پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات

پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات

پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات سال چهارم آبان 1401 شماره 40

مقالات

۱.

نقش درس پژوهی بر تفکر انتقادی و توسعه ی حرفه ای معلمان

تعداد بازدید : 527 تعداد دانلود : 878
درس پژوهی رویکردی همکاری محور به توسعه حرفه ای معلمان است، که از کشور ژاپن منشاء گرفته است زمانی که این رویکرد اولین بار در اواخر دهه ی 1990 در ایالات متحده معرفی شد، به سرعت توجه مربیان و کارشناسان آموزش آمریکا را به خود جلب کرد، زیرا تصور بر این بود که این رویکرد یک نوآوری مؤثر و قابل اقتباس می باشد.این رویکرد براساس مکان،کار محور،مبتنی بر یادگیری دانش آموز،بر پایه ی همکاری و پژوهش مداری می باشد. پژوهشهای بین المللی اخیر در زمینه توسعه حرفه ای معلمان، روشنگر جهت گیریهای متفاوتی از اقدامات معمول در این حوزه است. این پژوهشها بیشتر بر مدرسه و کلاس درس استوار است و می کوشد معلمان را بیش از پیش در تصمیم گیریهای مربوط به شیوه های بهبود کیفیت آموزشی مدارس مشارکت دهد.این آموزش به معلمان کمک می کند تا به هنگام کسب صلاحیتهای حرفه ای در حین کار به بازسازی فکری خویش و دانش آموزان در فرایند یاددهی - یادگیری توجه جدی مبذول دارند. باید ضرورت پرداختن به درس پژوهش و به طور کلی ایجاد فرهنگ عامی معلم پژوهنده را از تربیت معلم و به صورتی در هم تنیده در همه دروس و برنامه ها آغاز نمود و در جریان رشد حرفه ای آن را تداوم بخشید.
۲.

تاثیر شش هفته تمرینات تناوبی با شدت بالا، بر توان هوازی، ترکیب بدنی و خلق خوی کودکان٧ تا 10 ساله

تعداد بازدید : 966 تعداد دانلود : 824
به موازات افزایش جهانی شیوع اضافه وزن و چاقی، اختلالات خلقی در دوران کودکی در حال افزایش است. از این رو هدف این مطالعه بررسی تاثیر شش هفته تمرینات تناوبی با شدت بالا، بر توان هوازی، ترکیب بدنی و خلق خوی کودکان٧ تا ١٠ ساله بود. بدین منظور، 24 دانش آموزان پسر چاق (شاخص توده بدنی بیش از 28) دبستان تمدن سازان شهرستان فسا با دامنه سنی 7 تا 10 سال، به دو گروه تجربی (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تقسیم بندی شدند. توان هوازی از طریق آزمون شاتل سنجیده شد . وزن بدن، شاخص توده بدنی و دور کمر به عنوان برآورد ترکیب بدنی و استفاده از پرسشنامه تنظیم خلق منفی به عنوان برآورد خلق و خو مورد استفاده قرار گرفت. پروتکل برنامه تمرینی به صورت چهار وهله 150 ثانیه ای با 240 ثانیه استراحت بین وهله ها در سه جلسه در هفته و به مدت شش هفته انجام شد. تغییرات از طریق آزمون کوواریانس و تی همبسته در سطح معنی داری پنج صدم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد شش هفته تمرینات HIIT موجب کاهش معنی دار در وزن (001/0=P) ، شاخص توده بدنی (001/0=P) و دور کمر (001/0=P) شد. همچنین این تمرینات موجب افزایش VO2max (001/0=P) و بهبود خلق و خوی (001/0=P) کودکان 7 تا 10 شد. تمرینات HIIT با شدت بالا پتانسیل زیادی در بهبود خلق و خو، ترکیب بدن و افزایش VO2max کودکان 7 تا 10 سال دارد.
۳.

