پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات

پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات

پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات سال چهارم اردیبهشت 1401 شماره 34

مقالات

۱.

ضرورت تحقّق اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن توسّط روحانیت با تأکید بر بیانات رهبر معظّم انقلاب

تعداد بازدید : 464 تعداد دانلود : 272
جامعه ی اسلامی نیازمند نظام اقتصادی مبتنی بر تعالیم دینی است؛ زیرا الگوی تولید، توزیع و مصرف در جامعه از عوامل مؤثّر بر فرهنگ و امنیّت ملّی می باشد. این پژوهش، به منظور تبیین مسؤولیّت شرعی روحانیت در ایجاد گفتمان اقتصاد مقاومتی، با روش توصیفی-تحلیلی و مطالعه ی اسنادی؛ با احصای ویژگی های اقتصاد مقاومتی از بیانات رهبری، ذکر نسبت آن با نظام اقتصادی اسلام و شرح چالش ها و فرصت های اقتصادی پیش روی ایران، ضرورت اجرای این الگو را تشریح، و با بیان ماهیت و کارکرد گفتمان سازی مفاهیم دینی-انقلابی و به استناد ادلّه ی شرعی وظایف اجتماعی روحانیت، لزوم گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی توسّط این نهاد را تبیین نموده است. بهدلیل وجوب حاکمیّت نظام ولایت الهی، ممانعت از نفوذ الگوی ضدّدینی و بحران زای توسعه ی غربی، مقابله با جنگ نرم اقتصادی، و بهره برداری بهینه از ذخایر خدادادی، تحقّق اقتصاد مقاومتی، ضرورتی انکارناپذیر بوده و لازمه اش گفتمان سازی عمل محور آن است؛ روحانیت، مهم ترین متولّی تعلیم و تربیت اسلامی، باید با تبیین، تبلیغ، تثبیت و تعمیق ابعاد اقتصاد مقاومتی و فرهنگ متناسب با آن، با اثرگذاری بر بینش، گرایش و رفتار اقتصادی آحاد جامعه، زمینه ساز تبدیل اقتصاد مقاومتی به خواست عمومی و تحقّق آن شود.
۲.

شناخت سبک مینیمالیسم و چگونگی و کاربرد آن در عکاسی

تعداد بازدید : 126 تعداد دانلود : 688
در بیشتر موارد سادگی از پیچیدگی نتیجه ی بهتری می دهد. در سایر سبک های عکاسی شلوغی و کمبود نظم قابل توجهی مشاهده می شود. سبک مینیمالیسم دیدی متفاوت و تازه به بیننده می دهد و همین عامل موجب خاص بودن این سبک شده است. آنچه این سبک را از سایر سبک ها متمایز می کند، حذف جزئیات، عدم آشفتگی، وجود فضای تنفس، استفاده مینیمالیستی و هوشمندانه از عنصر رنگ و انتخاب پس زمینه و ترکیب بندی ساده می باشد. در برخی موارد با ترکیب بندی المان ها می توان تصاویر بی نظیری را خلق کرد. گاهی نیز با ایجاد یک فضای بدون جزئیات می توان عکسی چشم نواز گرفت. با حذف بی نظمی ها، جزئیات غیرضروری و عناصر فرعی می توان به نگاه بیننده جهت داد و توجه او را به یک سوژه ی خاص جلب کرد. در واقع در این صورت بیننده راحت تر درک می کند که تمرکز اصلی عکاس روی چه موضوعی بوده است و عکاس از خلق این عکس چه هدفی داشته است. عکاس مینیمالیست تلاش می کند تا با ساده گرایی، درک مفهوم عکس را برای بیننده ساده تر کند. بنابراین عکاسی مینیمال، سبک ساده گرایی هنر عکاسی است.
۳.

بررسی حقوقی حمایت از حقوق زنان کارگر طبق حقوق بین الملل کار

نویسنده:
تعداد بازدید : 343 تعداد دانلود : 114
اشتغال زنان همپای عصر صنعتی مهم تر شد؛ زیرا زنان در نیل به استقلال مالی، هویّت شخصی، مشارکت اقتصادی و مانند آن به کار در خارج از خانه اهمیت بیشتری داده اند. علاوه بر این، نیاز جوامع صنعتی و حتی کشورهای رو به رشد به کار زنان، آنان را به کار تشویق کرده است. امروزه یکی از مهمترین مسائل جوامع انسانی مساله رعایت حقوق زنان و حفظ منزلت والای آنان و پرهیزاز برخوردهای تبعیض آمیز و مبتنی بر جنسیت با زنان است. در همین راستا دولت ها و سازمان های بین المللی،کنوانسیون ها و اسناد بین المللی مهمی را که همگی در جهت نفی هر گونه تبعیض علیه زنان و احقاق حقوق آنان و حمایت از حقوق زنان کارگر هستند، تدوین کرده و به تصویب رسانده اند. معاهدات عام بین المللی هرکدام به نحوی حقوق زنان کارگر را مورد تأکید قرار دادند. بنابراین هدف ما از این پژوهش، بررسی حقوقی حمایت از حقوق زنان کارگر طبق حقوق بین الملل کارمی باشد.
۴.

