تعاون و کشاورزی (تعاون)

تعاون و کشاورزی (تعاون)

تعاون و کشاورزی سال دوم تابستان 1392 شماره 6 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تحلیل نگرش کشاورزان شهرستان گچساران نسبت به تشکیل تعاونیهای آ ب بران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نگرش تعاونی آب بران کشاورزان شهرستان گچساران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 709 تعداد دانلود : 234
هدف مطالعه حاضر تحلیل نگرش کشاورزان نسبت به تشکیل و عضویت در تعاونیهای آب بران است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را کشاورزان شهرستان گچسارانِ استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل دادند (572N=). از این تعداد، 219 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات بوده که روایی آن به تأیید استادان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، گروه توسعه روستایی دانشگاه یاسوج و کارشناسان شرکت مهاب قدس رسیده است. میزان پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه آلفای کرونباخ (86/0) تأیید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS توصیف و تجزیه و تحلیل شدند. با توجه به یافته های پژوهش،  4/48 درصد کشاورزان دارای نگرش مثبت و 6/51 درصد دارای نگرش منفی نسبت به عضویت در تعاونی آب بران بودند. بر اساس نتایج ضریب همبستگی، بین میزان آگاهی کشاورزان از اصول تعاون، میزان اراضی کشاورزی، سن و تحصیلات کشاورزان با متغیر نگرش نسبت به تعاونی آب بران رابطه آماری معنی داری وجود ندارد، اما بین تعداد قطعات اراضی کشاورزی، سابقه فعالیت کشاورزی و تعداد اعضای خانوار با نگرش نسبت به تعاونیهای آب بران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
۲.

آسیب شناسی شرکتهای تعاونی محصولات گلخانه ای استان کرمانشاه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آسیب شناسی تعاونی گلخانه کرمانشاه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 246 تعداد دانلود : 800
هدف کلی این مطالعه ، بررسی و شناسایی آسیبهای شرکتهای تعاونی محصولات گلخانه ا ی استان کرمانشاه بود. جامعه آماری تحقیق، مدیران عامل شرکتهای تعاونی محصولات گلخانه ای استان کرمانشاه بودند که به روش سرشماری مطالعه شدند (N=50). ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی آن از طریق پانل متخصصان و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته ها نشان داد که تعاونیهای محصولات گلخانه ای استان تا حدودی آسیب پذیرند. آسیبهای شرکتهای تعاونی محصولات گلخانه ای با استفاده از تحلیلِ عاملی در 5 عامل اقتصادی- اعتباری، منابع انسانی، قانونی- سیاسی، اداری- مدیریتی و فرهنگ کار تعاونی طبقه بندی شدند. تعاونگران مربوط برای مقابله با آسیبهای پیشِ رو، راهکارهای مدیریت بهینه تعاونی، مشارکت اعضا، رعایت اصول فنی و تخصصی در فرایند تولید، رعایت اصول فنی و تخصصی در فرایند تأسیس گلخانه، بازاریابی محصولات و راهکارهای قانونی و اداری را پیشنهاد کردند
۳.

شناسایی عوامل مؤثر بر استفاده از سیستم اطلاعات مدیریت توسط مدیران تعاونیهای کشاورزی استان ایلام(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اطلاعات سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) تعاونی های کشاورزی استان ایلام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 861 تعداد دانلود : 958
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر استفاده از سیستم اطلاعات مدیریت توسط مدیران تعاونیهای کشاورزی استان ایلام انجام شد. تحقیق حاضر با توجه به هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق 245 واحد تعاونی کشاورزی را در برمی گیرد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 72 مدیر برآورد شد. جهت گردآوری اطلاعات از نسخه سواد دیجیتالی دانشگاه واشنگتن و پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی محتوایی ابزار تحقیق با استفاده از دیدگاه های متخصصان و افراد صاحب نظر در زمینه موضوع، بررسی و تعیین شد. جهت سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میانگین آن برای متغیرهای مطالعه برابر 86/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای مقایسه میانگین جامعه، تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بهره گرفته شد. یافته ها نشان داد که میانگین استفاده از سیستم اطلاعات مدیریت 07/2 و پایین تر از حد متوسط بوده است و اعتقاد به سازگاری کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت و سواد شبکه ای عوامل مؤثر بر استفاده از این سیستم مدیریتی بوده و 45 درصد از تغییرات آن را تبیین کرده اند. 
۴.