تبیین جامعه شناختی تحریف رابطه پزشک – بیمار در نظام سلامت

تعداد بازدید : 486 تعداد دانلود : 784
در این پژوهش ارتباط پزشک و بیمار را در عصر حاضر در روند عقلانی شدن جهان بررسی نموده ایم. ما از تعریف وبر از عقلانی شدن جهان شروع کردیم و در ادامه با انتقادات و بهره های هابرماس از نظریه وبر ادامه دادیم. هابرماس عقلانیت انتقادی را به عنوان سرمایه بشری در غالب مدرنیته اصیل در مقابل عقلانیت ابزاری به عنوان مدرنیته کژدیسه شده قرار می دهد و از استعمار جهان زیست به دست سیستم سخن می گوید. حال ما استعمار جهان زیست در رابطه پزشک و بیمار را در مصادیقی چون فرصت بیان احساسات در مدت زمان ویزیت بیمار و همچنین اعتماد در برخورد پزشک و بیمار و در آخر جایگاه بیمار در تصمیم گیری های پزشکی بررسی کرده ایم. و در ادامه به کالایی شدن و مصرف گرایی بازار سلامت در قالب اندیشه های مارکس و لوکاچ و گیدنز و وبلن پرداخته ایم. روش تحقیق این پژوهش به شکل اسنادی و با استفاده از مقالات ، کتاب ها و صفحات گسترده وب بوده است. نتایج حاصله در این پژوهش نشان می دهد فرآیند عقلانی شدن جهان به شکل عقلانیت ابزاری در قالب کنش ابزاری در ارتباطات بشری در هر سطحی نفوذ یافته و ارتباط پزشک و بیمار در این میانه مستثنی نیست. این ارتباط همواره با صفت های نیکو یاد شده است اما متاسفانه در عصر حاضر شاهد مشکلات عدیده ای در این ارتباط هستیم. مطالعه نظری این ارتباط قطعا در تصمیمی گیری ها در هر سطح و جایگاهی مفید خواهد بود.
۴.

طراحی نرم افزاری برای انتخاب پیمان کار مناسب در برون سپاری محدوده های معدنی استان کرمان

تعداد بازدید : 916 تعداد دانلود : 658
شیوه مرسوم انتخاب پیمان کاران انتخاب بر اساس کمترین قیمت پیشنهادی می باشدکه مشکلات بسیاری بوجود آورده است، بر اساس پیشنهاد محققان استفاده از معیارهای مالی، مدیریتی و... پیمان کاران می تواند این مشکلات را کاهش دهد. هدف از اجرای این تحقیق طراحی نرم افزاری برای انتخاب پیمان کار مناسب در برون سپاری محدوده های معدنی استان کرمان می باشد. تعداد 25 نفر از کارشناسان دولتی شاغل در بخش واگذاری معادن استان کرمان میزان اهمیت هر کدام از معیار ها را نسبت به معیارهای دیگر در یک پرسشنامه طراحی شده براساس مقیاس زوجی تعیین کرد ند و سپس اطلاعات از طریق نرم افزار اکسپرت چویس11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته ها بالاترین وزن در انتخاب پیمان کاران متعلق به معیار «مالی» بود، بعد از آن معیار «مدیریتی»، «منابع»، «توانایی»، «کیفیت»، «اطمینان، «تعهد» و «عوامل محیطی» بترتیب بالاترین وزن را در تعیین پیمان کاران داشتند. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می شود که مدیران دولتی بخش معادن استان کرمان جهت انتخاب پیمان کاران از نتایج این تحقیق استفاده نمایند.
۵.

بررسی تطبیق رنگ فرش با دکوراسیون داخلی منازل مسکونی

تعداد بازدید : 727 تعداد دانلود : 153
یکی از اصیل ترین انواع قالی و بهترین بافته های ابریشمی و پشمی در ایران متعلق به منطقه سیستان می باشد.از محاسن فرش سیستان می توان به رنگ بندی روشن و شاد آن اشاره نمود که آن را از فرش بلوچ با رنگ بندی تیره متمایز می کند. تاکنون مطالعات انجام شده در زمینه فرش سیستان، بیشتر جنبه تاریخی و شناسایی انواع نقوش و نمادهای آن را داشته و هنوز تحقیقی در زمینه احیای فرش سیستان از لحاظ رنگ جهت ارائه به خریداران امروزی انجام نشده است. هدف از این تحقیق، شناخت و بررسی راهکارهای مورد نیاز جهت احیای فرش سیستان بر اساس تغییر رنگ غالب فرش و جلب رضایت خریداران است. روش تحقیق، شامل پرسش نامه و تحقیق میدانی است. بدین منظور، پرسش نامه ها تدوین و در اختیار دانش آموختگان رشته فرش دانشگاه هنر سیستان و بلوچستان، به عنوان جامعه آماری قرار گرفت. نمودارها و جداول آماری به کمک نرم افزار SPSS به دست آمد. نتایج نشان داد، در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی داری بین تغییر سبک رنگ آمیزی و جلب رضایت خریداران فرش وجود دارد. نوع همبستگی بین دو متغیر مذکور خطی و مستقیم بوده، به طوری که هر دو توأمان افزایش یا کاهش می یابند و شدت همبستگی بین دو متغیر در سطح نسبتاً قوی قرار دارد. در مورد استفاده از رنگ اصیل سیستانی نیز نتایج مشابهی به دست آمد، به طوری که بین استفاده از این رنگ و جلب رضایت خریداران در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی داری وجود دارد.
۶.