بررسی و تحلیل عوامل موثر بر جغرافیای جرم در مناطق روستایی (مطالعه موردی روستای نایبند شهرستان طبس)

تعداد بازدید : 231 تعداد دانلود : 170
در چند سال اخیر روستاها شاهد افزایش جرائم و بزهکاری بوده اند. با گسترش جرائم و ضرورت کاهش و پیشگیری از آن. لازم است عوامل موثر بر جغرافیای جرائم شناسایی شود تا بر اساس شناخت این عوامل بتوان به کاهش جرائم و پیشگیری از آنها پرداخت. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر جغرافیای جرم و بررسی تاثیرات این عوامل بر جغرافیای جرم است. در این مسیر، تخت موضوع مورد مطالعه معرفی و بررسی گردید. تحقیقات صورت گرفته توسط سایر محققین در دو بخش داخلی و خارجی طبقه بندی شد و سپس نظریه های موجود مورد بررسی قرار گرفتند. برای شناسایی متغیرها و شاخص های عوامل موثر بر جغرافیای جرائم ( متغیر مستقل پژوهش) از طریق مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق و همچنین مصاحبه با خبرگان و اساتید جرم و جغرافیای جرم استفاده شد. این عوامل در قالب سه متغیر کلی و ۹ شاخص طبقه بندی شد. برای سنجش متغیر عوامل اقتصادی از 4 شاخص کلی استفاده شد. برای عوامل اجتماعی - فرهنگی نیز از چهار شاخص کلی استفاده شد. منیر محیطی کالبدی نیز به تنهایی مورد سنجش قرار گرفت. برای سنجش متغیر وابسته پژوهش ( جغرافیای جرم از 6 متغیر اصلی بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش خانوارهای روستایی ساکن روستای نایبند شهرستان طبس بودند که 108 خانوار در این سکونتگاه روستایی به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و مورد سنجش قرار گرفتند. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. اعتبار پرسشنامه تحقیق از طریق اعتبار موری و سازه و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تایید گشت. داده های جمع آوری شده نیز از طریق نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل در دو بخش توصیفی و استنباطی ارایه گردید و فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. از میان ۱۱ فرضیه طراحی شده در تحقیق ۹ فرضیه مورد تایید قرار گرفت و ۲ فرضیه آن رد شد. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان می دهد که معادله رگرسیون برای تبیین متغیر وابسته دارای 6 مرحله است. به ترتیب امکانات آموزشی تفریحی11.2درصد اعتماد اجتماعی2.5 درصد، اشتغال نامناسب 2.7درصد، عوامل محیطی-کالبدی 1.7درصد، نوسانات فصلی جمیت 1.4 درصد و میزان درآمد ۱ درصد از متغیر وابسته (جغرافیای جرم) را تبین می کنند. به طور کلی این متغیر 6 متغیر توانسته اند20.5 درصد از تغییرات جغرافیای جرم را تبیین کنند.
۵.

حکم بی حس کردن عضو مقطوع در حدّ سرقت

تعداد بازدید : 659 تعداد دانلود : 767
مسئله جواز و عدم جواز استفاده از بی حسی در فرایند اجرای حدود شرعی موضوع این مقاله است که با هدف بررسی مبانی فقهی بی حس کردن اعضا هنگام اجرای حدود اسلامی و مطالعه آرای موافقان و مخالفان در اجرای حدود اسلامی و مطالعه آرای موافقان و مخالفان و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و بررسی دیدگاه های فقهای شیعه امامیه صورت گرفت انجام شده است. این مسئله از جمله مسائل مستحدثه ای است که فقهای متقدم متعرض آن نشده اند اما شاید بتوان گفت که از فقهای متأخر نمی توان کسی را یافت که در مورد آن اظهار نظر نکرده و حکم شرعی آن را تبیین نکرده باشد؛ بنابراین در خصوص موضوع این مقاله تحقیقات زیادی صورت گرفته منتها در ضمن تحقیقات فقهی دیگر منتشر شده است و معدود مقالاتی هم که در این زمینه وجود دارد بسیار موجز هستند. امتیاز این مقاله نسبت به تحقیقات مشابه گذشته، بررسی موضوع و مطالعه آراء و ادله موافقان و مخالفان به صورت منسجم و نسبتاً جامع است؛ اما نکته مهم در این مسئله اختلاف فتواهایی است که با توجه به عدم بیان حکم آن از جانب شارع مقدس از سویی و توجه به حکمت و علل اجرای حدود از سویی دیگر صورت گرفته است. در این مقاله تلاش کرده ایم تا اقوال موافقان و مخالفان جواز به کارگیری مواد بی حس کننده در اجرای حدود شرعی با ذکر ادله آنان بررسی گردد.
۶.

بررسی رابطه عوامل فشارزای شغلی و خودکارآمدی معلمان (مطالعه موردی معلمان مقطع راهنمائی شهرستان تویسرکان)

تعداد بازدید : 660 تعداد دانلود : 515
هدف مقاله حاضر بررسی رابطه عوامل فشارزای شغلی و خودکارآمدی معلمان مقطع راهنمایی شهرستان تویسرکان می باشد. در این راستا یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تنظیم شده است. روش تحقیق این پایانامه با توجه به ابزار گردآوری داده ها پیمایشی با ماهیت توصیفی می باشد که در محیط واقعی با حداقل مداخله پژوهشگر صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه معلمان دوره راهنمایی شهرستان تویسرکان در سال تحصیلی 92-91 می باشد که بر اساس اطلاعات اخذ شده از سازمان آموزش و پرورش استان همدان شامل 301 نفر (156نفر)دبیر زن و (145نفر)دبیر مرد می باشند. و حجم نمونه با استفاده از رابطه کوکران 170 نفر برآورد گردید. و نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. وسیله گرد آوری داده ها پرسشنامه می باشد. در مرحله میدانی اقدام به طراحی پرسشنامه گردید و پس از دریافت راهنمایی و مشاوره های لازم از اساتید دانشگاهی و خبرگان صنعت اصلاحات لازم در پرسشنامه اعمال گردید. سپس پرسشنامه در حجم نمونه کم، بین 33 نفر از پاسخگویان توزیع شد و پس از جمع آوری و ورود داده ها در spss اقدام به تعیین پایایی با استفاده از آلفای کرانباخ گردید. که نتایج حاکی از پایایی بالای آزمون داشت. و پس از سنجش روایی و پایایی، پرسشنامه در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات جمع آوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. بدین ترتیب که برای طبقه بندی، تلخیص و تفسیر داده ها از روش آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه های تحقیق از روش آماری استنباطی( rآزمون اسپیرمن )استفاده شد. نتایج حاصل بیانگر وجود رابطه معنی دار و معکوسی بین عوامل فشارزای شغلی و ابعاد آن با خودکارآمدی معلمان می باشد.
۷.

مطالعه و شناخت، نقوش نقش برجسته گورستان سفیدچاه بهشهر با رویکرد نشانه شناسی

تعداد بازدید : 705 تعداد دانلود : 163
قبرستانها و بقایای مرتبط با آئین تدفین یکی از مهمترین داده های باستانی جهت پی بردن به ابعاد مختلف زندگی بشر می باشد. چرا که نشان دهنده عقاید، فرهنگ، و هنر حجاران و مردمان دوره های گذشته است. نقوش و نمادهایی که بر روی سنگ قبرها حکاکی شده، گنیجنه ای گرانبها و ارزشمندی که بیانگر فرهنگ غنی و پربار مردمان هنر منطقه و کشوری می باشد. رمز پردازی و نمادپردازی ارتباط خاصی با زندگی انسان داشته و یکی از مهم ترین ابزارهای هنرمندان کهن، برای بیان مفاهیم، اعتقادات، باورهای دینی، فرهنگی، اساطیری، محسوب می شود. در این پژوهش به مطالعه و تحلیل نقوش نمادین سنگ قبرهای سفیدچاه بهشهر که از گورستانهای بسیار مهم لحاظ قدمت و مضامین نهفته در شکل کالبدی سنگ قبرها، نقش بسته است، پرداخته خواهد شد. هدف از این پژوهش تحلیل نشانه شناسانه نقوش نمادین سنگ قبرها از دیدگاه چارلز ساندرس پیرس فیلسوف و منطق دان آمریکایی، که از اولین کسانی بود که به طبقه بندی واحدهای نشانه شناسی پرداخت. او نشانه ها را به سه دسته شمایلی، نمایه ای، نمادین تقسیم نمود. او معتقد بود که نشانه ها الگویی سه وجهی دارد، نمود یا صورت نشانه، تفسیر یا معنای نشانه، موضوع یا چیزی که نشانه را به آن ارجاع می دهند. نتیجه پژوهش نشان می دهد نقوش نمادین سنگ مزارها، اندیشه، باورها و اعتقادات و نحوه تفکر مردمان منطقه را بیان می کند.
۸.

