از روش خودگردان سازی پیش بینی می گردد. داده ها از پایگاه داده موجود در سیستم جامع بانکداری بانک سپه جمع آوری شده اند. جامعه آماری (همچنین نمونه آماری) تحقیق مشتمل بر مشتریانی است که به طور همزمان دارای حساب مدت دار ارزی در بانک بوده و از تسهیلات ارزی نیز استفاده کرده اند که در دوره زمانی تحقیق تعداد آنها 381 نفر می باشد. در ابتدا روش های مختلف تعیین ارزش طول عمر مشتری در سازمان و ضرورت آن بیان شده است، سپس با استفاده از بخشی از داده های مالی و فردی مشتریان ارزی بانک سپه در دوره مالی 1390- 1397 و شناسایی متغیرهای مؤثر بر میزان سودآوری مشتریان در بانک مذکور روش مناسب برای بخش بندی مشتریان، روش خوشه بندی K میانگین تعیین شده است. در مرحله بعد مشتریان مذکور به گروه های مختلف تقسیم شده و سپس با استفاده از ماتریس احتمال انتقال مشتریان در گروه های مختلف و روش خودگردان سازی میزان سودآوری آنها بر اساس شباهت رفتارشان در زمان حال با رفتارشان در دوره های گذشته پیش بینی شده است. در نهایت با مقایسه نتایج بدست آمده با دو روش پایه رگرسیون های ساده و چند متغیره مشخص گردید که عملکرد روش مورد استفاده در تحقیق نسبت به دو مدل پایه دیگر بهتر می باشد .

تبلیغات