بررسی مقبره ی سه گنبد ارومیه

تعداد بازدید : 323 تعداد دانلود : 542
بناهای آرامگاهی ایران در دوره های پس از اسلام در قالب ساخت مقابر باشکوه برسر گور اولیای مذهبی و گاه شاهان و افراد مشهور،رواج پیدا کرد. در دوره سلجوقیان (5و6 ه .ق) احداث این مقابر به عنوان یک بنای مذهبی به اوج خود رسید و ساخت مقابر با پلانهای متنوع در تمام پهنه تحت حکومت سلجوقیان فراگیر شد. در قرآن آیات مشخصی برای تدفین ذکر شده و دفن کردن مرده در خاک به عنوان یکی از اصول مهم شریعت مورد تأ کید قرار گرفته است از سوی دیگر برجسته کردن قبورساختن بنا بر روی آن نه تنها توصیه نشده بلکه به نظر می رسددر بسیاری از مذاهب اسلامی نهی شده است. این تحقیق باروش تحلیلی- توصیفی با توجه به اسناد کتابخانه ای به معرفی بنای سه گنبد ارومیه می پردازد.
۷.

مقایسه میزان یادگیری دانش آموزان از طریق آموزش های حضوری با آموزش غیرحضوری در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان طبس

تعداد بازدید : 914 تعداد دانلود : 894
شیوع ویروس کرونا، تغییر و تحول را بر همه حوزه ها و عرصه های زندگی اجتماعی تحمیل کرد و آموزش و پرورش را به سوی آموزش های غیرحضوری سوق داد. متاسفانه به دلیل شرایط کرونایی، سیستم آموزشی مدارس بدون هیچ زیرساخت و آمادگی وارد فضای آموزش مجازی شد و فرصتی نیز برای آموزش معلمان برای تدریس در این فضا به وجود نیامد. در این بین یکی از سوالات که همواره در بین محققین و پژوهشگران مطرح شده، این بود که آموزش غیرحضوری جه تاثیراتی بر یادگیری دانش آموزان داشته است. از این رو این پژوهش به مقایسه یادگیری دانش آموزان از طریق آموزش حضوری با آموزش غیرحضوری در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان طبس پرداخته است. روش اجرای این پژوهش از نوع تحقیقات نیمه تجربی (آزمایشی) با گروه آموزش حضوری و گروه آموزش غیرحضوری و پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان طبس بوده است. حجم نمونه در این پژوهش بر اساس رویکرد های تحقیقات نمیه آزمایش 40 نفر دختر و 40 نفر پسر و هریک در در دو گروه آموزش غیرحضوری (20 نفر) و گروه آموزش حضوری (20 نفر)در نظر گرفته شد. هر دو گروه به مدت 5 هفته تحت آموزش 4 درس از کتاب علوم تجربی پایه هشتم توسط یک معلم (یک گروه به صورت حضوری و یک گروه به صورت غیرحضوری) قرار گرفتند. در نهایت با استفاده از تحلیل کواریانس و نرم افزار SPSS اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که بین نمرات پیش آزمون دو گروه آموزش حضوری و گروه آموزش غیرحضوری تفاوت معناداری وجود ندارد. ولی بین یادگیری گروه آموزش حضوری و گروه آموزش غیر حضوری در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری ایجاد شد. با توجه به اینکه نمرات گروه آموزش غیرحضوری در مرحله پس آزمون کاهش یافته است می توان گفت که آموزش غیرحضوری تاثیر منفی و معناداری بر یادگیری دانش آموزان داشته است. عدم وجود زیرساخت های مناسب آموزش غیرحضوری و عدم آشنایی معلمان و دانش آموزان با شرایط و ویژگی های کلاس های غیرحضوری را می توان از دلایل عمده کاهش یادگیری دانش آموزان در آموزش غیرحضوری عنوان کرد.
۸.

مروری بر خودمراقبتی در پژوهش های پرستاری در ایران: مطالعه مرور دامنه ای

تعداد بازدید : 597 تعداد دانلود : 248
امروزه خودمراقبتی یک مفهوم پایه و اساسی در مراقبت بوده و به عنوان فلسفه اصلی در پرستاری می باشد. علیرغم تحقیقات زیاد در خودمراقبتی، یک دستور کار پژوهشی متمرکز برای تعمیق درک نظری از مفهوم مراقبت از خود در پرستاری متناسب با فرهنگ و زمینه کشور ایران مورد نیاز است که نتایج بیمار را بهبود بخشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی خودمراقبتی در پژوهش های پرستاری در ایران صورت گرفته است. این مطالعه از نوع مرور دامنه ای است و براساس پنج گام پیشنهادی آرکسی و اومالی (2005) شامل شناسایی و تعیین پرسش های پژوهش، شناسایی مطالعات مرتبط، انتخاب مطالعات، جدول بندی داده ها، جمع بندی و خلاصه سازی و گزارش نتایج در محدوده زمانی 1396 تا 1401 انجام گردید. یافته ها هفت حیطه: \"ابزار سنجش خودمراقبتی\" 3مطالعه(94/1%)، \"توصیف خودمراقبتی\"12مطالعه(64/7%)، \"عوامل مرتبط با خود مراقبتی\" 21مطالعه(37/13%)، \"مداخلات خودمراقبتی\" 47مطالعه(93/29%)، \"پیامدهای خودمراقبتی\" 65مطالعه(40/41%)، \"تدوین برنامه خودمراقبتی\" 8مطالعه(09/5%) و \"تدوین مدل پرستاری\" 1مطالعه(63/0%) را در زمینه خودمراقبتی در تحقیقات پرستاری در ایران نشان داد. با توجه به نتایج ضروری است پژوهشهای پرستاری در محیط های ارایه خدمات مبتنی بر جامعه شامل مراکز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل و خدمات مجازی آموزش مراقبت سلامتی و هاسپیس گسترش یابد.
۹.

Afghanistan's new budgeting techniques

نویسنده:
تعداد بازدید : 349 تعداد دانلود : 569
Correct and effective budgeting for country is essential to its economic development and progress. The budget is a crucial tool used by modern governments to control the economic financial policies of the nation. The budget of those nations has altered the rate of economic growth in terms of job creation, price stability, and the balance of international trade policies so that the interests of the society are more in mind, and it plays a crucial role in lowering income disparities between various segments of society. Program-based budgeting was implemented in Afghanistan in 2006 to connect the standard and development budgets of the ministries and link its strategic goals and policy priorities with the annual budget. Organizational budgeting is a specialist undertaking that plays a crucial function. The Afghan budgeting system requires fundamental reforms; a gap exists between the budgeting of government units and the responsibility of responding in the executive bodies of the government as a result of a lack of financial discipline, weak accountability, lack of transparency in the budget arrangement process, ignoring the facts in the budget arrangement, and ignoring the criteria for prioritizing allocations in the budget. The budgeting procedures of the Ministry of Finance may be established using the lessons learned from the experiences of the nations (England, Australia, Chile, and Egypt) that have training and capacity-building programs.
۱۰.

Examination and Evaluation judicial divorce in civil law of Afghanistan

نویسنده:
تعداد بازدید : 832 تعداد دانلود : 631
Today, supporters of equal rights of men and women are trying hard to ensure equal rights of couples in marriage and its dissolution, and in this regard, they have approved the convention to remove any kind of discrimination against women. Therefore, in this article, while evaluation the judicial divorce in the civil law of Afghanistan, the differences between men and women in the dissolution of marriage are pointed out and compared with the civil law of some Islamic countries, and it is concluded that the condition of attorney for divorce in addition to the marriage contract ensures the equality of the rights of the spouses to some extent. In addition, the reason that prepares the ground for judicial divorce, until the ground for compatibility of the provisions of such a document with domestic law is provided.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