بررسی مولفه های موثر بر شخصیت افراد منتج به بزهکاری

نویسنده:
تعداد بازدید : 169 تعداد دانلود : 938
بزهکاری نوعی از کجروی است که به هنجارشکنی بیش از ارزش شکنی گرایش دارد؛ و به همین دلیل نسبت به جرم گسترش معنایی بیشتری دارد. انسانها در فراز و نشیب های تاریخ همیشه از دردها و آسیب های اجتماعی بسیاری رنج برده اند و همواره در جستجوی یافتن علل و انگیزه های آنها بوده اند تا راهها و شیوه هایی را برای رهایی از آنها طی این نتایج تحقیقات کارشناسان و متخصصین جامعه شناسی، روانشناسی و... نشان می دهد که عوامل متعددی در شکل گیری بزهکاری تأثیرگذار است که از آن جمله عوامل اجتماعی، روانی و شخصیتی، خانواده را می توان نام برد. در این مقاله که به بررسی رابطه شخصیت با بزهکاری می پردازیم، به شناسایی و تعیین شرایط جامعه در دامن زدن به بروز اختلالات شخصیتی منجر به بزهکاری می پردازیم و عوامل شخصیتی و روانی ایجاد کننده بزهکاری را مورد شناسایی قرار خواهیم داد. در این راستا باید مؤلفه های شکل دهنده شخصیت و همچنین مؤلفه های منتج به بزهکاری مبتنی بر شخصیت فردی و اجتماعی را تعیین نماییم و راهکارهای رشد شخصیت فردی و اجتماعی جهت پیشگیری از بزهکاری را ارائه نماییم. جهت نیل بدین اهداف، از روش تحقیق توصیفی و تحلیلی استفاده نموده و پس از انجام مطالعات در این زمینه پرسشنامه ای تهیه نمودیم و آن را در اختیار ۵۰ نفر از زنان و مردان ساکن در زندان شهرستان بوشهر که حاضر به انجام مصاحبه گردیدند، قرار دادیم و رابطه شخصیت این افراد با بزهکاری را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل متعدد اجتماعی، اقتصادی و روانشناختی بر شکل دهی شخصیت افراد تأثیرگذارند که می توانند در صورت وجود بستر مناسب موجبات بزهکاری فرد را فراهم آورند.
۹.

تعیین درصد فراوانی ژنوتیپی و آللی پلی مورفیسم rs138213197 در ژن HOX B13 در بیماران مبتلا به سرطان پروستات

تعداد بازدید : 182 تعداد دانلود : 725
مقدمه: سرطان پروستات دومین سرطان شایع و پنجمین عامل مرگ ناشی از سرطان مردان در سال 2012 در جهان شناخته شد. از میان عوامل ژنتیکی مرتبط با سرطان پروستات، ژن های دخیل در سم زدایی و حذف متابولیت های سمی از سلول نظیر ژن های خانواده بزرگ ژنی سیتو کروم P450 نقش اساسی در بیماری زایی این سرطان ایفا کرده و از این رو به عنوان هدفی جذاب به منظور شناسایی افراد مستعد ابتلا به سرطان پروستات شناخته می شوند. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین پلی مورفیسم های rs138213197 از ژن HOX B13 با سرطان پروستات در جمعیت ایرانی پرداخته است. مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نوع موردی – شاهدی متشکل از 79 بیمار مبتلا به سرطان پروستات و 79 فرد سالم بعنوان گروه شاهد بود که پس از خونگیری از انها DNAی ژنومی با روش salting out استخراج گردید و ژنوتایپ افراد به کمک روش PCR_RFLPتعیین شد.اطلاعات به دست امده به کمک نرم افزار IBMSPSS_23 و ازمونهای اماری Xو رگرسیون لجستیک مورد تجزیه وتحلیل اماری قرارگرفت. یافته ها: در مورد پلیذمورفیسم RS 138213197 در گروه سرطانی 61 مورد (61%) ژنوتایپ GG، 27 مورد (27%) ژنوتایپ AA و 12 مورد (12%) ژنوتایپ AG/GA را داشتند. در گروه کنترل 82 مورد (82%) ژنوتایپ GG، 12 مورد (12%) ژنوتایپ AA، 6 مورد (6%) دارای ژنوتایپ AG/GA بودند. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که ژنوتیپ GG بالاترین درصد پلی مورفیسم را در RS 138213197 در سرطان پروستات، شامل می شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