بررسی نگرش اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی شهرستان کرج نسبت به استفاده از عملیات کشاورزی پایدار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کشاورزی پایدار توسعه پایدار تعاونی کشاورزی شهرستان کرج

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 510 تعداد دانلود : 808
این پژوهش با هدف کلیِ مطالعه نگرش اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی شهرستان کرج نسبت به استفاده از عملیات کشاورزی پایدار انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای تعاونیهای فعال تولید کشاورزی در سطح شهرستان کرج بود (N=1120) که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران و با وارد کردن انحراف معیارِ متغیر وابستۀ تحقیق (به کارگیری عملیات کشاورزی پایدار)، 177 نفر از آنها برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه ای بود که روایی آن را پانل متخصصان و پایایی آن را ضریب آلفای کرونباخ تأیید کردند (7/0α>). تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSSwin18 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که اعضای مورد مطالعه نگرش مساعدی نسبت به کشاورزی پایدار ندارند و عملیات آن را در سطح پایینی به کار  می گیرند. علاوه بر این، نتایج تحلیل همبستگی نشان داد بین میزان تحصیلات، آگاهی اعضا از کشاورزی پایدار، شرکت در دوره های آموزشی، حمایت دولت از توسعه پایدار و نگرش اعضا نسبت به کشاورزی پایدار با متغیر وابسته تحقیق رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نشان داد که سه عاملِ نگرش نسبت به کشاورزی پایدار، آگاهی از کشاورزی پایدار و شرکت در دوره های آموزشی 2/56 درصد از متغیر وابسته تحقیق را تبیین می کنند
۵.

بررسی و تعیین موانع موفقیت تعاونیهای دامپروری شهرستان خدابنده(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعاونی های دامپروری موانع موفقیت شهرستان خدابنده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 357 تعداد دانلود : 560
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع موفقیت تعاونیهای دامپروری در شهرستان خدابنده انجام شده است. در این مطالعه از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده و ابزار گردآوری داده های تحقیق نیز پرسشنامه بوده است. برای سنجش روایی پرسشنامه از دیدگاه صاحب نظران و متخصصان دانشگاهی و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را 220 نفر از اعضای تعاونیهای دامپروری شهرستان خدابنده تشکیل دادند که از میان آنها تعداد 140 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای پاسخگویی به سؤالات انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان داد که 19 عامل مرتبط با عدم موفقیت تعاونیهای دامپروری در شهرستان خدابنده را می توان به 4 دسته کلی تقسیم کرد. ارزیابی میزان اهمیت این عوامل از دیدگاه پاسخگویان نشان داد که 6 عامل اهمیت خیلی زیاد، 9 عامل اهمیت زیاد و فقط 4 عامل اهمیت متوسط یا کم دارند. روش تحلیل عاملی نیز این 19 عامل را در قالب 5 دسته کلی تحت عنوان عوامل بازاریابی، اقتصادی، مدیریتی، سازمانی و اجتماعی طبقه بندی کرد. این عوامل در مجموع توانستند 24/69 درصد از کل واریانس مربوط به موانع موفقیت تعاونیهای دامپروری را در حوزه جغرافیایی تحقیق تبیین کنند. 
۶.

بررسی رابطۀ رضایت شغلی با روحیۀ کارآفرینی در بین مدیران شرکتهای تعاونی روستایی استان گیلان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارآفرینی مدیران شرکت های تعاونی روحیه کارآفرینی رضایت شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 152 تعداد دانلود : 978
    هدف کلی این تحقیق، بررسی رابطۀ رضایت شغلی با روحیه کارآفرینی در بین مدیران شرکتهای تعاونی روستایی استان گیلان بوده است. جامعه آماری را مدیران و اعضای هیئت مدیره 170 شرکت تعاونی روستایی فعال استان گیلان تشکیل دادند (1020 = N). نمونه آماری مورد نیاز براساس جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران، تعداد 200 نفر در نظر گرفته شد که براساس روش نمونه گیری خوشه ای  متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند.  ابزار اصلی این پژوهش، پرسشنامه بوده که روایی صوری و ظاهری آن با کسب نظرات اصلاحی استادان و صاحب نظران و پایایی آن نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (75/0=a) تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS صورت گرفت. به این منظور، با توجه به اهداف و فرضیه های تحقیق، از آمار  توصیفی (جدول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیرهای فردی از جمله محل تولد، تمایل به شرکت مجدد در دوره های آموزشی، سابقه کسب و کار کوچک، میزان تحصیلات، سابقه مدیریتی و رضایت شغلی با روحیه کارآفرینی از نظر آماری رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین متغیرهای فردیِ جنسیت، وضعیت تأهل، محل سکونت،  حضور در دوره کارآفرینی و  شغل اصلی مدیران  با روحیه کارآفرینی رابطه معنی داری وجود ندارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳۶